  • 31. Data: 2007-03-22 12:45:41
    Temat: Re: Darowizna, ale od 10 osób...
    Od: "Robcio" <r...@i...pl>

    dzieki za odpowiedz

    z jednej strony to dobrze ze macie rowne opinie a z drugiej to chyba zle ze
    prawo jest az tak niejednoznaczne i dlaczego (mam wrazenie) zwykle
    interpretowane na niekorzysc zwyklego czlowieka.

    w moim szarym przypadku mzoe chodzic (mam nadzieje ze nie) o pieniadze ktore
    dostalem od rodzicow na mieszkanie, ja w momencie kupna moglem wykazac
    dochod jedynie okolo 20tys (od poczatku pracy), pracowalem wczesniej
    zagranica ale jeszcze bardziej boje sie ten temat poruszac bo nie mam
    papuierow ze podatek zostal rozliczony w innym kraju (nie wiedzialbym nawet
    gdzie ich teraz szukac). Od rodziny dostalem wiecej niz dalo sie na postawie
    tych podastawowych darowizn i pozyczek z I grupy (ponad 60tys). Wiem ze da
    sie rozpisac to na dalsza rodzine, jednak kase od rodzicow dostalem w formie
    ich przelewu od razy do developera - do glowy nikomu wtedy nie przyszlo ze
    US moze wnikac w sumy przeloweow itp ;)
    Jak widac US siega dalej niz zdrowy rozsadek ;)
    A to niby banalny przypadek - az sie boje takich o ktorych napisales.

  • 32. Data: 2007-03-22 13:24:15
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Robcio" <r...@i...pl> wrote in message
> [...]
    > ze prawo jest az tak niejednoznaczne i dlaczego (mam wrazenie) zwykle
    > interpretowane na niekorzysc zwyklego czlowieka.

    podatek od depozytu nieprawidłowego pojawił się w momencie, kiedy większość
    pożyczek była "przerabiana" na "ja mu tylko dałem do przechowania".
    Wcale się US nie dziwię. To kombinatorzy doprowadzili do takiej sytuacji.

> [...]
    > nie mam papuierow ze podatek zostal rozliczony w innym kraju (nie
    > wiedzialbym nawet gdzie ich teraz szukac).

    Akurat nikogo nie będzie intersowało czy zapłaciłeś podatek za granicą. US
    się będzie intersował czy zapłaciłeś podatek w Polsce od tego.

    > Od rodziny dostalem wiecej niz dalo sie na postawie tych podastawowych
    > darowizn i pozyczek z I grupy (ponad 60tys).

    Da się prawie drugie tyle.

> [...]
    > wtedy nie przyszlo ze US moze wnikac w sumy przeloweow itp ;)
    > Jak widac US siega dalej niz zdrowy rozsadek ;)

    A co to wg ciebie jest zdrowy rozsądek w tym przypadku?
    Wkurza mnie, że jak ktoś przegapił przepisy zamiast sam siebie kopnąć w
    tyłek za sieroctwo zwala winę na innych.

  • 33. Data: 2007-03-23 09:03:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 22 Mar 2007, PiotrB. wrote:

    > nie, natomiast jak przypuszczam prawo interpretuje się zdroworozsądkowo
    > z uwzględnieniem kontekstu i istoty danego zdarzenia

    ...w drugiej kolejności. Jest parę orzeczeń SN, do apelacji w różnych
    sprawach, które zawierają maksymę: "truizmem jest iż pierwszeństwo
    ma literalna interpretacja przepisu".
    Nie twierdzę że tak jest dobrze - ale tak jest dziś i w .eu przyjęta
    "idea prawa rzymskiego" - dopiero jeśli z przepisu jasno nie wynika
    jak jest, przystępuje się do interpretacji które mają na uwadze
    kontekst oraz cel przepisów.

    > np. jeśli będę odłożnie chory i dam ci pieniądze prosząc ciebie
    > o kupienie lekarstwa to nikt nie uzna tego za depozyt
    > pieciu banknotów dziesięciozłotowych:)

    Inaczej: nikt się nie przyczepi, bo kwota za mała żeby opłacało się
    czepiać. Ale w tym przypadku nie występuje (ewidentnie) problem depozytu,
    wyłącznie "darmowej usługi" - bo przecież TWOJE pieniądze w TWOIM
    imieniu wpłacę do apteki, prawda?
    A pic polega na tym, że na SWÓJ rachunek bankowy można wpłacić
    tylko SWOJE pieniądze. Czyli jakby ktoś otrzymane od Ciebie pieniadze
    wpłacił na swój r-k bankowy, to znaczy że jakoś został ich dysponentem,
    że są "jego".
    Nie wiem, do ustalenia wobec "stanu faktycznego" jest uznanie czy je
    ukradł, dostał jako wynagrodzenie, wziął w depozyt albo co?
    :)

    > nie wiem jak działa depozyt sądowy
    > ale jeśli np. chodzi o deponowanie rzeczy osobistych
    > kryminalisty przed zajęciem celi to tu zdaje się pieniądze
    > traktuje się jak plik papieru tzn. po wyjściu z paki
    > zwracają te same egzemplarze banknotów które zostały zdeponowane:)

    No właśnie.
    Taki i tylko taki przypadek "wzięcia czyichś pieniędzy do
    swojego sejfu" jest zwolniony z opodatkowania.
    Jeśli zwrócone będą egzemplarze o takiej samej wartości, ale
    inne, to ustawodawca postanowił zdeponowanie opodatkować
    tak jak pożyczkę.
    Zauważ, iż w opisywanym przypadku (wpłaty w czyimś imieniu) nie twierdzę,
    że na pewno mamy do czynienia z depozytem.
    Ale wobec twierdzenia oponentów że to nie jest depozyt, usiłuję dojść
    *co* to jest, że w wyniku tej operacji dysponent pieniędzy wpłaca
    WŁASNE pieniądze na własne konto osobiste - skoro nie swoich
    wpłacić nie może?
    Tak, trzeba przyznać że jeśli uznamy iż ma miejce przestępstwo (np.
    je ukradł :)) to będzie to skutkowało brakiem opodatkowania (art.2.1.4
    ustawy o podatku dochodowym, nie wymienienie na liście transkacji
    podlegających PCC i tak dalej) - ale w zamian grozi odpowiedzialność
    karna.

    No to jak to się stało, że "ktoś" wpłacił pieniądze obdarowanego
    jako WŁASNE na własne konto?
    :)

    > tak czy siak porównanie jest kiepskie, bo depozyt sądowy
    > polega na przechowaniu pieniędzy przez jakiś czas,
    > i celem tej czynności jest właśnie przechowanie
    >
    > a my rozpatrujemy sytuację gdy ktoś przekazuje komuś pieniądze
    > nie w celu przechowania lecz w celu wykonania dalszych czynności
    > i czynności te zostają niezwłocznie wykonane tzn. pieniądze przekazane
    > dalej

    OK.
    Przezornie zapowiem iż wnoszę o nie wrzucanie poglądów wszystkich
    grupowiczów do jednego worka, a ja się przyczepiłem tylko jednego
    jedynego miejsca w Twoim rozumowaniu, do którego proszę o jakieś
    jasne wytłumaczenie: jak to się stało, jaka transakcja lub jakie
    przestępstwo miało miejsce, że wpłacający wpłacił SWOJE pieniądze
    na konto po tym "przekazaniu"?
    Dostał darowiznę od obdarowanego?
    Znaczy taką z "poleceniem" (art.893 KC)? ;)
    No to podatek będzie inny, ale pytanie to samo: "a zapłacił"? :O

    > nie znam się, ale przypuszczam, że pojęcie zlecenia też jest
    > gdzieś tam opisane

    Zdeycydowanie jest.
    Byłem przekonany, że to w tym wątku ktos wskazywał iż zleceniobiorca
    nie ma prawa używania rzeczy i pieniędzy we własnym interesie, ale
    nie widzę (jest w art.741)
    Problem w tym, czy wolno mu dysponować tymi środkami twierdząc
    że są to jego własne (zleceniobiorcy) pieniądze?
    IMO nie wolno.
    A takie oświadczenie jest składane bankowi - z góry, w umowie
    rachunku osobistego.

    > zgadza się

    OK :)

    > tzn. w mojej sytuacji to ja wpłacałem sporą sumę na konto
    > rodziców. następnie rodzice niezwłocznie przekazali te pieniądze
    > dalej zaznaczając w tytule przelewu, że chodzi o właśnie te pieniądze
    > które ja wpłaciłem (a dokładniej wpłacili je na moje konto, chodziło
    > o uniknięcie opłaty za wpłatę pieniędzy na konto w innym banku).
    > być może to coś zmienia.

