  • 1. Data: 2008-09-08 16:42:36
    Temat: Działalność (na ryczałcie) + etat + inne
    Od: pracus <p...@g...com>

    Dzień dobry!

    W sieci jest sporo informacji na ten temat, różnych interpretacji i
    wyjaśnień, ale nikt nie zebrał tego do kupy, stąd znów mam
    wątpliwości.

    Pracuję na etacie, a jednoczeście chcę założyć działalność gosp.
    rozliczając się na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego i chciałbym
    zapytać o takie opcje:

    1. Prowadzę działalność i jednocześnie jestem zatrudniony na pełen
    etat.. Rozumiem, że w takim wypadku mój pracodawca płaci za mnie
    całość składek społecznych w ZUSie, a ja odprowadzam jedynie
    zdrowotne.
    Czy pracodawca również płaci za mnie składki zdrowotne (czyli składki
    są dublowane)?
    Podatek dochodowy z działalności rozliczam na PIT28, większość po
    stawce 8,5% (usługi). Czy przychody z etatu też rozliczam na tym samym
    PIT-ie? Czy w tej samej stawce? Jak w takim wypadku wygląda sprawa
    zaliczek na podatek dochodowy?

    2. Prowadzę działalność i jednocześnie jestem zatrudniony na mniej
    niż pełen etat, np. na 1/2. Jakie są różnice?

    Z góry dziękuję!

  • 2. Data: 2008-09-08 16:55:24
    Temat: Re: Działalność (na ryczałcie) + etat + inne (architekt)
    Od: pracus <p...@g...com>

    A tak przy okazji podepnę jeszcze jedno zagadnienie:
    Czy architekt jest wolnym zawodem w rozumieniu Ustawy o zyczałtowanym
    podatku doch.?
    Czyli: czy architekt może prowadzić działalność gosp. i rozliczać się
    na ryczałcie (np. po stawce 8,5%)?

    Mam wątpliwości, ponieważ:
    "Art. 4.
    1. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
    (...)
    11) wolny zawód - pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną
    osobiście przez lekarzy, lekarzy stomatologów, lekarzy weterynarii,
    techników dentystycznych, felczerów, położne, pielęgniarki, tłumaczy
    oraz nauczycieli w zakresie świadczenia usług edukacyjnych
    polegających na udzielaniu lekcji na godziny, jeśli działalność ta nie
    jest wykonywana na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych
    nieposiadających osobowości prawnej albo na rzecz osób fizycznych dla
    potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej,
    z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie
    działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów
    zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób,
    które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu,"

    ...ale:
    "Art. 8.
    1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z
    zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
    (...)
    3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
    (...)
    d) prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie
    wolnych zawodów innych niż określone w art. 4 ust. 1 pkt 11"

    Tylko, że tych innych już nikt nie określił, ani nie wskazał niestety.

    Bardzo proszę nie łączyć tego bezpośrednio z poprzednim pytaniem :)

  • 3. Data: 2008-09-08 22:53:23
    Temat: Re: Działalność (na ryczałcie) + etat + inne
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 8 Sep 2008, pracus wrote:

> [...]
    > etat.. Rozumiem, że w takim wypadku mój pracodawca płaci za mnie
    > całość składek społecznych w ZUSie, a ja odprowadzam jedynie

    ...pod warunkiem jak niżej.
    Możliwy jest, szczególnie u "udawaczy pracy" (zatrudniających się
    na stawkę minimalną byleby nie musieć samemu rozliczać ZUS) taki
    kiks, że wskutek np. choroby otrzymają wynagrodzenie mniejsze niż
    płaca minimalna.

    > Czy pracodawca również płaci za mnie składki zdrowotne (czyli składki
    > są dublowane)?

    Tak, ale istotną większość odlicza się od podatku.
    Niemniej prawdą jest, że składka zdrowotna stanowi (w części)
    podwójne opodatkowanie.

    > Podatek dochodowy z działalności rozliczam na PIT28, większość po
    > stawce 8,5% (usługi). Czy przychody z etatu też rozliczam na tym samym
    > PIT-ie?

    Nie. Odrębnie, zupełnie odrębnie.
    Powoduje to skutki uboczne, np. niemożliwość rozliczenia się razem
    z małżonkiem.

    > Jak w takim wypadku wygląda sprawa
    > zaliczek na podatek dochodowy?

    Nijak. Odrębnie.

    > 2. Prowadzę działalność i jednocześnie jestem zatrudniony na mniej
    > niż pełen etat, np. na 1/2. Jakie są różnice?

