  • 1. Data: 2008-05-20 13:38:11
    Temat: EST
    Od: Tomek Wolszan <tomek@bez__addresu.pl>

    Hey,

    Mam chyba proste pytanie dotyczące Ewidencji Środków Trwałych i
    dokonywania fizycznych wpisów. Załóżmy, że tak:

    - W 2007 roku wprowadziłem do ewidencji 2 rzeczy, które zostały od razu
    zamortyzowane w 100%: pozycja 1 i pozycja 2 w EŚT.
    - Teraz jest 2008 i muszę wprowadzić kolejną rzecz

    i teraz:

    1. Czy w ewidencji za 2008r na nowej karcie mam przepisać dwie rzeczy z
    tej z 2007 znowu na pozycję 1 i 2, a nową na pozycje 3?
    2. Czy może 1 i 2 już zamortyzowane nie powinny zostać przepisane, a
    środek z 2008 wpisany na pozycje 1 ?

    Tomek

  • 2. Data: 2008-05-21 09:51:51
    Temat: Re: EST
    Od: r...@o...pl

    On 20 Maj, 15:38, Tomek Wolszan <tomek@bez__addresu.pl> wrote:

    > 1. Czy w ewidencji za 2008r na nowej karcie mam przepisać dwie rzeczy z
    > tej z 2007 znowu na pozycję 1 i 2, a nową na pozycje 3?

    IMHO tak - w papierowej wersji od Michalczyka&Prokopa(czy jakoś tak)
    masz na końcu przykład,
    jak to zrobić dla ich wzoru EST.

    > 2. Czy może 1 i 2 już zamortyzowane nie powinny zostać przepisane, a
    > środek z 2008 wpisany na pozycje 1 ?

    Póki masz dane ST na stanie, to powinny byc w ewidencji.

    Ogolnie rzecz biorac, wg ustawy EST ma zawierac:

    1) liczbę porządkową,
    2) datę nabycia,
    3) datę przyjęcia do używania,
    4) określenie dokumentu stwierdzającego nabycie,
    5) określenie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej,
    6) symbol Klasyfikacji Środków Trwałych,

    Do tej pory jest jasne, to sie nie zmienia, przepisujesz z roku na rok

    7) wartość początkową,

    To zdaje sie moze zmienic i wtedy "reamortyzujesz" dla nowej wartosci
    poczatkowej, uwzgledniajac dotychczasowe odpisy,
    ale tutaj sie nie znam wiec zalozmy ze sie nie zmienia i przpeisujesz
    z roku na rok

    8) stawkę amortyzacyjną,

    To wybierasz na poczatku amortyzacji i sie trzymasz(nie kojarze czy
    mozna w trakcie zmieniac stawke czy nie, zalozmy ze nie mozna)

    9) kwotę odpisu amortyzacyjnego za dany rok podatkowy i narastająco za
    okres dokonywania tych odpisów, w tym także, gdy składnik majątku był
    kiedykolwiek wprowadzony do ewidencji (wykazu), a następnie z niej
    wykreślony
    i ponownie wprowadzony,

    Tutaj masz sedno przepisywania - w jedna rubryczke wklepujesz to co
    zostalo zamortyzowane w latach poprzednich,
    w druga wklepujesz to co w tym roku planujesz zamortyzowac/
    zamortyzowales(nie pamietam jak to M&P zrobili w swoich druczkach, ale
    nic nie stoi na przeszkodzie zeby na pocatku roku wpisac planowana
    amortyzacje a na koncu - faktyczna)

    10) zaktualizowaną wartość początkową,
    11) zaktualizowaną kwotę odpisów amortyzacyjnych,

    Co do tych dwoch pozycji mialem kiedys niezlego zonka - nie wiedzialem
    co znacza. Okazuje sie, ze to pozostalosc
    hiperinflacji - art. 22o. updof pozwala ministrowi na zarzadzenie
    przeszacowania danych do amortyzacji jesli inflacja zaszaleje,
    zdaje sie ostatni raz takie cos mialo miejsce w 95 albo 98 roku - wiec
    te pola albo zostawiasz puste/skreslone, albo wpisujesz po raz drugi
    wartosc poczatkowa i kwote odpisow.

    12) wartość ulepszenia zwiększającą wartość początkową,

    Oho, mialem czuja odnosnie pola 7 - WP moze sie zwiekszyc poprzez
    ulepszenie

    13) datę likwidacji oraz jej przyczynę albo datę zbycia.

    A to jest oczywiste - i oczywiste jest ze musisz przepisywac STiWNiP z
    roku na rok, zeby w roku likwidacji lub zbycia moc wypelnic te
    rubryczki :)

    pozdr