  • 1. Data: 2006-04-27 07:37:00
    Temat: Działalność gospodarca a umowy cwyilno prawne
    Od: m...@g...com

    Witam

    Mam takie pytanie - czy prowadząc działaność gospodarczą moge
    zawierać umowy cywilno - prawne z innymi podmiotami ? Jeśli tak to
    czy muszą być spełnione jakieś warunki ??

    pozdrawiam
    Michał Przytulski

  • 2. Data: 2006-04-27 07:53:40
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    m...@g...com wrote:

    > Mam takie pytanie - czy prowadząc działaność gospodarczą moge
    > zawierać umowy cywilno - prawne z innymi podmiotami ? Jeśli tak to
    > czy muszą być spełnione jakieś warunki ??

    Możesz.

    Są dwie możliwości.

    1. "Temat" takiej umowy nie wchodzi w zakres zgłoszonej w EDG
    działalności.
    Jest ona wtedy rozliczana identycznie jak umowy wszystkich osób
    niepracujących. Znam wypadki gdy w czasie kontroli DG US sprawdzał czy
    koszty służące faktycznie takiej umowie nie były rozliczane w ramach DG.

    2.. "Temat" takiej umowy wchodzi w zakres zgłoszonej w EDG działalności.
    Traktujesz to jako umowę zawartą w ramach działalności. Wystawiasz
    rachunki/faktury VAT (podając nazwę firmy), jest to objęte ZUS-em z
    działalności, sam rozliczasz podatek, nie masz prawa do kosztów
    ryczałtowych. Ładnie jest poinformaować odpowiednio wcześnie i wyraźnie
    kontrahenta o fakcie, że ta umowa jest częścią DG.

  • 3. Data: 2006-04-27 08:14:32
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Użytkownik <m...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
    >Witam

    >Mam takie pytanie - czy prowadząc działaność gospodarczą moge
    >zawierać umowy cywilno - prawne z innymi podmiotami ? Jeśli tak to
    >czy muszą być spełnione jakieś warunki ??

    Powiem wiecej. Nie da sie wlasciwie prowadzic dzialalnosci gospodarczej, bez
    zawierania umow cywilnoprawnych z innymi podmiotami. Niby skad by sie w tej
    DG mialy brac pieniadze?

    Pozdrawiam
    SDD

  • 4. Data: 2006-04-27 08:15:43
    Od: m...@g...com

    Masz racje - sprecyzuje swoje pytanie - umowy cywilnoprawne - umowy o
    dzielo i umowy zlecenie.

    Dzieki za odpowiedz.
    pozdrawiam Michal

  • 5. Data: 2006-04-27 08:20:03
    Temat: Re: Dzialalnosc gospodarca a umowy cwyilno prawne
    Od: m...@g...com

    Ok.
    Interesuje mnie niestety raczej wariant drugi - w taki przypadku czym
    to sie rozni od wystawienia zwyklej faktury VAT ?
    Czy poprzez prawo do kosztow ryczaltowych masz na mysli rowniez
    podwyzszone koszty uzyskania dochodu z tytulu umowy ktorej przedmiotem
    sa prawa autorskie ?

    W takim razie pytanie jeszcze z innej beczki - czy US moze weyfikowac
    czy zlecenie wykonane zostalo przez osobe ktora widieje na umowie -
    chodzi mi o taki manewr - umowa jest zawierana z moja malzonka - ktora
    nie posiada odpowiedniej wiedzy w zakresie do wykonania dziela - czy US
    moze sprawdzic czy osoba ktora zawarla umowe miala predyspozycje do
    wykonania tego dziela ?? jesli tak to na jakiej podstawie ??

    pozdrawiam
    Michal

  • 6. Data: 2006-04-27 08:33:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 27 Apr 2006 m...@g...com wrote:

    > Mam takie pytanie - czy prowadząc działaność gospodarczą moge
    > zawierać umowy cywilno - prawne z innymi podmiotami ?

    Ekhm... działalność gospodarcza polega na zawieraniu i realizacji
    umów cywilnoprawnych, więc jak pytasz "czy mogę"???

