  • 1. Data: 2010-02-21 10:43:38
    Temat: Dwuwalutowa faktura do WNT
    Od: AT <a...@g...com>

    Otrzymalem od sprzedawcy z kraju UE fakture dokumentująca sprzedaz i
    dostawę sprzętu komputerowego. W teorii sprawa jest czysta - trzeba
    wystawic fakture wewnętrzna i jednoczesnie naliczyc i odliczyc podatek
    VAT.

    Platnosc za zamowiony sprzet zostala zrealizowana w PLN. Sprzedawca
    wystawił fakture netto, na ktorej wartosc sprzedazy, rabatu, kosztu
    transportu oraz laczna suma netto jest określona zarowno w PLN jak i w
    EUR. Niestety, sprzedaz obejmuje 3 sztuki towaru, cena jednostkowa
    zostala określona tylko w EUR, a wartosc netto 949,09 PLN jest kwotą
    niepodzielną przez 3. Jak w takiej sytuacji wystawic fakture
    wewnetrzna?

    1) Podzielić wartosc calkowita w PLN przez 3 i wynik umiescic na
    fakturze wewnetrznej jako cene jednostkowa w PLN z powiedzmy 4
    miejscami po przecinku (316,3633)?

    2) Przeliczyc cene jednostkowa w EUR na PLN wg kursu sredniego NBP z
    dnia wystawienia faktury oryginalnej? Kurs NBP jest oczywiscie nizszy
    od kursu przyjetego przez sprzedawce, wiec tak obliczona cena
    jednostkowa przemnozona przez ilosc sztuk nie bedzie zgadzac sie z
    podana na fakturze wartoscia netto w PLN.

    3) Zignorowac ceny w PLN i wszystko przeliczac wg kursu NBP z EUR? To
    chyba najmniej prawidlowe, bo podstawa opodatkowania VAT w PLN jest
    zdaje sie faktyczna kwota platnosci - wyzsza niz przeliczona wg kursu
    NBP - co spowodowaloby zanizenie podatku naleznego.

    Rozwiazanie najprostsze, czyli wystawienie przez sprzedawce faktury
    tylko w PLN lub przynajmniej z cena jednostkowa w PLN jest malo
    prawdopodobne (faktury generowane przez "system"...).

    --
    AT

  • 2. Data: 2010-02-21 11:36:03
    Temat: Re: Dwuwalutowa faktura do WNT
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    AT wrote:
> [...]

    > zdaje sie faktyczna kwota platnosci - wyzsza niz przeliczona wg kursu
    > NBP - co spowodowaloby zanizenie podatku naleznego.

    Akurat wg mnie najlepsze wyjście uznałeś na najmniej prawidłowe.
    Podstawą opodatkowania w WNT jest kwota,
    jaką nabywający jest obowiązany zapłacić i nie ma to nic wspólnego z
    fizyczną zapłatą.
    Podstawę opodatkowania się ustala wg art 31a.1

    A jak nie zapłacisz, to myślisz, że nie ma obrotu w VAT?