  • 1. Data: 2006-04-27 04:42:29
    Temat: PIT a dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne
    Od: "Yaga" <y...@R...fm>

    Witam,

    Mam pilną (wiadomo :) ) sprawę dotyczącą składek na dobrowolne ubezpieczenie
    zdrowotne, bo w trakcie wypełniania PIT coś mnie oświeciło.

    Sytuacja:
    Składkę na dobrowolne ub.zdr płacę od września i wygląda to tak:
    wrzesień 209,98
    październik 212,13
    listopad 212,13
    grudzień 212,13

    Z tym że za grudzień zapłąciłam w styczniu - i tu pytanie: czy mam to
    uwzględniać w zeznaniu za 2005 czy dopiero w zeznaniu za rok 2006?

    Drugie pytanie:
    Na stronie pit.pl jest informacja, że:
    Odliczyć w zeznaniu rocznym można również składki na dobrowolne
    ubezpieczenie zdrowotne, zapłacone w 2005r., nie więcej jednak, niż 7,75%
    podstawy ich wymiaru.

    Czyli mam de facto do odliczenia MNIEJ niż faktycznie zapłaciłam składki,
    tak?
    Np w listopadzie podstawa wymiaru wyniosła 2495,64, z tego 7,75% wynosi
    193,41. Czyli za październik i listopad mam odliczyć nie 212,13m tylko
    193,41?

    Bardzo proszę o odpowiedzi, za które z gory bardzo dziękuję :D

    Pozdrawiam, Yaga

    --
    "Tanz - mein Leben - tanz
    Tanz mit mir

  • 2. Data: 2006-04-27 05:01:50
    Temat: Re: PIT a dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne
    Od: "Jano" <m...@h...gula>

    Użytkownik "Yaga" <y...@R...fm> napisał w wiadomości
    > Witam,
    >
    > Mam pilną (wiadomo :) ) sprawę dotyczącą składek na dobrowolne
    ubezpieczenie
    > zdrowotne,

    Zdrowotne jest dobrowolne?

    > Sytuacja:
    > Składkę na dobrowolne ub.zdr płacę od września i wygląda to tak:

    A może na chorobowe?
    Ale te kwoty coś za wysokie chyba że jestes poczatkujaca od wrzesnia.

> [...]
    >

    > Z tym że za grudzień zapłąciłam w styczniu - i tu pytanie: czy mam to
    > uwzględniać w zeznaniu za 2005 czy dopiero w zeznaniu za rok 2006?

    2006

> [...]
    > Odliczyć w zeznaniu rocznym można również składki na dobrowolne
    > ubezpieczenie zdrowotne, zapłacone w 2005r., nie więcej jednak, niż

    ZDROWOTNE !!!!!!
    zdrowotne jest obowiązkowe a odliczyć można 7,75% - reszta z własnej
    kieszonki

> [...]

    > Np w listopadzie podstawa wymiaru wyniosła 2495,64, z tego 7,75% wynosi
    > 193,41. Czyli za październik i listopad mam odliczyć nie 212,13m tylko
    212,13 to 8,5% - odliczasz tylko 7,75

  • 3. Data: 2006-04-27 05:24:41
    Od: "Yaga" <y...@R...fm>

    Użytkownik "Jano" <m...@h...gula> napisał w wiadomości

    > Zdrowotne jest dobrowolne?

    No przecież nie muszę opłacać składek ;)

    > A może na chorobowe?
    > Ale te kwoty coś za wysokie chyba że jestes poczatkujaca od wrzesnia.

    Tak jak pisałam na początku maila - zaczęłam płacić we wrześniu, wcześniej
    miałam umowę o pracę i ubezpieczenie od strony pracodawcy.

    > 2006

    OK.

    > ZDROWOTNE !!!!!!
    > zdrowotne jest obowiązkowe a odliczyć można 7,75% - reszta z własnej
    > kieszonki
    > 212,13 to 8,5% - odliczasz tylko 7,75

    OK, wielkie dzięki :)

    Pozdrawiam, Yaga

  • 4. Data: 2006-04-27 08:06:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 27 Apr 2006, Jano wrote:

    > Zdrowotne jest dobrowolne?

