  • 1. Data: 2003-12-16 01:43:55
    Temat: Druga DG, a ilosc skladek ZUS
    Od: "Marcin Ciemny" <m...@W...z.pl>

    Jestem w trakcie rejestrowania drugiej DG. Aktualnie jestem w spolce
    cywilnej, a bede mial jeszcze jedna wlasna odrebna dzialalnosc. Pytanie: jak
    beda wygladaly skladki ZUS w tym przypadku? Wiem, ze skladka na ubezp.
    emerytalne i rentowe bedzie jedna, tak samo w przypadku FP i FGSP, ale jak
    to jest z ubezpieczeniem zdrowotnym? Czy takze pozostanie jedno, czy moze
    bede placil dwie skladki, "po jednej" za kazda DG?
    Z gory dziekuje za odpowiedz.

    pozdrawiam
    Marcin

  • 2. Data: 2003-12-16 10:00:52
    Temat: Re: Druga DG, a ilosc skladek ZUS
    Od: "Marta Nowakowicz" <r...@g...pl>

    Hmmm. odpowiem Ci tak:
    Niektóre ZUS-y twierdzą, że jeżeli składkę na zdrowotne opłaca się tylekroć-
    ile razy jest się w jakiś zgłoszonym do działalności - chodzi tu o ilość
    wpisów do rejestrów. Przykładowo jeżeli masz 1 wpis do ewidencji działalności
    gospodarczej, z którego wynika, że prowadzisz działalność w formie spółki i
    jednocześnie drugą jako osoba fizyczna to płacisz tylko pojedynczą składkę.
    Natomiast jeżeli figurujesz w KRS-ie i w Ewidencji Działalnościw Urzędzie
    Miasta to wtedy dwie.
    To nie jest moje zdanie. Ja tylko powtarzam za ZUS.
    W ustawie jest mowa o źródłach przychodów. Jak mamy je rozumieć? Hmm.

  • 3. Data: 2003-12-16 11:15:55
    Od: "Kasia Mikołajczyk" <k...@U...ceti.pl>

    Użytkownik "Marta Nowakowicz" <r...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:brml4k$il6$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > To nie jest moje zdanie. Ja tylko powtarzam za ZUS.
    > W ustawie jest mowa o źródłach przychodów. Jak mamy je rozumieć? Hmm.

    Jeżeli chodzi ub. zdrow., to za: http://www.zus.pl/ref_99/porad4/p4-06.htm
    Odrębny tytuł do ubezpieczenia zdrowotnego stanowi:
    - pozarolnicza działalność gospodarcza prowadzona na podstawie przepisów o
    działalności gospodarczej,
    - pozarolnicza działalność gospodarcza prowadzona na podstawie przepisów
    szczególnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy o działalności
    gospodarczej (np. na podstawie ustawy o systemie oświaty),
    - status wspólnika spółki cywilnej,
    - status twórcy i artysty,
    - status osoby prowadzącej działalność w zakresie wolnego zawodu w
    rozumieniu przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych
    przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
    - status osoby prowadzącej działalność w zakresie wolnego zawodu, z której
    przychody są przychodami z działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów
    o podatku dochodowym od osób fizycznych,
    - status wspólnika jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,
    - status wspólnika spółki jawnej,
    - status wspólnika spółki komandytowej,
    - status wspólnika spółki partnerskiej.

    Z każdego z ww. tytułów odrębna składka. DG jednoosobowa jedna składka,
    wspólnik w s.c. - druga składka...
    pzdr
    Kasia

  • 4. Data: 2003-12-16 13:36:04
    Od: "Kazimierz" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Kasia Mikołajczyk" <k...@U...ceti.pl> napisał w
    wiadomości news:brmq4r$r6m$1@druid.ceti.pl...
    > Użytkownik "Marta Nowakowicz" <r...@g...pl> napisał w
> [...]

    Tez spotkalem sie z taka interpretacja i taka stosuje

    > Z każdego z ww. tytułów odrębna składka. DG jednoosobowa jedna składka,
    > wspólnik w s.c. - druga składka...

    To juz jest Twoja nadinterpretacja i w dodatku bledna (wedlug mnie i ZUSu w
    ktorym sie rozliczam)

  • 5. Data: 2003-12-16 14:00:39
    Od: "Kasia Mikołajczyk" <k...@U...ceti.pl>

    Użytkownik "Kazimierz" <k...@w...pl> napisał w wiadomości

    > To juz jest Twoja nadinterpretacja i w dodatku bledna (wedlug mnie i ZUSu
    > ktorym sie rozliczam)

    Nie tylko moja. Mojego ZUS-u również. Dla nich poniższe tytuły są różne:

    - pozarolnicza działalność gospodarcza prowadzona na podstawie przepisów o
    działalności gospodarczej, (mój dopisek: jednoosobowa DG)
    - status wspólnika spółki cywilnej,

    Natomiast, jeżeli jest się wspólnikiem w kilku s.c., ubezp. zdrowotne płaci
    się tylko od jednej.
    pzdr
    Kasia

  • 6. Data: 2003-12-16 14:56:31
    Od: "Kazimierz" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Kasia Mikołajczyk" <k...@U...ceti.pl> napisał w
    wiadomości news:brn3pn$491$1@druid.ceti.pl...
> [...]
    > - status wspólnika spółki cywilnej,
    >
    > Natomiast, jeżeli jest się wspólnikiem w kilku s.c., ubezp. zdrowotne

    to widac ZUS przejely "paleczke" od US i tez roznie sobie interpretuja
    przepisy
    w moim jest tak jak napisalem i tak jak wynika z przepisow czyli: ilosc
    skladek zalezy od ilosci wpisow - jeden wpis na ktorym jest DG i wspolnik
    sc - jedna skladka.

  • 7. Data: 2003-12-16 17:41:42
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 12/16/2003 3:56 PM, Kazimierz wrote:
> [...]

    > w moim jest tak jak napisalem i tak jak wynika z przepisow czyli: ilosc
    > skladek zalezy od ilosci wpisow - jeden wpis na ktorym jest DG i wspolnik

    Nie zdziw sie, jak wstecznie każą zapłacić. Z niejakim Kluską Romanem
    też tak było. Najpierw powiedzieli, że robił dobrze, potem, że
    niedobrze. Jeżeli prawo zawiera sprzecznośc intelektualną - vide mój
    ulubiony "prowadzący pozarolniczą działalność" jedyny wspólnik z o.o.
    (ciekawe jak wspólnik może prowadzić działalnośc gosp. jeżeli np.
    powołał spółkę w celu niegospodarczym, na co mu obecnie ksh zezwala?) -
    więc jeżeli zawiera sprzecznośc intelektualną, to żadana interpretacja
    nie jest prawidłowa.
    Moja była księgowa głowiła się swego czasu nad zawiłościami ustaw.
    Moja rada była prosta: - proszę wybrać rozwiązanie najmniej dla nas
    korzystne i to będzie z pewnością interepretacja właściwa, tzn. taka,
    którą prędzej, czy później zastosuje organ.

    Pzdr: Catbert