  • 1. Data: 2005-08-19 08:00:42
    Temat: Jednoosob. DG a faktury za Internet na os. prywatna
    Od: "MarC" <m...@p...onet.pl>

    Prowadze jednoosobowa dzialalnosc gospodarcza (na swoje imie i nazwisko),
    jestem platnikiem VAT. Co miesiac otrzymuje fakture VAT za internet.
    Czy mam ja traktowac jako wystawiona "na firme" czy "na osobe fizyczna" ?
    Czy faktura wystawiona na osobe fizyczna, prowadzaca wlasna 1-os dzialalnosc
    gospodarcza daje prawo do odliczen VAT ?
    Czy US moze kwestionowac to, ze skoro jest na osobe fizyczna, to znaczy ze nie
    sluzy 100% dzialalnosci gospodarczej?
    Czy wtedy moge to jakos proporcjonalnie podzielic: np. 90% - cele DG, 10% -
    prywatnie.
    Czy taka fakture wystawiona na osobe prywatna, a nie firme ujmuje w calolosci
    (na kwote brutto) w KPiR czy tez traktuje jako kazda inna Fakture VAT
    wystawiona na firme, tj. kwota netto do KPiR, a VAT rozlicze wedlug wyliczen
    wynikajacych z Rejestrow VAT.
    Dziekuje za wszelkie opinie.

    --
    Pozdrawiam,
    MarC

  • 2. Data: 2005-08-20 09:05:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 19 Aug 2005, MarC wrote:

    > Prowadze jednoosobowa dzialalnosc gospodarcza (na swoje imie i nazwisko),
    > jestem platnikiem VAT. Co miesiac otrzymuje fakture VAT za internet.
    > Czy mam ja traktowac jako wystawiona "na firme" czy "na osobe fizyczna" ?

    IMVHO trzeba podejść do sprawy tak: z ustawy o podatku *dochodowym*
    wynika że zasadą zaliczenia w koszty jest "nabycie w celu".
    Oczywiście jest nieco furtek - i np. to co teraz piszę nie dotyczy
    zakupu środków trwałych.
    Niemniej - firma posiada pewnie pole "nazwa", prawda ?
    Więc jak coś kupujesz "na firmę" - to w polu "odbiorca" jest nie
    tylko imię i nazwisko ale również owo "i inne oznaczenie" (wg KC).
    Jeśli tego określenia na fakturze nie ma - można domniemywać
    że nabycie "nie było w celu DG" !
    Ustawodawca właśnie tak zapisał: nie liczy się *samo* to że "ktoś coś
    wydał i *zużył* na DG", liczy się że "wydał *w celu* uzyskania przychodu
    z DG*". I nie ma nigdzie ogólnego uprawnienia do zaliczenia w KUP czegoś
    co nabyto w innym celu - poza przepisami szczegółowymi takimi jak dla
    ST albo "patrz niżej" :)
    To zaś oznacza że "nabycie osobiste" nie daje uprawnienia do odliczania
    KUP.
    A to by znaczyło że (już zgodnie z ustawą o VAT) nie można odliczyć
    VAT...

    Żeby nie było tak prosto (bo ty chcesz odpowiedzi, a jak przypomnę
    że to jest lista DYSKUSYJNA a nie "biuro porad" :)) to zapodam pod
    dyskusję :) przepis z rozporządzenia MF ds KPiR par. 14.2.7:
    ++++
    § 13. Za dowody księgowe uważa się również:
    [...]
    § 14.
    1. Na udokumentowanie zapisów w księdze,[...] mogš być
    sporzšdzone dokumenty [...] okreœlajšce: [...] i wysokoœć
    kosztu (wydatku).
    2. Dowody, o których mowa w ust. 1, mogš dotyczyć wyłšcznie:
    [...]
    7)  wydatków zwišzanych z opłatami za czynsz, energię elektrycznš,
    telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie, w częœci przypadajšcej
    na działalnoœć gospodarczš; podstawš do sporzšdzenia tego dowodu
    jest dokument obejmujšcy całoœć opłat na te cele,
    ---

    IMHO:
    1. rozporządzenie nie obejmuje "wydatków na łączność i telekomunikację"
    ale wymienia literalnie wyłącznie telefon. Przyjmując taki punkt
    widzenia trzeba odpuścić i szukać innej dziury pozwalającej
    obejść wymóg "poniesienia w celu DG".

    2. *jeśliby* znaleźć podobną dziurę - IMO VAT można by odliczyć.
    W ustawie o VAT nie ma wymogu "nabycia w celu" a prawo
    do odliczenia VAT przysługuje wobec zakupów który "służyły
    sprzedaży opodatkowanej" - co IMO jest zapisem znaczenie rozsądniejszym
    i szkoda że w ustawie o podatku dochodowym nie zapisano podobnie.
    Nie trzeba by było dzielić włosa na czworo :(

    > Czy faktura wystawiona na osobe fizyczna, prowadzaca wlasna 1-os dzialalnosc
    > gospodarcza daje prawo do odliczen VAT ?

    IMO: "to zależy"
    O ile wiem w przypadku nabycia środków trwałych były wyroki NSA który
    jasno wskazywały że taki "zakup osobisty" daje prawo do odliczenia VAT.
    Żeby było śmieszniej wyroki dotyczyły sprawy znacznie bardziej
    skomplikowanej: zakupu dokonywał małżonek osoby prowadzącej DG :),
    osoba prowadząca DG zaliczała zakup do ST (powołując się na wspólnotę
    majątkową) i odliczała VAT. Zastrzegam iż wyrok AFAIK (niemal na pewno,
    ale piszę "z głowy czyli z niczego") dotyczył starej ustawy ("sprzed
    Unii").
    Wniosek jest jednak prosty - w myśl jakoś mądrze nazywającej się
    prawniczej zasady że "kto może więcej może również mniej" IMO
    *MOŻE* tak być że f-ra "osobista" daje prawo do odliczenia VAT.

    Ale przy "typowym wydatku" na przeszkodzie staje:
    - zapis z ustawy o VAT zabraniający odliczać VAT od czegoś co nie jest KUP
    - zapis z ustawy o podatku dochodowym domagający się (poza wyjątkami)
    aby wydatek był "poniesiony W CELU uzyskania przychodu".

    No...
    To zamieszałem.
    Mogę poprosić o dyskusję ? ;)

    > Czy US moze kwestionowac to, ze skoro jest na osobe fizyczna

    wKF: tak i tak jest na "osobę fizyczną", firma to również ty :)
    Raczej chodzi o fakturę "dokumentującą nabycie w celu nie
    związanym z DG" - bo bez "określenia" zawartego w firmie.

    > Czy wtedy moge to jakos proporcjonalnie podzielic: np. 90% - cele DG, 10% -
    > prywatnie.

    Popatrz na ten przepis z rozporządzenia :(

    Zastrzegam że tu BYŁY zdania przeciwne.
    Ja przedstawiam swoje.

    > Czy taka fakture wystawiona na osobe prywatna, a nie firme ujmuje w calolosci
    > (na kwote brutto) w KPiR czy tez traktuje jako kazda inna Fakture VAT

    IMO - podatnikami VAT jesteśmy ty i ja.
    Zasada ogólna dająca prawo do odliczenia VATu jest *łagodniejsza*
    od tej zawartej w ustawi o podatku dochodowym - IMO z tego wynika
    że jeśli:
    - coś jest fakturą
    - podatnik ma prawo zaliczenia tego w KUP
    - nie ma przepisu szczegółowego zabraniającego odliczenia (paliwo,
    hotel...)
    ...to podatnik ma prawo odliczyć VAT.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-08-22 19:03:02
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    > Ale przy "typowym wydatku" na przeszkodzie staje:
    > - zapis z ustawy o VAT zabraniający odliczać VAT od czegoś co nie
    > jest KUP

    A jak to wlasciwien jest ? Cos ma BYC (uwzglednione w kpir) kup, czy
    MOGLOBY byc (uwzglednione albo nie uwzglednione w kpir jako kup, bo na
    przyklad mialem taki kaprys aby nie uwzgledniac, albo inne powazne
    powody) ?

    marekz

  • 4. Data: 2005-08-22 20:32:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 22 Aug 2005, MarekZ wrote:

    > A jak to wlasciwien jest ? Cos ma BYC (uwzglednione w kpir) kup, czy MOGLOBY
    > byc (uwzglednione albo nie uwzglednione w kpir jako kup, bo na przyklad
    > mialem taki kaprys aby nie uwzgledniac, albo inne powazne powody) ?

