  • 1. Data: 2013-03-26 11:38:43
    Temat: Darowizna od rodzica i samodzielna jej wpłata na konto
    Od: "uciu" <g...@i...pl>

    Witam, poradzcie coś odnośnie takiego przypadku.

    Jest osoba starsza, nie mająca konta w banku, ktora przekazała 50tyś zł
    swojej córce.
    Córka pieniądze wpłaciła na swoje konto - ona podpisała się na blankiecie
    wpłaty w banku (starsza osoba nie wychodzi z domu).

    Czy trzeba od tego zapłacić podatek? Jak to to ile?
    Co trzeba wypełnić do US?

    W US twierdzą, że musi być zapłacone 1200zł podatku - ale dlaczego??
    przeciez to pierwsza linia?
    Podają powód - samodzielna wpłata na konto. Ponoć by nie było podatku rodzic
    miał zrobić przekaż z poczty na konto - prawda to?

    Pozdrawiam

    __________ Informacja programu ESET NOD32 Antivirus, wersja bazy sygnatur wirusów
    8162 (20130326) __________

    Wiadomość została sprawdzona przez program ESET NOD32 Antivirus.

  • 2. Data: 2013-03-26 13:30:34
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    uciu wrote:
> [...]
    > Córka pieniądze wpłaciła na swoje konto - ona podpisała się na blankiecie
    > wpłaty w banku (starsza osoba nie wychodzi z domu).

    A kogo wpisała jak zleceniodawcę, siebie czy mame.

    > Czy trzeba od tego zapłacić podatek?

    to zalezy czy wpisala mame, czy siebie.
    Kto sie podpisal na blankiecie jest bez znaczenia. Istotne bedzie, kto
    figuruje jako zleceniodawca.

    jak wpisała mamę, to moim zdaniem nie. Przepis jest czytelny.

    Zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych
    przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i
    macochę, jeżeli:
    zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu
    naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania
    obowiązku podatkowego [...] oraz

    udokumentują - [...] ich otrzymanie dowodem przekazania na rachunek
    bankowy nabywcy albo jego rachunek prowadzony przez spółdzielczą kasę
    oszczędnościowokredytową lub przekazem pocztowym.

    Można to zinterpretować w ten sposób, że mama wydała polecenie córce
    wpłaty tych pieniedzy na rachunek bankowy córki.
    Córka wykonywała tylko polecenie i aż do okienka bankowego te pieniądze
    były matki.

    Interpretacja, że matka dała córce gotówkę jako darowiznę a ta wpłaciła
    je na swoje konto jest też interpretacją, ale niekoniecznie jedyną.

    Wszystko zalezy od blankietu wpłaty.

    > Jak to to ile?

    jak wyzej :)

    > Co trzeba wypełnić do US?

    w zaleznosci od wersji
    a) wersja z mama jako wpłacającym druk SD-Z2 jako zwolnienie z podatku
    b) wersja z zapłaceniem podatku SD-3 (bodajże)

    > W US twierdzą,

    to jest bardzo głupie stwierdzenie :)

    że musi być zapłacone 1200zł podatku - ale dlaczego??
    > przeciez to pierwsza linia?

    no to liczymy

    9637 zł jest zwolnione z podatku z definicji (o ile matka w ostatnich
    pieciu latach nic córce nie darowywała, jak tak to odejmujemy od tego 9637)

    50000 - 9637 zl = 40363 do opodatkowania

    i teraz w tabelke

    I grupa podatkowa, kwota powyzej 20556 zl.

    822 zł 20 gr i 7% nadwyżki ponad 20 556 zł

    40363 - 20556 = 19807

    7% x 19807 zl = 1386.49

    czyli razem 822.20 + 1386.49 = 2208.69 zl

    > Podają powód - samodzielna wpłata na konto. Ponoć by nie było podatku rodzic
    > miał zrobić przekaż z poczty na konto - prawda to?

    biorąc pod uwagę interesy US to tak by wynikało.

    i pare pytan jesczcze bo pare zeczy moze sie zmienic
    a co poszło jako tytuł przelewu?
    ta starsza osoba to już wdowa czy jescze nie?
    kiedy to bylo? , data przelewu.

    bo ja bym się mocno zastanowił, czy na pewno to była darowizna, a nie
    pożyczka np.
    podatek od pozyczki wynosi 2% to tylko 1000 zl.

    A potem tylko mocno udokumentował, że tą pożyczkę zwróciłem a dopiero
    potem zrobił darowiznę jeszcze raz za jakiś czas.
    Tylko tutaj uwaga. to nie może być fikcyjne, że ja ci darowują
    konieczność zwrotu, bo to jest darowizna długu i kolejny podatek a nie
    zwrot pożyczki. Zwrot ma być fizyczny. Pieniądze przychodzą w gotówce.
    Ktoś to widzi, matka ich dotyka, daje sąsiadowi i mówi żeby zaniósł na
    pocztę i przelał na konto córkiz wpisem darowizna. I na tę okoliczność
    niech jakiś papier powstanie, że matka daruje córce taką i taką kwotę ,
    którą przekazuje przekazem pocztowym.

    O może jeszcze inaczej

    żadnej darowizny nie było. Matka przekazała gotówkę do depozytu. Bo nie
    chciała jej trzymać w domu. Zrob na swoim koncie subkonto i w zaden
    sposob tych pieniedzy nie ruszaj, Za jakis czas wypłać gotówkę, oddaj
    matke i przy świadkach zrób jak wyzej.

  • 3. Data: 2013-03-26 15:13:42
    Od: "uciu" <g...@i...pl>

    > A kogo wpisała jak zleceniodawcę, siebie czy mame.

    wpisała siebie - sama sobie to wpłaciła co dostała do ręki.

    > no to liczymy

    dzięki za wyliczenia:-)

    > a co poszło jako tytuł przelewu?

    "wpłata"

    > ta starsza osoba to już wdowa czy jescze nie?

    wdowa

    > kiedy to bylo? , data przelewu.

    koniec lutego

> [...]
    > chciała jej trzymać w domu. Zrob na swoim koncie subkonto i w zaden sposob
    > tych pieniedzy nie ruszaj, Za jakis czas wypłać gotówkę, oddaj matke i

    była to darowizna od rodzica (ciułali na to całe życie) dla córki, by ta
    spłaciła sobie reszte kredytu na mieszkanie - i tak też zrobiła - jeśli to
    coś zmienia.

    Jeszcze raz dziekuje za wszystkie informacje.

    PS. sorki za ogonek...

    __________ Informacja programu ESET NOD32 Antivirus, wersja bazy sygnatur wirusów
    8163 (20130326) __________

    Wiadomość została sprawdzona przez program ESET NOD32 Antivirus.

  • 4. Data: 2013-03-26 15:25:09
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    uciu wrote:

    > wpisała siebie - sama sobie to wpłaciła co dostała do ręki.

    no to pozamiatane.

    > spłaciła sobie reszte kredytu na mieszkanie - i tak też zrobiła - jeśli to
    > coś zmienia.

    a jak już wydała, to nie tylko pozamiatane, ale umyte na mokro do czysta
    i wypolerowane.

    Jesteście 2000 zl w plecy.
    Druk SD-3

    Aaaa, na zapłatę podatku było 14 dni, wiec jakoś siakoś trzeba by zdaje
    sie odsetki doliczyc.
    Gotfryd tu jest specem od szczegółów wiec pewnie za jakiś czas sie wypowie.

    I zaniescie ten druczek do US, zanim US zrobi jakąś kontrolę, bo wówczas
    dowali wam 20% podatku

  • 5. Data: 2013-03-26 19:01:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 26 Mar 2013, witek wrote:

> [...]
    [...]
> [...]
    > tych pieniedzy nie ruszaj, Za jakis czas wypłać gotówkę, oddaj matke i przy

    Ale tu jest hak.
    Z powodu podejrzewania "pozornych depozytów" ładnych kilka lat temu
    minfin przeforsował modyfikację w ustawie, która z oczywiście "słusznego"
    przypadku opodatkowania tak jak pożyczki przypadku depozytu w którym
    umowa *pozwala* na ruszenie pieniędzy, przeforsowała zmianę na wszelkie
    przypadki "nieoznaczenia" oraz depozytu nieprawidłowego.

    A przy tym ostatnim to sam wiesz co...
    Jest jakieś jednoznaczne, korzystne dla podatnika orzeczenie, że
    pieniądze wpłacone na konto bankowe stanowią depozyt PRAWIDŁOWY?

    Bo ja nijak nie wyciągam z bankomatu tych samych banknotów, które
    mogłem wpłacać do wpłatomatu ;)
    A jak przekombinują, to tak jak piszesz dalej, mogą wtopić na dwu
    podatkach zamiast jednego. Weź pod uwagę iż pytająca jest zaskoczona
    iż podatek się należy.

    Uprzedzając sprawę szczegółów odsetek (przejrzałem wątek) - nie,
    nie mieszam się :), ale skoro termin przekroczyli to pozostaje skorzystać
    z któregoś kalkulatora odsetek podatkowych :(

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2013-03-26 19:36:20
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > Ale tu jest hak.

    tak wiem,
    jak przemyslalem to w sumie kombinowanie w zaden sposob sie nie opłaca,
    albo niewiele.

    Można pomyśleć o pozyczce, wyjdzie 1000 zamiast dwóch, ale potem trzeba
    to oddac i miec z czego. A można wtopić na darowaniu długu i samo
    oddawanie bedzie również sporo kosztować jak sie nie ma z czego.

    Dlatego jak sie juz wtopilo to niestety swiety spokoj bedzie posztował
    drugi tysiac.

  • 7. Data: 2013-03-26 23:36:54
    Od: "uciu" <g...@i...pl>

    W US nikt na razie nie wie ze to był adarowizna.

    A co jakby osoba obdarowana stwierdziała w razie kontroli, że sama sobie te
    pieniądze "odkładała do skarpety" i jak uzbierała się pokażna sumka
    postanowiła to wpłacić na konto?

    Przejdzie takie coś?

    --
    ---
    uciu

  • 8. Data: 2013-03-27 03:58:34
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    uciu wrote:
> [...]
    >
    > A co jakby osoba obdarowana stwierdziała w razie kontroli, że sama sobie
    > te pieniądze "odkładała do skarpety" i jak uzbierała się pokażna sumka

    Nie przejdzie albo sie nie opłaca.

    Bo jak wypłatę masz na konto to z historii konta czysto widać że niczego
    nie odkładałaś do skarpety.
    A nawet jak gdzieś pobierasz gotówkę i powiesz, że odkładałaś co ci
    zostawało, to jak ci policzą to ci wyjdzie że musiałaś zacząć odkładać
    od przedszkola albo i wcześniej.

    A niech się gdzieś pojawi wpłata gotówkowa to od razu padnie pytanie
    dlaczego do skarpety nie odłożyłaś no i po co brałaś kredyt skoro miałaś
    pieniądze.

    Generalnie kłamać trzeba umieć i być kutym na cztery nogi żeby nie wpaść.
    Nie radzę bo dla tysiąca złotych się po prostu nie opłaca.

    Możesz uznać, że to była pożyczka. Zapłacisz 1000 zł podatku.
    Ale zastanów się czy jesteś w stanie zbudować historię, że to oddajesz.
    Stać cię na to? Pytanie czy dla drugiego tysiąca się opłaca, bo
    uniknięcia jakiejkolwiek zapłaty nie widzę.

    Na co to poszło? Na spłatę kredytu? Na co ten kredyt był? na budowę?
    hipoteczny? Mężata? Wpłata poszłą na konto wspólne?

  • 9. Data: 2013-03-27 08:39:34
    Od: "uciu" <g...@i...pl>

    > Na co to poszło? Na spłatę kredytu? Na co ten kredyt był? na budowę?
    > hipoteczny? Mężata? Wpłata poszłą na konto wspólne?

    -na spłate reszty kredytu hipotecznego na budowe domu.
    -tak mężata
    -kasa poszła na konto wspólne z mężem - kasa była wpłacona "w okienku" banku
    w ktorym był kredyt "PKO"

    Dowiedziałem się też (bo cała ta sytuacja nie dotyczy mnie a znajomej), że
    pieniądze na konto były wpłacone w 3 ratach a nie tak jak domniemywałem w
    całości. 30tyś na koniec stycznia, 10 tyś w lutym i 10 w marcu - nie wiem
    czy coś to zmienia.
    Raty były podobno dlatego, że przy spłacie jednorazowej kredytu do końca
    bank chciał dużą prowizje i kobietka doradziła, by go spłacić cześciowo -
    ponoc mniej trzeba było prowizji zapłacić - wiecej nie wiem, ale moge sie
    dowiedzieć jeśli coś bedzie potrzebne

    No to klops trzeba bedzie zapłacic - boli nieznajomość przepisów prawa
    podatkowego i konieczność zapłaty państwu podatku od właściwie swojej
    kasy...

    uciiu

    __________ Informacja programu ESET NOD32 Antivirus, wersja bazy sygnatur wirusów
    8165 (20130326) __________

    Wiadomość została sprawdzona przez program ESET NOD32 Antivirus.

  • 10. Data: 2013-03-27 13:08:48
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    uciu wrote:

    > -na spłate reszty kredytu hipotecznego na budowe domu.
    > -tak mężata
    > -kasa poszła na konto wspólne z mężem - kasa była wpłacona "w okienku" banku
    > w ktorym był kredyt "PKO"

    O to trochę da się urwać.

    Art. 4.
    1. Zwalnia się od podatku:

    nabycie w drodze darowizny pieniędzy lub innych rzeczy przez osobę
    zaliczoną do I grupy podatkowej w wysokości nieprzekraczającej 9 637 zł
    od jednego darczyńcy, a od wielu darczyńców łącznie nie więcej niż 19
    274 zł w okresie 5 lat od daty pierwszej darowizny, jeżeli pieniądze te
    lub rzeczy obdarowany przeznaczy w okresie 12 miesięcy od dnia ich
    otrzymania na wkład budowlany lub mieszkaniowy do spółdzielni, budowę
    domu jednorodzinnego, nabycie lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną
    nieruchomość albo spłatę zabezpieczonego hipoteką kredytu mieszkaniowego
    wraz z odsetkami;

    czyli mamy nastepne 9637 zl bez podatku.

    Złóżcie dwie deklaracje SD-3

    Że ty dostałaś 40 tys i twój mąż dostał 10 tys

    wowczas wychodzi mi tak

    40000 - 9637 (darowizna z art 9) - 9637 (darowizna z art 4)
    = 20726 do opodatkowania

    20726 = 822.20 + 7% * 170 = 834.1 podatku

    (170, bo podatek jest od 20726 - 20556)

    teraz mąż

    1000 - 7276 (art 9) = 2724 do opodatkowania

    2724 * 5% = 190.68

    razem podatku do zapłaty wyszło 1024.78 zl.
    Mniej sie nie da i żadne inne kombinowanie duzo juz z tego nie urwie.

    Jakby jeszcze babcia miała dziadka, albo ta darowizna pochodziła od
    dwóch osób dałoby się jeszcze urwać jeszcze drugie tyle.

    Może babcia dałą 30000 zl a jakiś wujek 20000?
    Może znajdziecie kogoś kto kto to zechce potwierdzic

    A może babcia 30000 zł wam darowała a 20000 pożyczyła ?

    Art. 9.
    Zwalnia się od podatku następujące czynności cywilnoprawne:
    10) pożyczki udzielane:
    c) na podstawie umowy zawartej między osobami zaliczonymi do I grupy
    podatkowej do wysokości kwoty niepodlegającej opodatkowaniu - na
    zasadach określonych w przepisach o podatku od spadków i darowizn,

    wowczas babcia mogłaby ci pożyczyc 9637 zł (tyle pewnie jestes w stanie
    oddac i to udokumentowac)

    wowczas darowizna to tylko 40363 zł

    jesli tobie darowałaby 30100 a mężowi 7263 to podatek wyszedl mi 485.7
    zl, bo pozyczka jest zwolniona z podatku.

    no a jakbyscie mieli dwie osoby zamiast jednej babci, ktore moglyby wam
    darowac i pozyczyc to pewnie bysmy zeszli do zera.

    Generalnie wez excela i policz, ktora wersja sie najbardziej opłaca.
    troche kombinacji jest.

    moża tez mogł dostac pozyczke 5000 zl zwolnioną, wowczas darowizny
    jeszcze mniej. Pytanie tylko ile jestescie w stanie tych pozyczek
    faktycznie oddac.

    Najprostsza wersja z podzialem darowizny daje te 1024 zł podatku.