eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiDarmowe dostarczanie materiałów a nieodpłatne świadczenie › Darmowe dostarczanie materiałów a nieodpłatne świadczenie
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!wsisiz.edu.pl!plix.pl!newsfeed1.plix
    .pl!newsfeed00.sul.t-online.de!t-online.de!border2.nntp.dca.giganews.com!nntp.g
    iganews.com!postnews.google.com!e1g2000pra.googlegroups.com!not-for-mail
    From: Asen <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Darmowe dostarczanie materiałów a nieodpłatne świadczenie
    Date: Wed, 14 Jan 2009 13:57:30 -0800 (PST)
    Organization: http://groups.google.com
    Lines: 85
    Message-ID: <e...@e...googlegroups.com>
    NNTP-Posting-Host: 78.88.25.32
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
    X-Trace: posting.google.com 1231970251 24743 127.0.0.1 (14 Jan 2009 21:57:31 GMT)
    X-Complaints-To: g...@g...com
    NNTP-Posting-Date: Wed, 14 Jan 2009 21:57:31 +0000 (UTC)
    Complaints-To: g...@g...com
    Injection-Info: e1g2000pra.googlegroups.com; posting-host=78.88.25.32;
    posting-account=S5VU6goAAAChXjsYILDfYpzcPdF81v90
    User-Agent: G2/1.0
    X-HTTP-UserAgent: Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; pl-PL; rv:1.9.0.5)
    Gecko/2008121622 Ubuntu/8.10 (intrepid)
    Firefox/3.0.5,gzip(gfe),gzip(gfe)
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo.podatki:206390
    [ ukryj nagłówki ]

    Coraz więcej serwisów (jakby to powiedzieć) nabywa materiały od
    słuchaczy, widzów czy czytelników. O ile Radio zwykle doprasza się
    wskazania zdarzenia i samo opracowuje newsa, o tyle już TV, np. TVN
    Kontakt ( http://www.tvn24.pl/kontakt.html ) emituje przygotowane
    przez Internautów materiały (prasowe, czy jak by je nazwać)

    "Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia? Nakręciłeś film lub zrobiłeś
    zdjęcie? Wyślij je do nas!"
    Przykładowy regulamin: http://tvn24-stream.onet.pl/1,2,wideo_internautow.ht
    ml
    Wyjątki:
    "1. Użytkownik przesyłając (...) wiadomość, zdjęcie lub film, wyraża
    zgodę na nieodpłatną, nieograniczoną czasowo i terytorialnie
    publikację wiadomości, zdjęcia lub filmu w portalach internetowych
    Grupy ITI, w tym w szczególności w portalu www.tvn24.pl oraz w
    programach nadawanych przez TVN oraz na korzystanie z wiadomości,
    zdjęcia lub filmu na następujących polach eksploatacji". (dużo pól).

    Dalej użytkownik musi oświadczyć, że posiada wszelkie prawa do
    materiału, że nie narusza niczyich praw, że posiada zgody na
    publikację wizerunków utrwalonych postaci. I oczywiście to użytkownik
    ponosi wszelką odpowiedzialność (jakby coś nie tak) III.6.

    Podobnie działają serwisy tzw. dziennikarstwa obywatelskiego;
    http://www.interia360.pl ; http://www.ithink.pl ; http://www.wiadomosci24.pl
    ; http://wiadomosci.onet.pl/cynk/ ; http://www.alert24.pl itd. One w
    odróżnieniu od wielkich mediów, które jak TVN zbierają materiały od
    widzów, w całości utrzymują się z nieodpłatnie przekazanych materiałów
    (artykuły, podcasty, klipy wideo itd).

    Skąd pytanie.
    Otóż w Stanach zrobił się szum wokół właśnie takiego korzystania z
    darmowych materiałów. Tylko, że tam sytuacja jest inna niż w Polsce,
    to na darczyńcy ciąży obowiązek podatkowy (gdy przekroczy pewną kwotę
    darowizn) jestem słaby z angielskiego, bardziej oczytanym polecam
    linki: http://citmedia.org/blog/2009/01/14/the-unspoken-per
    il-for-citizen-journalists-surprise-you-owe-the-irs-
    some-gift-tax/
    ; http://www.stinkyjournalism.org/latest-journalism-ne
    ws-updates-142.php

    -------------
    U nas sytuacja jest inna. Darczyńca może darować ile chce. Podatek
    płaci obdarowany. Od czego płaci? Od wartości jednakowej rzeczy, bądź
    jednakowej usługi - czyli Nieodpłatne świadczenie - art.11, ust 1 i 2
    UOPDOF (szacuje się wartość darmowej usługi) i dla obdarowanego jest
    to przychód.
    Moje pytanie brzmi, czy właściciele serwisów internetowych, media czy
    ktokolwiek, kto korzysta z darmowych materiałów podpada pod
    nieodpłatne świadczenia.

    Od razu chciałbym tutaj zaznaczyć, że jest pewna różnica od np.
    oprogramowanie open source, które jest udostępniane bezpłatnie i
    powszechnie. To decyzja twórcy. On sam ustala warunki dystrybucji, on
    ustala wartość swojego dzieła na nieodpłatne. I nabywca ma wybór albo
    przyjmie jego warunku, albo zgodzi się na komercyjną ofertę. Darmowi
    dziennikarze, gdyby zapytać każdego z nich czy przyjmie zapłatę za
    materiał po standardowych stawkach, choć robią to za darmo (realizując
    swoje różne cele) jestem pewien że nie wzbraniali by się, bo
    bezpłatność to nie ich decyzja, ale narzucona konieczność.

    Z w/w serwisami sytuacja jest odwrotna. To właściciele serwisów
    stawiają warunek, że nie będą płacić. Taki sam materiał przygotowany
    przez własnego pracownika jest opłacany, przez wolnego strzelca jest
    opłacany, a przez użytkownika, który akceptuje regulamin jest brany
    bezpłatnie. Jeżeli można stwierdzić, że w tym momencie następuje zysk
    obdarowanego, mamy nieodpłatne świadczenie czy nie?

    Zobacz także User-generated content (UGC) (ang. treść generowana przez
    użytkownika): http://pl.wikipedia.org/wiki/User-generated_content

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1