  • 1. Data: 2005-12-15 13:54:14
    Temat: FAKTURA za Przelew
    Od: ANIOŁ <a...@o...pl>

  • 2. Data: 2005-12-15 14:04:35
    Temat: Re: FAKTURA za Przelew
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    > Wtedy w wyciągu bankowym mam
    > wpłate od osoby YY oczywiście
    > opisaną jako zapłata za usługę
    > taką i taką. Muszę wystawić fakturę
    > klientowi XX.
    > Czy mogę w takiej sytuacji wystawić
    > fakturę na osobę XX podczas gdy przelew
    > przysła osoba YY ?

    Tak - odbiorcą usługi może być ktoś inny, niż płatnik. Najważniejsze,
    aby było wyraźnie zaznaczone w przelewie, że to zapłata za taką i taką
    usługę, inaczej można zarzucić, że to inna usługa, inny klient i niewykazany
    przychód.
    --
    Samotnik
    www.bizuteria-artystyczna.pl

  • 3. Data: 2005-12-15 15:20:57
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Samotnik <s...@w...samotnik.art.pl> wrote:
> [...]
    > usługę, inaczej można zarzucić, że to inna usługa, inny klient i niewykazany

    Hy, a jak nie będzie zaznaczone to co? Powiedzmy że była faktura dla XX
    na przelew, przyszedł przelew od YY bez żadnych informacji za co to jest.
    I co, wystawić fakturę dla YY? :)

    P.

  • 4. Data: 2005-12-15 15:24:02
    Od: "vertret" <vertret@@@op.pl>

    Użytkownik "Paszczak" <s...@h...pl> napisał w wiadomości

    > I co, wystawić fakturę dla YY? :)

    Na jakiej podstawie?

    vertret

  • 5. Data: 2005-12-15 15:30:19
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <s...@h...pl> napisal(a):

    > Hy, a jak nie będzie zaznaczone to co? Powiedzmy że była faktura dla XX
    > na przelew, przyszedł przelew od YY bez żadnych informacji za co to jest.
    > I co, wystawić fakturę dla YY? :)

    No, nie od razu, ale JAKOŚ ten wpływ wyjaśnić musisz. Możesz pokazać
    oświadczenie kontrahenta, że ten przelew dotyczy jego transakcji.
    Możesz też odesłać kasę z tytułem "wpłata nienależna" lub podobnym.
    Możesz pokazać urzędnikowi umowę, z której wynika, że ta kasa stanowi
    nieoprocentowany depozyt z jakiegoś tam powodu (np. nadpłacił, ale nie
    podjął kasy). Jednak jeśli po prostu masz jakiś wpływ na rachunek i nie
    potrafisz go wyjaśnić ani udowodnić, że to była pomyłka, to organy
    skarbowe zrobią z tego przychód ze wszystkimi konsekwencjami.

  • 6. Data: 2005-12-15 15:35:45
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <vertret@> napisal(a):

    > Na jakiej podstawie?

    Dokładnie, tak po prostu nie można, bo zdarzenie gospodarcze nie miało
    miejsca. Wystawienie faktury byłoby wykroczeniem/przestępstwem
    dokumentowania nieistniejącej transakcji. Niemniej nie można tego zostawić
    samemu sobie, bo za parę lat przyjdzie urząd i orzeknie, że jego zdaniem
    jednak miało miejsce, tyle że podatnik nie zafakturował... :) Takie jego
    zbójeckie prawo.

    Zatem - albo odesłać (jeśli wpłata była rzeczywiście nienależna), albo
    wyrwać od kontrahenta potwierdzenie, że to dotyczy jego transakcji,
    tylko tak się złożyło, że inny nadawca przelewu jest. Można mu napisać,
    przefaksować i niech podpisze. Roboty niewiele, a temat załatwiony.
    Prawdopodobnie dla małych kwot można takie coś olać, ale dla dużych
    naprawdę zadbałbym o swój tyłek w takiej sytuacji. Nie takie biznesy
    padały przez tego typu głupoty. Najlepiej to mieć w tytule przelewu
    numer faktury/zamówienia i spokój.

  • 7. Data: 2005-12-15 15:37:41
    Od: boguslaw <b...@a...edu.pl>

    Samotnik napisał(a):

    > Dokładnie, tak po prostu nie można, bo zdarzenie gospodarcze nie miało
    > miejsca.

    Zaraz... chwileczke....

    Jakie zdazenie nie miało miejsca ?

    Dokonano sprzedażu i US-a nic nie obchodzi czy klient zapłacil, czy nie...

    Obowiązek podatkowy jest...

    Bogusław

  • 8. Data: 2005-12-15 15:42:59
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <b...@a...edu.pl> napisal(a):

    > Zaraz... chwileczke....
    >
    > Jakie zdazenie nie miało miejsca ?
    >
    > Dokonano sprzedażu i US-a nic nie obchodzi czy klient zapłacil, czy nie...
    >
    > Obowiązek podatkowy jest...

    Czekaj, jeszcze raz. Kupił X, zapłacił Y, niestety z danych przelewu nie
    wynika w żaden sposób, że to dotyczy tego zakupu przez klienta X...

    Fakturujesz oczywiście klienta X. Klientowi Y nie można wystawić
    faktury, bo on nic nie kupił, tylko wpłacił jakąś kasę za kogoś. Chodzi
    tylko o to, żeby mieć jakiś pomysł na udowodnienie organom skarbowym, że
    zamówienie i wpłata dotyczyły, mimo różnych podmiotów, tego samego
    zdarzenia. Inaczej zrobią z tego dwa zdarzenia, z czego jedno
    nieujawnione. :)

  • 9. Data: 2005-12-15 15:46:19
    Od: boguslaw <b...@a...edu.pl>

    Samotnik napisał(a):

> [...]
    > zamówienie i wpłata dotyczyły, mimo różnych podmiotów, tego samego
    > zdarzenia. Inaczej zrobią z tego dwa zdarzenia, z czego jedno

    No to może wyasłać X-owi wezwanie do zapłaty i w wezwaniu napisac,
    aby (jeśli zapłacić) przysłał kserokopię przelewu z oświadczeniem,
    że dotyczy tojego zakupu...

    Bogusław

  • 10. Data: 2005-12-15 15:48:56
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <b...@a...edu.pl> napisal(a):

    > No to może wyasłać X-owi wezwanie do zapłaty i w wezwaniu napisac,
    > aby (jeśli zapłacić) przysłał kserokopię przelewu z oświadczeniem,
    > że dotyczy tojego zakupu...

    No, niezły pomysł. W sumie Xowi powinno zależeć na tym, żeby udowodnić,
    że ten przelew od Y to zapłata za jego transakcję, żeby nie wyszło, że nie
    zapłacił.