    Nie ma przeciwwskazań :)
    To tylko jak się pracuje albo prowadzi DG zdrowotne jest
    obowiązkowe. Jak ktoś zarabia np. spekulacjami na giełdzie,
    umowami o dzieło albo wcale nie zarabia a nie chce zbankrutować
    w razie konieczności operacji w szpitalu może płacić dobrowolnie.

    > ZDROWOTNE !!!!!!
    > zdrowotne jest obowiązkowe

    NIE DLA WSZYSTKICH!!!

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2006-04-27 08:16:03
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Użytkownik "Jano" <m...@h...gula> napisał w wiadomości
    > zdrowotne jest obowiązkowe a odliczyć można 7,75% - reszta z własnej
    > kieszonki

    Taaaak???
    A jesli jedynym zrodlem Twojego utrzymania sa umowy o dzielo?
    Tez twierdzisz, ze jest obowiazkowe????

    Pozdrawiam
    SDD

  • 6. Data: 2006-04-27 12:05:16
    Od: "Yaga" <y...@R...fm>

    Słuchajcie, pani w US po telefonie mi powiedziała, że dobr. ub. zdro. się
    nie odlicza!

    Jest to w sumie informacja z pierwszej ręki, więc cóz...
    Czy ktoś się jeszcze z tym spotkał?

    Pozdrawiam, Yaga

  • 7. Data: 2006-04-28 08:30:50
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Yaga napisał(a):
    > Słuchajcie, pani w US po telefonie mi powiedziała, że dobr. ub. zdro. się
    > nie odlicza!
    >
    > Jest to w sumie informacja z pierwszej ręki, więc cóz...
    > Czy ktoś się jeszcze z tym spotkał?

    Hmm...bierzemy do raczki ustawę o PDOF, i oczom zdumionego turysty
    ukazuje się:

    Art. 27b. 1. Podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art.
    30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na
    ubezpieczenie zdrowotne, o którym mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004
    r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków
    publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135):
    1) opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z
    przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków
    publicznych

    I teraz zaglądamy do ustawy o świadczeniach opieki itd....
    No i w tej ustawie są uregulowane zarówno składki obowiązkowe jak i
    dobrowolne.
    W szczególności
    Art. 68. 1. Osoba niewymieniona w art. 66 ust. 1 [wymienia osoby objęte
    obowiązkowym ub. zdrowotnym - przypis mój] może ubezpieczyć się
    dobrowolnie na podstawie pisemnego wniosku złożonego w Funduszu, jeżeli
    ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z
    zastrzeżeniem art. 9 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1408/71.

    Ergo - składki dobrowolne są opłacone zgodnie z przepisami owej ustawy

    Odliczeniu nie podlegają jedynie składki których podstawą jest dochód
    wolny od opodatkowania, ale ta sytuacja tu nie występuje.

    Moim zdaniem nie odliczać można, oczywiście tylko faktycznie zapłacone w
    roku podatkowym i tylko 7,75% postawy. Ale nie widzę innych ograniczeń
    szczególnych la składek dobrowolnych.

    Cos przeoczyłam?

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 8. Data: 2006-04-28 08:39:52
    Od: "Yaga" <y...@R...fm>

    > Hmm...bierzemy do raczki ustawę o PDOF, i oczom zdumionego turysty
    > ukazuje się:

    [cut]

    Dzięki za kolejną odpowiedź w interesującym mnie temacie.