    Ewidentnie to drugie, co mnie pytasz ;) skoro ustawa stanowi:
    +++
    Art. 88. 1. Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego
    nie stosuje się do nabywanych przez podatnika:
    [...]
    2) towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być
    zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów
    o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości
    zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje
    w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego;
    ---

    Napisano "nie mogłyby być" a nie "nie zostały uznane"...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-08-22 21:07:42
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    > Napisano "nie mogłyby być" a nie "nie zostały uznane"...

    To wazne spostrzezenie. gdy sie chce z jakichs powodow, podwyzszyc
    swoj wynik finansowy w sensie pit/cit (nie zaliczajac niektorych
    wydatkow w kup), nie trzeba jednoczesnie zaliczac "wtopy" na vat ! A w
    sensie pit/cit mozna je potem i tak wlozyc, w dalszej czesci roku
    podatkowego ! Czy widzisz jakies przeciwskazania do takiego czegos ?

    marekz

  • 6. Data: 2005-08-24 01:08:41
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    MarC <m...@p...onet.pl> wrote:
    > Prowadze jednoosobowa dzialalnosc gospodarcza (na swoje imie i nazwisko),
    > jestem platnikiem VAT. Co miesiac otrzymuje fakture VAT za internet.
    > Czy mam ja traktowac jako wystawiona "na firme" czy "na osobe fizyczna" ?

    Jeżeli ma pełną nazwę firmy i NIP, to "na firmę", w przeciwnym razie
    "na osobę fizyczną".

    Sugeruję udać się do dostawcy internetu i przerejestrować umowę
    z siebie na swoją firmę.

    p.

  • 7. Data: 2005-08-24 14:50:55
    Od: "D" <d...@o...pl>

    > Jeżeli ma pełną nazwę firmy i NIP, to "na firmę", w przeciwnym razie
    > "na osobę fizyczną".
    >
    > Sugeruję udać się do dostawcy internetu i przerejestrować umowę
    > z siebie na swoją firmę.

    nie znam sie, jednak widze pewna niekonsekwencje - jesli mam dochod z UoP to
    rach za net, czesne itd. moge zaliczyc w KUP na picie rocznym. Jak prowadze
    1-os. DG to nie moge czegos takiego zrobic? Jesli tak jest to mamy jakis
    absurd.

    Co do rach za neta to nie ma sensu przerej. na firme bo VAT dochodzi, a tak
    masz 0%.

  • 8. Data: 2005-08-24 19:18:52
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    D <d...@o...pl> wrote:
    > nie znam sie, jednak widze pewna niekonsekwencje - jesli mam dochod z UoP to
    > rach za net, czesne itd. moge zaliczyc w KUP na picie rocznym.

    Doprawdy?

    > Jak prowadze 1-os. DG to nie moge czegos takiego zrobic? Jesli tak jest
    > to mamy jakis absurd.

    Możesz. Jeśli masz fakturę dla firmy.

    > Co do rach za neta to nie ma sensu przerej. na firme bo VAT dochodzi, a tak
    > masz 0%.

    Nie ma 0% za net, jest 22%. (Trochę nie na czasie jesteś.)

    p.

  • 9. Data: 2005-08-26 11:02:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 24 Aug 2005, D wrote:

    > nie znam sie, jednak widze pewna niekonsekwencje - jesli mam dochod
    > z UoP to

    ...z umowy o pracę, tak ?

    > rach za net, czesne itd. moge zaliczyc w KUP na picie rocznym.

    Y... ty na pewno mieszkasz i pracujesz w Polsce ???

    > Co do rach za neta to nie ma sensu przerej. na firme bo VAT dochodzi, a tak
    > masz 0%.

    Nie mieszkasz w Polsce. Niemożliwe.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd