  • 1. Data: 2011-07-07 12:40:27
    Temat: Darowizny w 0 i 1. grupie pod.
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Jest taki scenariusz:

    1. wujek i ojciec darują nieruchomość synowi.
    - syn nie płaci podatku od darowizny od ojca, natomiast płaci podatek od
    darowizny od wujka (ponad kwotę zwolnioną)

    I scenariusz nr 2:

    2. wujek daruje udział w nieruchomości ojcu (grupa tzw. 0 -- czyli bez
    podatku), a następnie ojciec daruje całą nieruchomość synowi (równie tzw. grupa
    0)
    W efekcie nie ma podatku.

    Czy scenariusz nr 2 faktycznie tak zadziała?

  • 2. Data: 2011-07-07 12:56:43
    Temat: Re: Darowizny w 0 i 1. grupie pod.
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2011-07-07 14:40, r...@k...pl pisze:
> [...]
    > 0)
    > W efekcie nie ma podatku.
    >
    > Czy scenariusz nr 2 faktycznie tak zadziała?

    Tak, ale musisz się liczyć z:

    http://edgp.gazetaprawna.pl/index.php?act=mprasa&sub
    =article&id=92301

    "Zgodnie z tymi przepisami, organ podatkowy, dokonując ustalenia treści
    czynności prawnej, uwzględnia zgodny zamiar stron i cel czynności, a nie
    tylko dosłowne brzmienie oświadczeń woli złożonych przez strony czynności.
    Jeżeli pod pozorem dokonania czynności prawnej dokonano innej czynności
    prawnej, skutki podatkowe wywodzi się z tej ukrytej czynności prawnej."

    --
    spp

  • 3. Data: 2011-07-07 13:14:08
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Jeżeli żaden z nich nie przyzna się w urzędzie, że taki był zamiar, to
    nijak im nie udowodnią. Ale to trzeba mieć odporność...

    MJ

  • 4. Data: 2011-07-07 13:24:09
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 7/7/2011 7:40 AM, r...@k...pl wrote:
> [...]
    > 0)
    > W efekcie nie ma podatku.
    >
    > Czy scenariusz nr 2 faktycznie tak zadziała?

    nie, bo intencja wujka jest darowanie mieszkania tobie. droga jaka sie
    to odbedzie jest bez znaczenia. opodatkowana jest intencja.
    kwestia tylko kiedy us sie połapie.

  • 5. Data: 2011-07-07 13:25:27
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 7/7/2011 8:14 AM, Michal Jankowski wrote:
    > Jeżeli żaden z nich nie przyzna się w urzędzie, że taki był zamiar, to
    > nijak im nie udowodnią. Ale to trzeba mieć odporność...

    do niczego nie musza sie przyznawac i us niczego nie musi im udowadniac.

    us po prostu wydaje decyzje na podstawie wlasnego widzimisie.

  • 6. Data: 2011-07-07 13:40:01
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-07-07 15:25, witek pisze:

    > do niczego nie musza sie przyznawac i us niczego nie musi im udowadniac.
    >
    > us po prostu wydaje decyzje na podstawie wlasnego widzimisie.

    Kiepsko z obroną takiej decyzji przed sądem. Wystarczy, że pierwszy
    darczyńca powie, że nic nie wiedział o zamiarze obdarowanego, a nawet że
    został przez niego zrobiony w jajo.

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2011-07-07 14:12:57
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 7/7/2011 8:40 AM, Liwiusz wrote:

    > Kiepsko z obroną takiej decyzji przed sądem. Wystarczy, że pierwszy
    > darczyńca powie, że nic nie wiedział o zamiarze obdarowanego, a nawet że
    > został przez niego zrobiony w jajo.

    a sąd nie da wiary.

  • 8. Data: 2011-07-07 14:22:22
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Thu, 07 Jul 2011 09:12:57 -0500, w <iv4f4p$dqp$1@inews.gazeta.pl>, witek
    <w...@g...pl.invalid> napisał(-a):

    > a sąd nie da wiary.

    Hmm, a gdyby w umowie pierwszej darowizny napisać "obdarowany zobowiązuje się
    nie pozbywać nieruchomości przez okres 3 lat"? Nie wina pierwotnego darczyńcy,
    że został oszukany :).

  • 9. Data: 2011-07-07 15:28:18
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-07-07 16:12, witek pisze:

    > a sąd nie da wiary.

    Albo i da.

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2011-07-07 16:08:25
    Od: 'Tom N' <n...@1...dyndns.org.invalid>

    witek w <news:iv4c99$sq$1@inews.gazeta.pl>:

    > opodatkowana jest intencja.
    > kwestia tylko kiedy us sie połapie.

    Moją intencją jest darować Ci 100 000 PLN. Jutro zgłoszę, że miałem taka
    intencję do Twojego US -- szykuj się na podatek ;P

    --
    Tomasz Nycz