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2006-04-27 08:44:15
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    m...@g...com wrote:

    > Interesuje mnie niestety raczej wariant drugi - w taki przypadku czym
    > to sie rozni od wystawienia zwyklej faktury VAT ?

    Dokładnie niczym.

    > Czy poprzez prawo do kosztow ryczaltowych masz na mysli rowniez
    > podwyzszone koszty uzyskania dochodu z tytulu umowy ktorej przedmiotem
    > sa prawa autorskie ?

    Oczywiście dotyczy to także kosztów podwyższonych. Nie ma *żadnych*
    kosztów ryczałtowych.

  • 8. Data: 2006-04-27 08:56:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 27 Apr 2006 m...@g...com wrote:

    > Masz racje - sprecyzuje swoje pytanie - umowy cywilnoprawne - umowy o
    > dzielo i umowy zlecenie.

    No dobrze.
    Nie licząc umów sprzedaży, dostawy, o roboty budowlane, agencję,
    ubezpieczenie, komisu, najmu, dzierżawy, leasingu, pożyczki,
    przewozu i paru podobnych wyjątków ;) - to całą reszta DG
    stanowią właśnie umowu o dzieło i umowy zlecenia oraz umowy
    o świadczenie usług traktowane JAK umowy zlecenia!
    :)

    Mi wychodzi że pytasz o "umowy świadczone osobiście", nie wiedzieć
    czemu powołując się na "cywilnoprawne" :)
    Jak idziesz do firmy żeby ci naprawili samochód to zawieracie
    umowę o dzieło... To umowy cywilnoprawne dzielą się na realizowane
    w ramach DG i wykonywane osobiście a nie na odwrót lub inaczej :)
    czyli inaczej mówiąc "śledź to jednak ryba" :)

    A o umowach "swiadczonych osobiście" pisał ci jureq!

    Z tym zastrzeżeniem, że przepisy aktualnie wyglądają
    na liberalniejsze niż były poprzednio (kiedy ewidentnie
    świadczenie czegoś co było w zakresie DG stanowiło DG),
    ale do sprawdzania na własnej skórze czy rzeczywiście
    wolno w ramach umowy "osobistej" zrobić coś co jest
    w zakresie DG to bym nie namawiał.
    Powiem czego ja bym się na miejscu US przyczepił: kosztów.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2006-04-27 09:40:10
    Od: m...@g...com

    Ok. dzieki serdeczne za odpowiedzi.

    Niestety nie mam wielkiego pojecia w tych kwestiach i o ile
    rozroznianie pojeci dochod od przychodu nie stanowi dla mnie problemu w
    przypadkyu gdy czytam "cos" to niestety dosc nagminnie stosuje nie
    odpowiednie okreslenia.

    Podsumowujac - chcialem sie dowiedziec czy jest mozliwe prowadzenie DG
    i wystawiania faktur VAT jednym klientom, a z innymi np. zawierac
    umowy o dzielo (wykonywane osobiscie z zastosowaniem podwyzszonych
    kosztow uzyskania gdy chodzi o prawa autorskie) - gdzie przedmiot umowy
    stanowi zakres DG - z tego co zrozumialem z waszych odpowiedzi (
    Gotfryd ) jest to teorytycznie mozliwe z tym ze nie zalecacie
    eksperymentowac - chodz tutaj eksperymet moza ograniczyc wystepujac o
    wiazaca opinie do US w tej sprawie - chyba jest cos takiego - zgadza
    sie ?

    w kazdym razie dzieki serdeczne za odpowiedz.
    sporo mi sie wyjasnilo.

    pozdrawiam
    Michal

  • 10. Data: 2006-04-27 14:56:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 27 Apr 2006 m...@g...com wrote:

    > W takim razie pytanie jeszcze z innej beczki - czy US moze weyfikowac
    > czy zlecenie wykonane zostalo przez osobe ktora widieje na umowie

    IMO oczywiście.
    Nie sądzę żeby komuś się chciało, ale to inna sprawa.

    > jesli tak to na jakiej podstawie ??

    Na przykład zeznań świadków.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd