  • 11. Data: 2011-04-27 12:09:45
    Temat: Re: Faktura/rachunek zamiast umowy zlecenie/o dzieło?
    Od: Paweł Szostek <m...@g...com>

    On 26 Kwi, 20:54, elephanto <e...@c...it.gmail.com> wrote:

    > Zlecenie i dzielo nie wymaga formy pisemnej.

    Czyli w razie kontroli czy to US, czy to ZUS nie ma prawa
    żądać od przedsiębiorcy pokazania umowy zlecenie/o dzieło w formie
    pisemnej?

    Nawet jeżeli tak, to uważam że są sytuacje w których warto np. taką
    umowę zlecenie
    sporządzić w formie pisemnej. Jeżeli np. ZUS będzie kwestionował, że
    wykonywana usługa
    nie powinna być rozliczana na podstawie umowy zlecenie, tylko umowy o
    pracę,
    to odpowiednio skonstruowana umowa zlecenie w formie pisemnej, może
    chyba sprawić że
    ZUS nie będzie miał żadnego prawa zakwestionować wykonywania usługi na
    podstawie umowy zlecenie?

  • 12. Data: 2011-04-27 20:22:33
    Od: <s...@a...pl>

    > Pytanie - czy jest to
    > zawarcie umowy sprzedaży?

    A czymże innym? :)

    >Wystawiałem.
    >Tutaj pojawia się kolejne pytanie - czy przy umowie zlecenia /umowie o
    >dzieło/
    >trzeba, czy można wystawić rachunek/fakturę?

    Hmm, popatrzyłem w KC i mi wychodzi, że przy tych dwóch konkretnych
    rodzajach umowy nie jest obowiązkowe. Ale na żądanie musisz (art. 87
    ordynacji podatkowej). Zakładając, że jedna ze stron jest przedsiębiorcą, to
    zażąda, by móc np. wrzucić w koszty.

  • 13. Data: 2011-04-28 12:55:38
    Od: Paweł Szostek <m...@g...com>

    On 27 Kwi, 22:22, <s...@a...pl> wrote:

> [...]
    > rodzajach umowy nie jest obowiązkowe. Ale na żądanie musisz (art. 87
    > ordynacji podatkowej). Zakładając, że jedna ze stron jest przedsiębiorcą, to

    Jeżeli wystawiam rachunek/fakturę do umowy zlecenie/umowy o dzieło
    to jest to podstawa do wpisu w KPiR. Jeżeli by nie było rachunku/
    faktury,
    to pewnie trzeba by było najpierw sporządzić dowód księgowy
    i na jego podstawi robić wpis do KPiR?

  • 14. Data: 2011-04-28 16:39:17
    Od: Paweł Szostek <m...@g...com>

    On 26 Kwi, 22:38, <s...@a...pl> wrote:

    > Czy zawierasz umowę sprzedaży kupując bułkę na śniadanie?
    > Czy podpisujesz umowę sprzedaży kupując bułkę na śniadanie?
    > Czy faktura /rachunek/ bierze się z nieba czy jest wystawiany do wykonanej
    > usługi /wydanego towaru/, co do kórej wcześniej zawarto stosowną umowę (np.
    > sprzedaży, o dzieło, o roboty budowalne itd.)?
    > Czy przy umowie zlecenia /umowie o dzieło/ nigdy nie wystawiłeś rachunku czy
    > tylko o nie patrzyłeś, co podpisujesz?

    Być może z tym umowami zlecenie/o dzieło sprawa jest nieco bardziej
    skomplikowana bo mogą być 2 warianty:
    1. Świadczysz usługę tylko na podstawie faktury vat albo rachunku
    (wówczas zleceniodawca jest zwolniony z wielu formalności -
    sporządzenia umowy zlecenie/o dzieło, zgłoszenia i wyrejestrowania
    zleceniobiorcy z ZUS, zapłaty za zleceniobiorcę składek ZUS, podatku
    dochodowego).
    2. Świadczysz usługę na podstawię umowy zlecenie/o dzieło i do tej
    umowy możesz (ale nie musisz) wystawić faktury vat albo rachunek.

    Czy tak jest w istocie?

  • 15. Data: 2011-04-28 16:58:12
    Od: <s...@a...pl>

> [...]
    > faktury,
    > to pewnie trzeba by było najpierw sporządzić dowód księgowy

    Jeśli masz na myśli dowód wewnętrzyny - to nie za bardzo widziałbym podstawę
    prawną takiego działania.

  • 16. Data: 2011-04-28 17:01:18
    Od: <s...@a...pl>

> [...]
    > 2. Świadczysz usługę na podstawię umowy zlecenie/o dzieło i do tej
    > umowy możesz (ale nie musisz) wystawić faktury vat albo rachunek.

    Świadczysz usługę zawsze na podstawie jakiejś umowy. Wystawiasz na koniec
    rachunek lub fakturę VAT (jak jesteś watowcem) lub nic - jak mi wyszło -
    jeśli nabywca nie chce. Ale jak zechce to nie ma zmiłuj, musisz wystawić
    (podstawę z ordynacji podatkowej podałem wczesniej).