    Popatrz na sąsiednie wątki: z róznych powodów stosuje się owo, jak
    napisałeś: "zdroworozsądkowe" potraktowanie sprawy. Niekiedy.
    Tyle, że nie należy na to liczyć, żeby się nie naciąć.
    W Twoim przypadku jak widać zdarzeń już zmienić nie można, więc pozostaje
    liczyć że nikt się nie przyczepi.
    A co *powiedzieć*? - no tu już wypada zaufać doradcy podatkowemu,
    jak rozumiem wziął na siebie odpowiedzialność za poradę?
    Bo tu to nie porady występują, a dyskusje, jak już wiesz :)

    pzdr, Gotfryd

  • 34. Data: 2007-03-27 14:11:35
    Od: "Robcio" <r...@i...pl>

> [...]
    > przechowania".
    > Wcale się US nie dziwię. To kombinatorzy doprowadzili do takiej sytuacji.

    nie widze zadnej analogi z moja sytuacja, dostalem pieniadze od kogos, ktore
    z powodow praktycznych po drodze przeszly przez moich rodzicow.
    nie wiem czym jest depozyt (z tego co czytam wy rowniez nie wiecie) a
    powszechne rozumienie tego slowa nie pasuje mi do mojej sytuacji

    > Akurat nikogo nie będzie intersowało czy zapłaciłeś podatek za granicą. US
    > się będzie intersował czy zapłaciłeś podatek w Polsce od tego.
    >
    > Da się prawie drugie tyle.

    jak

    > A co to wg ciebie jest zdrowy rozsądek w tym przypadku?
    > Wkurza mnie, że jak ktoś przegapił przepisy zamiast sam siebie kopnąć w
    > tyłek za sieroctwo zwala winę na innych.

    wiesz nie wszyscy sa alfa i omega, ty sie znasz na tym, ja na czyms innym
    (rowniez zwiazanym z bierzacym studniowaniem prawa).
    to ze takie sa przepisy nie oznacza ze jest to automatycznie madre, uczciwe
    i moralne.
    a to ze urzednicy zwykle interpretuja przepisy na korzysc panstwa a nie
    podatnika nie wynika z przepisow, a wrecz przeciwnie.

  • 35. Data: 2007-03-28 01:19:08
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    > nie widze zadnej analogi z moja sytuacja, dostalem pieniadze od kogos,
    > ktore z powodow praktycznych po drodze przeszly przez moich rodzicow.

    No i tu jest twój ból.

    > nie wiem czym jest depozyt (z tego co czytam wy rowniez nie wiecie) a
    > powszechne rozumienie tego slowa nie pasuje mi do mojej sytuacji

    za to US będzie doskonale wiedział.

    > jak

    darowizna 9637 zł zwolniona z podatku z definicji, masz dwoje rodziców, jak
    masz jeszcze żonę, to rodzice mogą darować żonie, która tesz ma rodziców.
    Dodatkowo można na cele mieszkaniowe dostać 2 x 9637 też zwolnione, to już
    razem jest 8 x 9637 zł.
    Dodatowo bez podatku można dostać pożyczkę, którą później "ewentualnie"
    trzeba oddać.
    W ustawie jest napisane zwolnione jak darowizny, więc co niektórzy twierdzą,
    że dodatkowe 9637 pozyczone na cele mieszkaniowe tez wchodzi w grę. To by
    było kolejne 4 razy 9637 zł.
    To razem już przekroczyliśmy 100 tyś. W grę wchodzą ewentualnie jeszcze
    weksle.
    Spokojnie bez podatku byś pałac wybudował, tylko trzeba myśleć przed, a nie
    po.

> [...]
    > a to ze urzednicy zwykle interpretuja przepisy na korzysc panstwa a nie
    > podatnika nie wynika z przepisow, a wrecz przeciwnie.

    to trzeba pójść po rozum do głowy i powiedzieć sobie, że jak się na czymś
    nie zna to warto się kogoś mądrzejszego zapytać zanim się weźmie do roboty.
    Jak jesteś chory, to idziesz do lekarza, czy próbujesz sie leczyć czym
    popadnie?

  • 36. Data: 2007-03-28 07:16:52
    Od: "Robcio" <r...@i...pl>

    mieszkanie kupowalem sam, z tego co napisales nie wychodzi mi nawet 60tys

    na trudno, na decyzje o kupnie mialem kilka dni i w te kilka dni musialem
    zorganizowac wiekszosc pieniedzy.
    nie dla wszystkich jest oczywiste ze panstwo siega po prywatna kase w kazdy
    mozliwy (w tym rowniez nieetyczny) sposob
    no trudno stalo sie i nic na to nie poradze