  • 1. Data: 2010-06-22 08:37:06
    Temat: Faktura proforma - niezapłacona
    Od: ARTUR WIERZBICKI <a...@g...com>

    Witam

    Mam oto taką sytuację:
    Klient zamówił u mnie usługę, wystawiłem mu fakturę proforma na
    podstawie której miał dokonać płatności.
    W międzyczasie ja usługę wykonałem i dodatkowo poniosłem koszty.
    Fakturę kosztową oczywiście posiadam.
    Klient pieniędzy nie przelał.

    Pytanie: jak zaksięgować teraz to wszystko?

    Czy księguje jedynie fakturę kosztową? Swojej faktury za wykonaną
    usługę jeszcze nie wystawiłem (jedynie proforma)
    Czy może mam wystawić i swoją fakturę i zaksięgować dochód którego nie
    otrzymałem?

  • 2. Data: 2010-06-22 09:12:27
    Temat: Re: Faktura proforma - niezapłacona
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    ARTUR WIERZBICKI pisze:
> [...]
    > usługę jeszcze nie wystawiłem (jedynie proforma)
    > Czy może mam wystawić i swoją fakturę i zaksięgować dochód którego nie

    Faktury kosztowe sobie księgujesz. Jeśli wykonałeś usługę, to
    wystawiasz fakturę dla klienta. Jeśli nie wykonałeś usługi, faktury nie
    wystawiasz. Zależy to również od tego, co to za usługa i czy klient ją
    "odebrał".

    Jeśli usługą było wystruganie polityka z banana, i Ty takiego
    polityka wystrugałeś, a klient ani nie zapłacił, ani nie odebrał, to nie
    masz co faktury wystawiać, bo będziesz w plecy o podatki, a zawsze
    możesz twierdzić, że do wykonania usługi jednak nie doszło, a tego
    banana, to wystrugałeś sobie do dalszej sprzedaży, albo w ogóle Ci zgnił.

    Jeśli natomiast usługa została już w namacalny dla urzędu skarbowego
    sposób wykorzystana (np. wystrugany bananowy polityk dostał się do II
    tury), i nijak nie da się udowodnić, że jednak żadnej usługi wykonanej
    nie było, to fakturę wypadałoby wystawić. Podstawą wystawienia faktury
    jestbowiem sprzedaż towarów i świadczenie usług, a nie sam fakt
    otrzymania zapłaty.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2010-06-22 09:29:06
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 22-06-2010 10:37, ARTUR WIERZBICKI pisze:
    > Witam
    >
    > Mam oto taką sytuację:
    > Klient zamówił u mnie usługę, wystawiłem mu fakturę proforma na
    > podstawie której miał dokonać płatności.

    Po co wystawiłeś proformę? Umówiłeś się na zaliczkę?

    > W międzyczasie ja usługę wykonałem i dodatkowo poniosłem koszty.

    Czy to mądrze wykonywać usługę, gdy nie dostało się umówionej zaliczki?

> [...]
    >
    > Czy księguje jedynie fakturę kosztową? Swojej faktury za wykonaną
    > usługę jeszcze nie wystawiłem (jedynie proforma)

    Pro forma nie jest dokumentem księgowym.
    Musisz wystawić prawidłową fakturę VAT. A masz na to 7 dni od wykonania
    usługi. I żadnych wymówek od tego obowiązku nie ma, kwestie zapłaty nie
    mają wpływu na ten obowiązek.
    Kiedy wykonałeś usługę?

    Co to za usługa? Jeśli to nie tajemnica?

    > Czy może mam wystawić i swoją fakturę i zaksięgować dochód którego nie
    > otrzymałem?

    Przychodem są kwoty należne, nawet jeżeli nie zostały faktycznie otrzymane.
    Przychód powstał u Ciebie w momencie wykonania usługi. To, że nie
    dostałeś za nią pieniędzy, a może nawet nigdy nie dostaniesz, nie ma
    wplywu na fakt powstania przychodu. Trzeba go zaksięgować.
    Powstał też obowiązek podatkowy w VAT. Trzeba rozliczyć VAT od tej
    transakcji.

    Może klient czeka aż dostanie fakturę, żeby zapłacić?
    Czemu nie płaci? Czemu nie wpłacił zaliczki?
    Rozmawiałeś w ogóle z klientem na ten temat?