  • 17. Data: 2011-04-29 08:36:19
    Od: Paweł Szostek <m...@g...com>

    On 28 Kwi, 19:01, <s...@a...pl> wrote:

> [...]
    > jeśli  nabywca nie chce. Ale jak zechce to nie ma zmiłuj, musisz wystawić
    > (podstawę z ordynacji podatkowej podałem wczesniej).

    To wszystko prawda, ale jeżeli zlecenie jest np. sformułowane w ten
    sposób:

    "Zlecimy uszycie 20 namiotów. Rozliczenia dokonujemy na podstawie
    rachunku lub faktury VAT"

    Czy wystarczy, że zleceniobiorca wystawi tylko rachunek/fakturę VAT?
    Czy zleceniodawca będzie już zwolniony z tych wszystkich formalności
    które wiąża się z formalnie podpisaną umowę zlecenie
    (sporządzeniem umowy zlecenie/o dzieło, zgłoszeniem i wyrejestrowaniem
    zleceniobiorcy z ZUS, zapłatą za zleceniobiorcę składek ZUS, podatku
    dochodowego)??

  • 18. Data: 2011-04-29 08:45:35
    Od: <s...@a...pl>

> [...]
    > (sporządzeniem umowy zlecenie/o dzieło, zgłoszeniem i wyrejestrowaniem
    > zleceniobiorcy z ZUS, zapłatą za zleceniobiorcę składek ZUS, podatku

    1. Umowę możesz zawrzeć ustnie. Życie uczy, że lepiej na piśmie.
    2. Wystawienie rachunku czy faktury nie ma znaczenia co do sposobu
    rozliczenia umowy. Przecież mozesz być watowcem i prowadzić działalnosć
    gospodarczą w rozumieniu ustawy VAT, a nie prowadzić jej w rozumieniu ustaw
    o ubezpieczeniach społecznych, swobodzie DG czy PIT. Jak chcesz ominąć
    papierkologię, zawierasz umowę z przedsiębiorcą.

    Zwróciłeś uwage, że mamy tak cudowne prawo, że w każdej ustawie jest inna
    definicja DG?

  • 19. Data: 2011-04-29 09:39:48
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 29-04-2011 10:36, Paweł Szostek pisze:
> [...]
    > Czy zleceniodawca będzie już zwolniony z tych wszystkich formalności
    > które wiąża się z formalnie podpisaną umowę zlecenie

    Oczywiście że nie. Te obowiązki ciąża na zleceniodawcy z mocy ustawy,
    gdy zleceniobiorca nie prowadzi działalności gospodarczej a
    zleceniodawca ją prowadzi. I nie ma zmiłuj, obowiązek powstaje w związku
    z wypłatą wynagrodzenia z danego tytułu a nie podpisaniem umowy.

    A ten zapisek na zleceniu to mówi tylko, że zleceniodawca życzy sobie
    otrzymać rachunek albo fakturę (zależnie co zleceniobiorca może
    wystawić) i wtedy zapłaci. Tylko tyle. Nie ma tam nic co by wpływało na
    obowiązki zleceniodawcy z tytułu podatków i składek. O tym decyduje ustawa.

    Dla jasności - fakt że zleceniobiorca wystawia fakturę VAT wcale nie
    znaczy, że wykonuje zlecenie w ramach DG albo że w ogóle DG prowadzi.
    Jeżeli na fakturze jest tylko imię i nazwiska zleceniobiorcy a nie ma
    nazwy firmy czy innego określenia (np. Usługi Budowlane Jan Kowalski
    wskazuje na przedsiębiorcę, regon daje pewność) to trzeba się upewnić
    jaki jest status naszego zleceniobiorcy.
    Do tego m.in. służy umowa.

    Ogólnie koncepcja zawierania umów ustnych może się wydawać fajna - zero
    papierów itp. Tylko jak zajdzie konflikt np. co do zakresu zlecenia czy
    warunków płatności, terminu jego wykonania czy sposobu usunięcia
    usterek, odpowiedzialności za szkody wobec osób trzecich itp to życzę
    powodzenia w sądzie.

    Ustna umowa to może być na dorobienie klucza albo naprawę buta.
    Na czynności bardziej złożone, nie mówiąc już o bardziej kosztownych,
    człowiek posiadający jakiś instynkt samozachowawczy spisuje chociaż
    ramową umowę.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 20. Data: 2011-04-29 19:46:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 Apr 2011, Paweł Szostek wrote:

    > Czyli w razie kontroli czy to US, czy to ZUS nie ma prawa
    > żądać od przedsiębiorcy pokazania umowy zlecenie/o dzieło w formie
    > pisemnej?

    Ma prawo wezwać do okazania "wszelkich dowodów" zaistnienie zdarzenia
    podatkowego.
    Akurat istnienie umowy nie jest IMHO jakoś szczególnie przekonującym
    dowodem. W końcu nie dowodzi *niczego* poza wyrażeniem woli stron
    i ma bardziej znaczenie cywilnoprawnej (w razie konieczności
    "przymuszania" drugiej strony z pomocą sądu).

> [...]
    > pracę,
    > to odpowiednio skonstruowana umowa zlecenie w formie pisemnej, może

    Sprawić nie, ale stać się poszlaką - i owszem.
    To że w umowie będzie zapis o braku kierownictwa nie przesądza
    o fakcie, że kierownictwa nie było :)

    pzdr, Gotfryd