  • 1. Data: 2005-08-19 10:05:41
    Temat: Dochody z zagranicy - jak zalegalizować by nie stracić
    Od: szara <c...@w...pl>

    Witam szanownych grupowiczy.

    Mój znajomy od jakiegoś czasu utrzymuje się z telepracy wykonywanej za
    granicą. Chyba to można podciągnąć pod sprzedawanie usług w USA (wolny
    zawód). Do tej pory sprawa odbywała się w ten sposób że wszystkie
    pieniądze szły na konto jak i osobę krewnej w stanach, która przelewała
    zarobione przez znajomego pieniądze comiesięcznie na jego konto w Polsce.
    Jednak sumy stały sie na tyle poważne że znajomy postanowił
    zalegalizować część dochodów, a także dlatego że w polsce nigdzie nie
    pracuje, i nie wykazuje dochodów.

    Pytanie jest - jak najkorzystniej zalegalizować te dochody. Myśleliśmy o
    regularnych aktach darowizny, jednak to jest chyba rozwiązanie
    tymczasowe i co potem. Praca na umowy zlecenia - ale co sie w takim
    razie z tym wiąże, czy może lepiej zarejestrować działalność.Na ile się
    rozeznaliśmy ostatnie 2 propozycje wiążą się z 10 % podatkiem w stanach
    plus jeszcze 20% w Polsce.

    Co wybrać w takim razie szanowni grupowicze. Każda sugestia mile widziana

    Pozdrawiam
    szara

  • 2. Data: 2005-08-20 09:13:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 19 Aug 2005, szara wrote:

    > może lepiej zarejestrować działalność.Na ile się rozeznaliśmy ostatnie 2
    > propozycje wiążą się z 10 % podatkiem w stanach plus jeszcze 20% w Polsce.

    Ja doradcą nie jestem, pojęcia "co lepiej" nie mam.
    Ale IMO zarówno przy umowach osobistych jak i DG w rachubę wejdzie umowa
    o unikaniu podwójego opodatkowania - a to spowoduje że podatek zapłacony
    w USA z grubsza biorąc zostanie ODLICZONY od podatku do zapłacenia
    w Polsce !
    Czyli owszem - w USA trzeba zapłacić 10% (zakładam że wiesz co piszesz,
    bo ja pojęcia nie mam) a w Polsce *wykazać* 19% (albo 30%/40% jak będzie
    dużo :))
    Ale od tych 19% będzie można *odjąć* kwotę zapłaconą już USA !
    I zapłacić tylko różnicę.

    Oczywiście to taka dywagacja luzem - samej umowy nie znam, wiem
    że jest - i że bywają cyrki na styku opodatkowania np. darowin [!]
    bo w USA darowizna to jest *dochód* do opodatkowania podatkiem
    dochodowym zaś u nas osobny podatek - więc od darowizny albo spadku
    trzeba właśnie zapłacić DWA podatki - w USA raz (dochodowy) i .pl
    drugi (od spadków i darowizn) !!
    To nie jest tak dobrze że otrzymując darowiznę z USA na pewno nie
    trzeba nic *w USA* płacić....

    > Każda sugestia mile widziana

    ...a to proszę :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-08-23 16:21:41
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > plus jeszcze 20% w Polsce.
    >
    > Co wybrać w takim razie szanowni grupowicze. Każda sugestia mile widziana

    Wszystkie kategorie przychodów uzyskiwanych w USA są rozliczne w kraju metodą
    zaliczenia czyli to co zapłacone tam zalicza się na poczet podatku tu , według
    wzoru kpc x dz / łd
    gdzie kpc - kwota podatku od całości dochodu,
    dz dochód zagraniczny
    łd - łączny dochód z obu krajów,

    Nie dotyczy to darowizn ponieważ w USA obciążane są podatkiem od dochodu a w
    RP podatkiem od darowizn , a więc - ten wariant wyjdzie pewnie najgorzej.

    Pzdr-Kriss