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 4. Data: 2010-06-22 09:47:14
    Od: ARTUR WIERZBICKI <a...@g...com>

    On 22 Cze, 11:29, Maddy <m...@e...com.pl> wrote:

> [...]
    >
    > --
    > *** Stosujesz sie do powyższych teorii na własną odpowiedzialność ***

    Usługa ta to sprzedaż biletów komunikacji międzynarodowej.
    Usługa została już więc że tak powiem "skonsumowana".

    Fakt, nie jest mądrze wykonywać usługę gdy nie doszło do zaliczki.
    Klient a dokładniej firma, przesłała potwierdzenie wykonania przelewu
    na kwotę zaliczki.
    Jak się później okazało, potwierdzenie to było sfałszowane.
    Sprawa jest już w postępowaniu karnym.

    Ok, więc jestem już po terminie z tym wystawieniem swojej faktury
    (około miesiąca).
    Z jakimi datami to wystawić teraz i jak księgować?
    U mnie problemu nie ma bo i tak ani dochodowy ani Vat (kwartalny,
    także mieszcze się) nie wyjdzie.

  • 5. Data: 2010-06-22 10:50:24
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    ARTUR WIERZBICKI pisze:

> [...]
    > Z jakimi datami to wystawić teraz i jak księgować?
    > U mnie problemu nie ma bo i tak ani dochodowy ani Vat (kwartalny,

    nie możesz zatem wystawić faktury z datą sprzed miesiąca?

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2010-06-22 11:21:08
    Od: art <b...@g...com>

    On 22 Cze, 12:50, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    >    nie mo esz zatem wystawi faktury z dat sprzed miesi ca?
    >
    > --
    > Liwiusz

    Mogę, tylko będę miał np 14 faktur (z numeracją 1-14) z datą czerwcową
    i fakture nr 15 z datą majową.

  • 7. Data: 2010-06-22 11:25:58
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    art pisze:

    > Mogę, tylko będę miał np 14 faktur (z numeracją 1-14) z datą czerwcową
    > i fakture nr 15 z datą majową.

    Czyli że zacząłeś wystawiać faktury dopiero w czerwcu? Wystaw w maju
    jako 1/5/2010, a potem w czerwcu "uznaj", że przechodzisz na numerację
    ciągłą 1..2.. Jednak to takich operacji lepiej numerować faktury
    numer/miesiąc/rok, a najlepiej numer/tydzień/rok, a idealnie numer/numer
    klienta/rok :)

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2010-06-22 12:05:42
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 22-06-2010 o 13:25:58 Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > ciągłą 1..2.. Jednak to takich operacji lepiej numerować faktury
    > numer/miesiąc/rok, a najlepiej numer/tydzień/rok, a idealnie numer/numer

    Ale po co popełniać przestępstwo ?
    Wystawienie faktury po terminie zwykle nie koszuje więcej niż te 150 czy
    200zł,
    jeśli wogóle ktoś będzie chciał to ukarać (jednorazowa sprawa).

    --
    Tomek

  • 9. Data: 2010-06-22 12:12:30
    Od: art <b...@g...com>

    On 22 Cze, 13:25, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    >    Czyli e zacz e wystawia faktury dopiero w czerwcu? Wystaw w maju
    > jako 1/5/2010, a potem w czerwcu "uznaj", e przechodzisz na numeracj
    > ci g 1..2.. Jednak to takich operacji lepiej numerowa faktury
    > numer/miesi c/rok, a najlepiej numer/tydzie /rok, a idealnie numer/numer
    > klienta/rok :)
    >
    > --
    > Liwiusz

    Sorki, źle napisałem z tym czerwcem, to przez pośpiech.

    Ja mam numeracje numer/miesiąc /rok i przykładowo usługe wykonałem 12
    maja, ale do końca maja mam już wystawionych kilkanaście innych faktur
    które są już u klientów / firm, więc ich numeracji zmienić nie mogę
    (one są z datami sprzedaży i wystawienia 13-30 maja)

    Co najwyżej mogę dodać kolejną fakturę do maja np. nr 15, gdzie data
    sprzedaży będzie 12 maj, a data wystawienia......no właśnie jaka?

  • 10. Data: 2010-06-23 10:03:58
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2010-06-22, Tomek <t...@o...pl> wrote:

    [...]

    > Ale po co popełniać przestępstwo ?
    > Wystawienie faktury po terminie zwykle nie koszuje więcej niż te 150 czy
    > 200zł, jeśli wogóle ktoś będzie chciał to ukarać (jednorazowa sprawa).

    I chyba to się przedawnia po roku?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl