  • 1. Data: 2002-07-04 07:40:54
    Temat: Darowizna - wicecej niz 10%?
    Od: <j...@p...onet.pl>

    Witam!
    Urzad Skarbowy zakwestionowal moje zeznanie w zwiazku z tym, ze przekazalem
    wiecej niz 10% darowizny na cele charytatywno-opiekuncze kosciola.

    Wydaje mi sie to dziwne nie tylko z tego powodu, ze w innych urzedach nie
    zwracaja na to uwagi. Moje argumenty:

    1. Sprawe darowizn na w.w. cele reguluje ustawa z 17.05.1989r. o stosunku
    Panstwa do KK w RP (art. 55 ust.7), ktora stanowi przepisy szczegolowe do
    ustawy podatkowej.

    2.
    Wypowiedzial sie w tej sprawie Minister Finansow w pismie z 12 sierpnia
    1998 r ( znak:PB5/HM-01823-7504/97):
    "(...)Ministerstwo Finansow uprzejmie informuje: przepis art.55
    ust.7 ustawy z dnia 17.05.1989 r o stosunku Panstwa do Kosciola
    Katolickiego stanowi przepis szczegolny w stosunku do ustawy z
    dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osob fizycznych
    (...), a zwlaszcza do art.26 tej ustawy.W zwiazku z powyzszym
    darowizny osob fizycznych na koscielna dzialalnosc charytatywno-
    opiekuncza sa w CALOSCI wylaczone z podstawy opodatkowania
    podatkiem dochodowym od osob fizycznych".

    3. Wyrok NSA (wiem, wiem, precedensy nie dzialaja, ale wyrok mam)

    wyrok NSA z 22 lutego 1996 r sygn. akt SA/Sz 2732-2733/95:

    "Darowizny na koscielna dzialalnosc charytatywno-opiekuncza, o
    ktorych mowa w art. 55 ust.7 ustawy o stosunku (...), a takze w
    art. 40 ustawy o stosunku Panstwa do Polskiego Autokefalicznego
    Kosciola Prawoslawnego, nie podlegaja ograniczeniom zawratym w
    art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku
    dochodowym od osob fizycznych".

    No tak. Ale baba sie uparla, bo "komputer jej nie przyjmuje" i "wie na 100% ze
    nie mozna" i co mam jej zrobic?

    O co mi chodzi? Interesuje mnie wasze zdanie na ten temat.
    Szczegolnie chodzi mi o to jak nazywa sie obowiazujaca w prawie zasada (jest
    taka?), ktora mowi, ze przepisy szczegolowe sa nadrzedne do ogolnych. Gdzie
    moge taki zapis znalezc zeby babie pokazac?

    No i jakie sa procedury w kwestiach spornych. Tzn. ja powiem, ze mi sie nalezy
    zwrot w pelnej kwocie, ona, ze nie. I co dalej? Na kogo spada ciezar
    prowadzenia sprawy? Jakie sa koszty procesowe itd.

    Jesli na priv. to prosze pisac na j...@h...pl
    Pozdrawiam i bede wdzieczny za wszelkie informacje

  • 2. Data: 2002-07-04 11:05:21
    Temat: Re: Darowizna - wicecej niz 10%?
    Od: "Marcin Konopka" <m...@i...com.pl>

> [...]
    przekazalem
    > wiecej niz 10% darowizny na cele charytatywno-opiekuncze kosciola.

    Można przekazać nawet 100%. Mam pisemne odpowiedzi z dwóch Urzędów
    Skarbowych.

    Jak postepować dalej z upartym U.S. nie wiem. Może te odpowiedzi , które mam
    coś będą mogły pomóc ?
    Jeśli tak to proszę o kontakt : m...@i...com.pl

    M.K.

  • 3. Data: 2002-07-04 16:06:55
    Od: "Tomek" <o...@y...com>

    > Witam!
    > Urzad Skarbowy zakwestionowal moje zeznanie w zwiazku z tym, ze
    przekazalem
    > wiecej niz 10% darowizny na cele charytatywno-opiekuncze kosciola.

    "Zakwestionowanie zeznania" prawdopodobnie w praktyce miało formę wezwania
    Cię do urzędu i zasugerowania, żebyś sam poprawił swoje zeznanie. Nie musisz
    się no to godzić - zażądaj wydania decyzji. W decyzji urząd musi podać
    podstawę prawną zakwestionowania odliczenia - to, że "komputer nie
    przyjmuje" na pewno taką podstawą prawną nie jest :-)

    Jednak sprawdź dokładnie, jak masz opisaną swoją darowiznę - czy jest to
    darowizna na cel charytatywny, czy na cele kultu religijnego. W pierwszym
    przypadku (o ile dobrze pamiętam) obowiązuje jednak limit 10 % - nie ma
    znaczenia to, że obdarowanym była instytucja kościelna. Natomiast darowizny
    na cele kultu religijnego mogą być odliczane bez ograniczeń - tu jednak jest
    warunek - otóż obdarowany musi w określonym ustawą czasie przedstawić
    darczyńcy rozliczenia wydatkowania środków.

    Tomek

  • 4. Data: 2002-07-04 20:06:10
    Od: "Marcin Konopka" <m...@i...com.pl>

    Użytkownik "Tomek" <o...@y...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > warunek - otóż obdarowany musi w określonym ustawą czasie przedstawić
    > darczyńcy rozliczenia wydatkowania środków.

    Ja pamiętam że nie ma limitu na "działalność charytatywno-opiekuńczą
    Kościołów".

    M.K.