    Dzięki również wszystkim innym za linki i informacje w poprzednich postach i
    wątkach :)

    Po przeczytaniu wszystkich informacji tutaj i gdzie indziej, dyskusjach
    rodzinnych i analizie tego, co powiedziała kobieta z działu podatkowego w
    moim US (czyli nie wszystkowiedząca pani na informacji, ale ktoś kto te pity
    potem sprawdza itp i która powiedziała, że się nie odlicza) stwierdziłam, że
    nie będę ryzykować i trudno, nie odliczam.
    Owszem, mogłabym zaryzykować i potem ewentualnie złożyć korektę zeznania, na
    co mam chyba miesiąc, ale i tak nie będę mieć czasu w tym miesiącu, aby
    siąść do tego na spokojnie i to zrobic.
    Ja wiem, że to pewnie Wy macie rację i pewnie się to odlicza, ale wg
    krakowskich US (liczba mnoga, bo mam informacje z dwóch), składki na d.u.z.
    się nie odlicza i tyle.
    Nie mam za bardzo ochoty się potem kłócic z US, ciągać się po sądach itp.
    Może gdybym miała opłacone składki za cały rok, to bym walczyła, ale tu jest
    kwestia słownie 3 miesięcy.
    W przyszłym roku bedzie gorzej ;) I wtedy zabiorę się za to odpowiednio
    wcześniej :)

    A może kiedys się zdenerwuję, założę DG, zatrudnię księgową i jej to
    wszystko będę zostawiac na głowie - to jest wyjście ;)

    Pozdrawiam wszystkich bardzo serdecznie i wielkie dzięki za każdą pomoc :)

    Yaga

  • 9. Data: 2006-04-28 10:06:50
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Ja wiem, że to pewnie Wy macie rację i pewnie się to odlicza, ale wg
    > krakowskich US (liczba mnoga, bo mam informacje z dwóch), składki na
    > d.u.z.
    > się nie odlicza i tyle.

    Ale zauważ, że jak już będzie ktoś z US chciał Tobie to zakwestionować,
    to będzie musiał podać podstawę prawną w decyzji.
    I wtedy okaże się, żę ustnie, to się odliczyć nie da, ale
    jak trzeba będzie uzasadnić pisemnie, to się okaże, że podatnik prawidłowo
    odliczył.
    Gadanie w okienku nic nie kosztuje, a ma za zadanie
    odstraszać od podatników od pewnych działań.
    Poza tym pamietaj, że to tylko jedna z możliwych wersji:
    odliczasz/nie odliczasz - kontrolują -nic nie znajdują
    lub
    odliczasz/nie odliczasz- kontrolują - tego nie zauważają,
    ale dowalają Ci za coś innego

    Zauważ, że odliczyć zawsze będzie najkorzystniej,
    zwłaszcza, że jak sama na innej gupie pisałaś
    nie jest tego za dużo i nie będzie bolesne nawet gdyby
    się ktoś przyczepił - bo to mało prawdopodobne.

  • 10. Data: 2006-04-28 10:31:17
    Od: "Yaga" <y...@R...fm>

> [...]
    > odliczył.
    > Gadanie w okienku nic nie kosztuje, a ma za zadanie
    > odstraszać od podatników od pewnych działań.

    Trudno, odstraszyli mnie, przyznaję ;)
    Może też dlatego, że ja nie znam się na tej całej papierkologii stosowanej i
    wszystkie przepisy / ustawy itp, itd są dla mnie czarną magią.

> [...]
    > lub
    > odliczasz/nie odliczasz- kontrolują - tego nie zauważają,

    Tak, wiem. Ale po rozważeniu za i przeciw podjęłam juz taką decyzję i
    trudno. Co prawda mogę jeszcze zgłosic korektę do zeznania, więc jeszcze nie
    jest za późno ;)

    > Zauważ, że odliczyć zawsze będzie najkorzystniej,
    > zwłaszcza, że jak sama na innej gupie pisałaś
    > nie jest tego za dużo i nie będzie bolesne nawet gdyby
    > się ktoś przyczepił - bo to mało prawdopodobne.

    No własnie nie wiem na ile to jest mało prawdopodobne.
    Ech, naprawdę, czemu te przepisy nie mogą być bardziej ludzkie i zrozumiałe?
    ;)

    Pozdrawiam, Yaga