  • 1. Data: 2011-12-28 10:13:14
    Temat: Darowizna pieniędzy
    Od: Marek <t...@n...istnieje.pl>

    Rodzic podarował synowi pieniądze (przelew na rachunek bankowy). Czy ten
    fakt musi być jakoś udokumentowany tak aby w deklaracji SD-Z2 w sekcji E
    "Rodzaj dokumentu potwierdzającego nabycie własności rzeczy lub praw
    majątkowych" móc wskazać na ten dokument. Przypuszczam, że umowa ustna
    nie jest dokumentem - a może można tę część E druku SD-Z2 pominąć?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2011-12-28 11:54:32
    Temat: Re: Darowizna pieniędzy
    Od: Dominik & Co <D...@c...invalid>

    W dniu 28-12-2011 11:13, Marek rzecze:

    > majątkowych" móc wskazać na ten dokument. Przypuszczam, że umowa ustna
    > nie jest dokumentem - a może można tę część E druku SD-Z2 pominąć?

    A niby dlaczego nie może być umowa ustna?
    Powołaj się na Art 890 KC, dołącz potwierdzenie przelewu (wykonania
    świadczenia).

    --
    Dominik (& kąpany)

  • 3. Data: 2011-12-28 15:40:39
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 12/28/2011 4:13 AM, Marek wrote:
> [...]
    > majątkowych" móc wskazać na ten dokument. Przypuszczam, że umowa ustna
    > nie jest dokumentem - a może można tę część E druku SD-Z2 pominąć?

    kiedy i ile? co wpisał w tytuł przelewu.

    czy syn jest żonaty (lub mężaty).
    czy rodzic ma współmałżonka?

    skąd pochodziły pieniądze? to znaczy jak ojciec się ich dorobił i kiedy?

  • 4. Data: 2011-12-29 18:18:07
    Od: Marek <t...@n...istnieje.pl>

    W dniu 2011-12-28 16:40, witek pisze:
    (...)

    > czy syn jest żonaty (lub mężaty).
    > czy rodzic ma współmałżonka?
    >
    > skąd pochodziły pieniądze? to znaczy jak ojciec się ich dorobił i kiedy?

    Syn jest żonaty i darowiznę dostał na swój indywidualny rachunek bankowy
    (małżonkowie nie mają rozdzielności majątkowej).
    Rodzic nie ma współmałżonka - zmarł wiele lat temu.

    Proszę wyjaśnij istotę swoich pytań - jak to się ma do zapisów w druku
    SD-Z2?

    --
    Marek

  • 5. Data: 2011-12-29 18:28:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 28 Dec 2011, Marek wrote:

> [...]
    > wskazać na ten dokument. Przypuszczam, że umowa ustna nie jest dokumentem
    > - a może można tę część E druku SD-Z2 pominąć?

    Wybacz, ale mi nic w tym wątku nie pasuje, zastrzeżenie grupowicza co
    do umowy ustnej też ;)

    Otóż *UMOWA* w żadnym razie nie stanowi dokumentu *stwierdzającego*
    zajście zdarzenia. Umowę zawiera się "przed" a nie "po", zaś dokumenty
    *stwierdzające* wykonanie umowy w sposób oczywisty muszą być wystawione
    "po", chyba, że prawo przewiduje że sam akt wystawienia dokumentu
    stanowi wykonanie umowy (np. przy akcie notarialnym przenoszącym
    własność nieruchomości).

    Jak na mój gust, "dowodem" o którym mowa jest dokument przelewu.

    W przypadku przelewu internetowego "oryginału nie ma" (a ściślej
    leży na harddyskach banku), a duplikat drukuje się samemu i IMVHO
    należy go "potwierdzić" poprzez naniesienie własnoręcznego oświadczenia
    - może być (IMVHO!) skrócone do podpisu, że dowód stwierdza to co
    stwierdza (że nie jest zmanipulowany, że po wydaniu dyspozycji
    przelewu nie "wycofano" przelewu itede, nie zaszkodziłoby z tego
    powodu umieścić dowodów transakcji z *obu* banków - tego skąd
    przelano i tego dokąd przelano, parafowanych odpowiednio przez
    posiadaczy kont), i to by chyba wyczerpywało "staranność dowodową".

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2011-12-29 18:33:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 28 Dec 2011, Dominik & Co wrote:

    > W dniu 28-12-2011 11:13, Marek rzecze:

    > A niby dlaczego nie może być umowa ustna?

    IMO dlatego, że żadna *umowa*, poza przypadkami w których samo
    podpisanie dokumentu stanowi wykonanie umowy, nie stwierdza
    *wykonania* umowy :)

    Umawiasz się przed, a potem się dopiero okazuje, czy umowy
    dotrzymano czy nie.
    W przypadku darowizny dochodzi kwiatek z "umocowaniem" umowy,
    która w formie innej niż akt notarialny "mocy" nabiera dopiero
    wraz z wykonaniem, więc dopiero dowód przelewu lub pokwitowanie
    otrzymania pieniędzy stanowi o jej ważności.
    Wcześniej umowa jest, ale nieskuteczna (nie powoduje żadnych
    skutków, w tym podatkowych).

    > Powołaj się na Art 890 KC, dołącz potwierdzenie przelewu (wykonania
    > świadczenia).

    IMVHO, potrzebne jest to drugie i tylko to drugie - wyciąłeś
    kawałek wskazujący że potrzebny jest dokument *potwierdzający
    nabycie*, fakt zawarcia umowy nie musi być dokumentowany.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2011-12-29 19:11:59
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 12/29/2011 12:18 PM, Marek wrote:
> [...]
    > Rodzic nie ma współmałżonka - zmarł wiele lat temu.
    >
    > Proszę wyjaśnij istotę swoich pytań - jak to się ma do zapisów w druku

    rodzic, o ile nie daruje z wlasnego oddzielnego majątku, wykonuje tak
    naprawdę darowiznę w imieniu swoim i współmałżonka. wiec de facto przy
    jednym przelewie od "rodziców" darowizny są dwie, i do US idą dwa druki
    od jednego i od drugiego rodzica po połowie darowanej kwoty.
    Również jeśli darowizna idzie do majątku wspólnego, to syn jest
    zwolniony, ale małżonka już by nie była. W efekcie najbardziej
    skomplikowany przypadek to 4 darowizny zamiast jednej.

    Ty nie masz tego problemu. jeden druk darowizna od rodzica dla dziecka i
    koniec.
    Przypominam tylko, że darowizna z definicji jest majątkiem oddzielnym i
    nie ma problemu jesli lezy na oddzielnym indywidualnym koncie.
    Natomiast wymieszanie jej z pienidzmi wspolnymi, przy zlosliwosci US,
    może rodzic dostanie po d.pie.

  • 8. Data: 2011-12-29 22:22:43
    Od: Marek <t...@n...istnieje.pl>

    W dniu 2011-12-29 20:11, witek pisze:
    (...)
> [...]
    > nie ma problemu jesli lezy na oddzielnym indywidualnym koncie.
    > Natomiast wymieszanie jej z pienidzmi wspolnymi, przy zlosliwosci US,

    Jestem pewien, że prędzej czy później do takiego wymieszania pieniędzy
    musi dojść ale dlaczego rodzic może ucierpieć, tego nie rozumiem?

    --
    Marek

  • 9. Data: 2011-12-29 23:01:01
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 12/29/2011 4:22 PM, Marek wrote:
    > W dniu 2011-12-29 20:11, witek pisze:
    > (...)
    >
    > Jestem pewien, że prędzej czy później do takiego wymieszania pieniędzy
    > musi dojść ale dlaczego rodzic może ucierpieć, tego nie rozumiem?

    "może rodzić"
    nie zawsze mi się chce klepać polskie literki.

    wymieszanie pieniedzy nie jest zabronione ani karalne.
    rodzi tylko skutki podatkowe.
    wiec możesz mieszać byle z głową i myśleć przed, a nie po fakcie.

  • 10. Data: 2011-12-30 01:10:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 Dec 2011, witek wrote:

    > "może rodzić"
    > nie zawsze mi się chce klepać polskie literki.
    >

    > wymieszanie pieniedzy nie jest zabronione ani karalne.
    > rodzi tylko skutki podatkowe.

    Tak kombinuję...
    Wniesienie do majątku wspólnego osobistych pieniędzy chyba skutków
    rodzić nie powinno, dobrze mi wychodzi?
    Czyli punktem zaczepiania mogłoby być jedynie doczepienie się do
    darowizny, jako wykonanej do majątku wspólnego (a to oznacza,
    że połowa kwoty może nie korzystać z preferencji).
    Na zasadzie "tak naprawdę to miało być dla was a nie tylko
    dla pana".
    Czyli wypadałoby, aby istniały co najmniej mocne przesłanki do
    tego, że to nie w momencie wykonywania darowizny istniał pomysł
    aby darowizna szła "do wspólnego", ale później otrzymujący
    wprowadzał ją do majątku wspólnego.
    Czy ja wiem - na zasadzie "po trochu przy okazji większych
    zakupów"?

    pzdr, Gotfryd