  • 1. Data: 2006-04-27 07:48:40
    Temat: Dzialalnosc gospodarcza i odliczenia od podatku
    Od: m...@g...com

    Witam,

    Zastanawiam sie nad zarejestrowaniem dzialalnosci gospodarczej -
    firma uslugowa, dzialajaca
    w dwoch odmniennych dziedzinach - informatyka i turystyka.
    Moje pytanie brzmi jakie zakupy moge wpuszczac w koszty dzialalnosci -
    ew. gdzie takich informacji moge szukac ??
    Jesli sie dobrze orientuje w przypadku firmy informatycznej moze to byc
    oprogramowanie, sprzet komputerowy - nie wiem specjalistyczna prasa i
    ksiazki moga podlegac odliczeniu ?

    W przypadku dzialalnosci turystyczniej - mozna odliczac wszystko co
    jest zwiazane z utrzymaniem pokoi do wynajecia - meble, ew. rzeczy
    zwiazane z sama usluga - np. produkty spozywcze w przypadku sprzedazy
    wyzywienia.

    Jak ma sie sprawa odliczen w przypadku gdy tylko jeden sektor
    dzialalnosci przynosi zyski - mianowicie zarabiam z informatyki
    powiedzmy 90% przychodow, pozostale 10 % to turystyka - natomiast
    chcialbym miec duze odliczenia z dzialalnosci turystycznej. Domyslam
    sie rowniez, iz nie moge pewnie odliczac wyposazenia pokoi jesli nie
    prznosza one zadnego zysku.

    Kolejna sprawa mnie interesuje - jak wyglada sprawa gdy jestem
    zatrudniony na etat, prowadze dzialalnosci i chcialbym zatrudnic
    pracownika - jakie koszty z tym sie wiaza - pomijajac koszty samego
    pracownika - jaka stawka zus by mnie wowczas obowiazywala?

    pozdrawiam i z gory dziekuje za pomoc.
    Michal Przytulski

  • 2. Data: 2006-04-27 08:43:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 27 Apr 2006 m...@g...com wrote:

    > Jesli sie dobrze orientuje w przypadku firmy informatycznej moze to byc
    > oprogramowanie, sprzet komputerowy - nie wiem specjalistyczna prasa i
    > ksiazki moga podlegac odliczeniu ?

    *PODANIE*.
    Rozróżniaj ODLICZENIA od ZALICZENIA W KOSZT.
    Ja wiem że bardzo często skutek podatkowy jest taki sam, ale
    ustawodawca rozróżnił te dwa pojęcia i dotyczą one wartości
    ujmowanych przy rozliczeniu *w różnych miejscach*.
    Ja tam nie widzę przeciwwskazań do uznania literatury fachowej
    za KUP. Odliczeń z tego tytulu dawno już nie ma.

    > Jak ma sie sprawa odliczen w przypadku gdy tylko jeden sektor
    > dzialalnosci przynosi zyski

    Nijak, przychody i ksozty z tego samego źródła się sumuje zaś
    DG jest jednym wspólnym "źródłem".
    Finansowanie rozwoju jednego zakładu z przychodów innego
    zakładu tego samego przedsiębiorcy albo prowadzenie dumpingu
    może podlegać ograniczeniom np. z ustaw antymonopolowych, ale
    prawo podatkowe nic do tego nie ma.
    Ale już amortyzacja ST z działalności którą "zarzucono" nie
    jest kosztem, pewne wyłączenia są.

    > sie rowniez, iz nie moge pewnie odliczac wyposazenia pokoi jesli nie
    > prznosza one zadnego zysku.

    Jeszcze rozróżnij:
    - zysk (dochód) od przychodu :)
    - wyposażenie od środków trwałych