  • 1. Data: 2007-03-20 10:18:04
    Temat: Darowizna, ale od 10 osób...
    Od: k...@b...com.pl

    Witam!
    Potrzebuję pomocy w celu rozwiania wątpliwości... W 2006 razem z żoną
    kupliśmy działkę pod budowę domu. Oczywiście nie mieliśmy naszej kasy,
    tylko dostaliśmy ją w 2006 od rodziców i teściów. Żeby być w zgodzie z
    prawem spisaliśmy kilkanaście umów darowizny: ojciec->syn, teść->zięć,
    matka->syn, teściowa->zięć, ojciec->synowa, itd. Żadna z umów nie
    przekraczała kwoty wolnej od podatku dla danej linii pokrewieństwa.
    Łącznie darowizny opiewały na kwotę ok 80 000 złotych. Czy muszę
    gdzieś to wykazywać, np. w Urzędzie Skarbowym albo przy okazji PITów
    za 2006 rok - jeśli tak, to jak? I jeszcze jedno - nie robiliśmy
    żadnych przelewów na konto, czyli darowizna została przekazana w
    gotówce - czy to nie jest problem?

    Podrawiam
    Krzysiek

  • 2. Data: 2007-03-20 12:36:18
    Temat: Re: Darowizna, ale od 10 osób...
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    <k...@b...com.pl> wrote in message
    s.com...
> [...]
    >Łącznie darowizny opiewały na kwotę ok 80 000 złotych. Czy muszę
    >gdzieś to wykazywać, np. w Urzędzie Skarbowym albo przy okazji PITów

    Nie.

    >I jeszcze jedno - nie robiliśmy
    >żadnych przelewów na konto, czyli darowizna została przekazana w
    >gotówce - czy to nie jest problem?

    Nie.
    Ale trzymaj te spisane umowy w sejfie, bo to w tej chwili jest dla Ciebie
    jedyny dokument, który jakoś pozwoli ci się obronić w US przed naliczeniem
    podatku od darowizny.

  • 3. Data: 2007-03-20 13:09:41
    Od: "Robcio" <r...@i...pl>

    I jeszcze jedno - nie robiliśmy
    żadnych przelewów na konto, czyli darowizna została przekazana w
    gotówce - czy to nie jest problem?

    podobno jesli zaplaciliscie przelewem za dzialke to US bedzie od was chcial
    potwierdzenia ze wlasnie dokladnie takie sumy jakie wynikaja z darowizn byly
    w tym samym czasie wplacane na konto.
    Mam nadzieje ze nie trzymaja sie sztywno tej zasady bo jest to wg idiotyzm i
    sam mialbym w tym momencie problem bo dostalem darowizne na papierze a kase
    od innych czlonkow rodziny (inne darowizny dla mnie) zebrali moi rodzice i
    to oni zaplacili przelewem za mieszkanie. Teraz za pozno by to odkrecic -
    ale US zeruje wlasnie na takich mniej swiadomych.

  • 4. Data: 2007-03-20 13:11:45
    Od: "Robcio" <r...@i...pl>

> [...]
    > rodzice i to oni zaplacili przelewem za mieszkanie. Teraz za pozno by to
    > odkrecic - ale US zeruje wlasnie na takich mniej swiadomych.

    ale mam linie obrony w formie wypisanego mojego pelnomocnictwa dla nich do
    dysponowania moimi pieniedzmi w celu zakupu mieszkania

  • 5. Data: 2007-03-20 13:23:57
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 20 Mar 2007 14:09:41 +0100, Robcio napisał(a):

    > od innych czlonkow rodziny (inne darowizny dla mnie) zebrali moi rodzice i
    > to oni zaplacili przelewem za mieszkanie.

    A podatek od depozytu nieprawidłowego zapłącony?

  • 6. Data: 2007-03-20 13:33:25
    Od: "Robcio" <r...@i...pl>

    > A podatek od depozytu nieprawidłowego zapłącony?

    jakiego depozytu ?

  • 7. Data: 2007-03-20 13:44:37
    Od: "PiotrB." <p...@n...pl>

    Dnia 20-03-2007 o 14:23:57 jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> napisał:

    > A podatek od depozytu nieprawidłowego zapłącony?

    tu nie ma depozytu a tylko zlecenie przelewu.
    pytałem kiedyś doradcę podatkowego o coś takiego.

    Piotr

  • 8. Data: 2007-03-20 13:45:35
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 20 Mar 2007 14:33:25 +0100, Robcio napisał(a):

    > jakiego depozytu ?

    Z tego co piszesz to chcesz to przedstawić następująco:
    Krewni podarowali ci pieniądze, ty przekazałeś je rodzicom żeby zrobili za
    ciebie wpłątę, oni wpłacili pieniądze na swoje konto i zrobili z niego
    przelew za mieszkanie. Dobrze zrozumiałem?
    Jeśli tak to wychodzi mi z tego opisu dopozyt nieprawidłowy i PCC od niego
    do zapłaty.

  • 9. Data: 2007-03-20 14:05:56
    Od: "Robcio" <r...@i...pl>

> [...]
    > przelew za mieszkanie. Dobrze zrozumiałem?
    > Jeśli tak to wychodzi mi z tego opisu dopozyt nieprawidłowy i PCC od niego

    nie wiem czy masz racje, ale wyglada i brzmi to idiotycznie
    o sikanie tez mam pytac US ?

  • 10. Data: 2007-03-20 14:48:56
    Od: k...@b...com.pl

    On 20 Mar, 13:36, "witek" <w...@g...pl.invalid> wrote:
> [...]
    > jedyny dokument, który jakoś pozwoli ci się obronić w US przed naliczeniem

    No to się cieszę :) Zaraz wysyłam PIT'a za 2006, bo tylko to mnie
    powstrzymywało:)
    Dziękuję :)