    Nie ma.
    Kryterium, które określa różnicę, NIE JEST "część etatu", tym
    kryterium jest ILE SIĘ ZARABIA.
    Podajesz zupełnie nieadekwatne dane wejściowe ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2008-09-08 23:24:25
    Od: pracus <p...@g...com>

    On 9 Wrz, 00:53, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    Na wstępie dziękuję za odpowiedź - Gotfryd zawsze zwarty i gotowy na
    tej grupie, z tego co widzę :)

    >   Tak, ale istotną większość odlicza się od podatku.
    >   Niemniej prawdą jest, że składka zdrowotna stanowi (w części)
    > podwójne opodatkowanie.

    Tam jest - zdaje się - granica odliczenia 7,75% albo 7,5% podstawy.
    Czy ta granica również się dubluje czy sumarycznie z tych dwu składek
    płaconych przeze mnie i przez pracodawcę mogę odliczyć jedynie to 7
    coma coś?

    >   Nie. Odrębnie, zupełnie odrębnie.

    Czyli dwa osobne PITy - jeden na działalność - PIT28, drugi na etat -
    który?

    Pzdr!

  • 5. Data: 2008-09-09 10:35:31
    Od: r...@o...pl

    On 9 Wrz, 01:24, pracus <p...@g...com> wrote:
> [...]
    > Czy ta granica również się dubluje czy sumarycznie z tych dwu składek
    > płaconych przeze mnie i przez pracodawcę mogę odliczyć jedynie to 7

    Troche teorii. 10 lat temu nie bylo skladki zdrowotnej. Kasa na sluzbe
    zdrowia szla z budzetu,
    wiec sila rzeczy byly coroczne tarcia budzetowe. Wymyslili wiec ze
    wyodrebnia wiec z podatku skladke
    zdrowotna w wysokosci 7,5%, a wiec podatek skladal sie z podatku
    wlasciwego 92,5% oraz skladki zdrowotnej 7,5%
    - teraz wiesz czemu od kazdego zarobku idzie skladka zdrowotna.
    Potem wymyslili sobie ze ebda podwyzszac skladke zdrowotna az do
    obecnych 9%, a odliczalnosc od podatku
    zostala na poziomie 7,75%, czyli defacto podniesli PIT o dodatkowe
    1,25%.
    Ale ze tluszcza musi miec nazwane cos podatkiem zeby widziec podatek,
    to oficjalnie w swiadomosci
    spolecznej istnieje stawka 19% :)

    PIT-37

  • 6. Data: 2008-09-09 10:41:51
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik <r...@o...pl> napisał w wiadomości news:

    >Wymyslili wiec ze
    >wyodrebnia wiec z podatku skladke
    >zdrowotna w wysokosci 7,5%, a wiec podatek skladal sie z podatku
    >wlasciwego 92,5% oraz skladki zdrowotnej 7,5%

    Korekta - stawka podatku minus 7,5%.
    Stawki PIT 100% to jeszcze w Polsce nie było. ;-)

    W większości przypadków 20-7,5=12,5%

  • 7. Data: 2008-09-09 11:35:37
    Od: pracus <p...@g...com>

    On 9 Wrz, 12:35, r...@o...pl wrote:

    > PIT-37- Ukryj cytowany tekst -

    Hmmm....
    http://www.pit.pl/pit-37/
    "Warunkiem rozliczenia rocznego przy wykorzystaniu formularza PIT-37
    (a nie PIT-36) jest:
    - brak działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach ogólnych;"

    Czegoś nie łapię :)

  • 8. Data: 2008-09-09 11:55:30
    Od: r...@o...pl

    On 9 Wrz, 13:35, pracus <p...@g...com> wrote:

> [...]
    > (a nie PIT-36) jest:
    > - brak działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach ogólnych;"

    Czego :) ?

  • 9. Data: 2008-09-09 11:55:47
    Od: r...@o...pl

    On 9 Wrz, 12:41, "Cavallino" <c...@k...pl> wrote:

    > Korekta - stawka podatku minus 7,5%.
    > Stawki PIT 100% to jeszcze w Polsce nie było. ;-)
    >
    > W większości przypadków 20-7,5=12,5%

    Mea culpa :)

  • 10. Data: 2008-09-09 11:55:51
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 09 Sep 2008 04:35:37 -0700, pracus napisał(a):

    > "Warunkiem rozliczenia rocznego przy wykorzystaniu formularza PIT-37
    > (a nie PIT-36) jest:
    > - brak działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach ogólnych;"
    >
    > Czegoś nie łapię :)

    Ryczałt to nie zasady ogólne.