  • 1. Data: 2008-01-08 00:27:42
    Temat: Faktura za usługę wystawiona po kilku miesiącach
    Od: j...@g...com

    Witam serdecznie

    Sprawa dotyczy usługi dostępu do internetu. Usługodawca co miesiąc
    wystawiał faktury vat "do przodu" za kolejne okresy rozliczeniowe
    (okres rozliczeniowy zaczynał się mniej więcej w połowie miesiąca). W
    kwietniu 2007 faktura nie dotarła do mnie, zadzwoniłem więc do BOKu i
    upomniałem się o fakturę. Mijały dni, przyszedł maj a faktury nadal
    nie ma. Obawiałem się skumulowania sporej kwoty, więc dzwoniłem do
    BOKu jeszcze kilka razy. Za każdym razem informowano mnie, że niebawem
    przyślą zaległe faktury.
    Niestety do listopada nie było żadnej reakcji, więc wysłałem do
    usługodawcy pismo. Po tym piśmie otrzymałem fakturę za okres
    rozliczeniowy listopad-grudzień (czyli bieżącą za jeden miesiąc).
    Jednak jeszcze przed terminem płatności otrzymałem korektę tej faktury
    na sporą kwotę. W pierwszej chwili pomyślałem, że to zaległe
    rozliczenie, ale kwota jakoś nie pasowała (niewielka różnica, ale
    jednak). Zadzwoniłem do BOKu i dowiedziałem się, że to jakieś odsetki
    albo jakoś tak - sami nie wiedzą - ale najlepiej jak napiszę pismo z
    prośbą o wyjaśnienie. Może nie byłoby problemu gdyby na fakturze były
    rozpisane okresy rozliczeniowe i odpowiednie kwoty, zresztą na
    bieżących fakturach właśnie tak było: "Usługa X, data od A do B, kwota
    Y". Na tej fakturze zostało to opisane jako "Opłaty stałe".
    Napisałem więc reklamację z prośbą o wyjaśnienie pochodzenia tej
    kwoty. Po miesiącu (czyli dzisiaj) otrzymałem odpowiedź, że
    korzystaliśmy z usługi X w dniach od kwietnia do listopada a faktury
    nie były wystawiane z powodu pomyłki ich pracownika. Zaproponowali też
    płacenie w systemie ratalnym. W odpowiedzi również nie rozpisali kwoty
    na okresy rozliczeniowe - zrobili to celowo, ponieważ usługę można
    fakturować do 7 dni wstecz i śmiało można powiedzieć, że unikali
    płacenia podatków. Dodatkowo szli w zaparte, ściemniali w BOKu, na
    reklamację odpisali w ostatniej chwili, poinformowali mnie, że ich
    odpowiedź wyczerpuje drogę reklamacji. Może nie zależy mi na tym, żeby
    nie płacić w ogóle, ale chcę zyskać trochę na czasie bo chodzi o sporą
    kwotę. W dodatku ja czekałem na fakturę ponad pół roku, więc nie
    kwapię się do szybkiej wpłaty, wystarczy, że musiałem za nich płacić
    podatki.
    Dodam, że czekając na rozpatrzenie reklamacji, nie księgowałem
    faktury, oraz korekty jako koszt - prowadzę DG.

    Po tym przydługim wstępie mam takie pytania:
    Czy dostawca usługi miał prawo wystawić taką "ogólną" fakturę?
    Czy mogę domagać się (w sensie wymusić) rozpisania kwoty na usługi?
    Całkowicie unikać płatności nie zamierzam, ale chciałbym wiedzieć
    jakie mam prawa? co "muszę" a co tylko "mogę"?

  • 2. Data: 2008-01-08 07:42:19
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Na twoje pytania nie odpowiem, ale spróbuję podyskutować ;)

    Obowiązek płacenia wynika nie z otrzymania faktury, a z faktu zawarcia
    umowy i korzystania z usług. Jedyny wyjątek, to może być wypadek gdy w
    umowie lub regulaminie napisano wprost, że zapłata ma następować po
    otrzymaniu faktury. Ale ja nie znam ani waszej umowy ani ewentualnego
    regulaminu świadczenia usług. Jeśli tam nie ma czegoś takiego, to zapłaty
    (razem z odsetkami) nie unikniesz. Fakt, że nie masz pieniędzy na
    jednorazową zapłatę nie ma znaczenia.
    Jeśli chodzi o niewystawianie faktur w terminie, to jedyne co możesz
    zrobić to powiadomienie o tym urzędu skarbowego. Oczywiście jak zapłacą
    odpowiednio wysoką karę, to zapewne "lepiej" ci pójdzie negocjowanie
    rozłożenia opłat na raty ;)

  • 3. Data: 2008-01-08 09:18:20
    Od: j...@g...com

    Witam

    Czy obowiązek płacenia miałem co miesiąc, to muszę sprawdzić na naszej
    umowie a nie mam jej teraz pod ręką. Jak już wspomniałem wcześniej nie
    mam zamiaru unikać płacenia, nie po to zamawiałem usługę za prawie
    1,5kzł/mieś. Chodzi raczej o takie postawienie sprawy, abym nie musiał
    się przed nimi korzyć, zresztą raczej nie będę musiał bo w odpowiedzi
    sami zaproponowali raty i nie ponaglali do zapłaty. Zgłaszać do US
    raczej nie mam zamiaru, nie zależy mi na tym, aby zapłacili karę.

    Pozdrawiam
    Jerzy Brzuch

  • 4. Data: 2008-01-08 21:25:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 8 Jan 2008, jureq wrote:

    > Na twoje pytania nie odpowiem, ale spróbuję podyskutować ;)

    :)

    > Jeśli chodzi o niewystawianie faktur w terminie, to jedyne co możesz
    > zrobić to powiadomienie o tym urzędu skarbowego.

    Y tam, zakwestionuję "jedynie" :)
    Jeśli oni mieli czelność upomnieć się o odsetki, to IMO zdecydowanie
    powinien wystąpić z roszczeniem zwrotnym, wykazując odsetki karne za
    nadpłacone w podatkach z powodu niemożliwości odliczenia VAT oraz
    zaliczenia w koszty - to są wymierne i niepodważalne szkody spowodowane
    zaniechaniem zobowiązanego :)

    Dla porządku przypomnę, że w przypadku tel-komu jest gdzies wyjątek co
    do wystawiania f-ry: "normalny" sprzedawca mógłby się wypiąć (o ile
    umowa nie stanowi inaczej) na przesyłanie f-r i w odwecie powiedzieć,
    że ma sobie po f-ry przyjść sam :), ale tel-kom AFAIR (prawo telekom?)
    ma obowiązek wysłać.
    Więc nawet jak nie było w umowie, to on (sprzedawca) nawalił.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-01-08 22:30:22
    Od: j...@g...com

    On 8 Sty, 22:25, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:
    > Jeśli oni mieli czelność upomnieć się o odsetki, to IMO zdecydowanie

    Faktycznie o odsetki się nie upomnieli, ponieważ podczas rozmowy z
    BOKiem faktura nie była jeszcze zapłacona. Jedynie konsultatnt jąkając
    się tak zasugerował. Dlatego też złożyliśmy reklamację aby dowiedzieć
    się za co ta kwota.

> [...]
    > nadpłacone w podatkach z powodu niemożliwości odliczenia VAT oraz
    > zaliczenia w koszty - to są wymierne i niepodważalne szkody spowodowane

    O tym nie pomyślałem, trzeba będzie tak zrobić, bo pewnie oni też nas
    będą chcieli skroić za odsetki jak zaczniemy płacić w ratach (które
    sami zaproponowali).

> [...]
    > umowa nie stanowi inaczej) na przesyłanie f-r i w odwecie powiedzieć,
    > że ma sobie po f-ry przyjść sam :), [...]

    ZTCW to *wystawienie* a *odebranie* faktury to dwie różne rzeczy.
    Normalny sprzedawca tak samo by się naraził US, gdyby nie wystawił
    faktury do 7 dni po "wykonaniu" usługi.

    Pozdrawiam
    Jerzy Brzuch

  • 6. Data: 2008-01-08 23:37:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 8 Jan 2008, j...@g...com wrote:

    > ZTCW to *wystawienie* a *odebranie* faktury to dwie różne rzeczy.

    Mea culpa, oczywiście.
    Myślałem o "zobowiązaniu do dostarczenia", a napisałem co innego :(

    pzdr, Gotfryd