  • 1. Data: 2011-12-02 20:33:59
    Temat: jak wykazać dochody w PIT?
    Od: "Heniek" <h...@w...pl>

    jest taka sytuacja:
    jest praca, nie ma umowy, wcześniej było zlecenie, ale jak się wczytać w
    umowę to zlecenie tylko z nazwy,
    chodzi o to jak się rozliczyć ze skarbówką?
    skoro nie ma umowy to powinno się dochody potraktować jako netto z umowy o
    pracę?

  • 2. Data: 2011-12-02 21:51:09
    Temat: Re: jak wykazać dochody w PIT?
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 12/2/2011 2:33 PM, Heniek wrote:
    > jest taka sytuacja:
    > jest praca, nie ma umowy, wcześniej było zlecenie, ale jak się wczytać w
    > umowę to zlecenie tylko z nazwy,

    jak jest praca, to zawsze jest umowa, choćby ustna.

    no chyba, ze przyszedl jakiś obcy z ulicy i zaczął sobie pracować i
    nawet szef o nim nie wie.

    > chodzi o to jak się rozliczyć ze skarbówką?

    a to nie twój problem, tylko wystawiającego ci pit na koniec roku.

    > skoro nie ma umowy to powinno się dochody potraktować jako netto z umowy
    > o pracę?

    a do czego ci to potrzebne jak potraktować?

    ze skarbówką rozliczysz się taką informację jaką dostaniesz. Chyba, że
    uważasz,że jest niezgodna z prawdą.

    jesli chodzi o papierek potwierdzający rodzaj zawartej umowy.
    to jesli uwazasz, ze to jest umowa zlecenie, to poproś szefa, żeby ci
    ją dostarczył.
    jak odmówi to pozostaje ci doczytanie w kodeksie cywilnym jak sie zmusza
    drugą stronę do potwierdzenia umowy na pismie

    jesli uwazasz, że to jest umowa o pracę, to poproś o jej sporządzenie na
    piśmie, co akurat pracodawca miał obowiązek zrobić, a jak nie, to
    poskarż się do PIP albo do sądu pracy.

  • 3. Data: 2011-12-03 15:59:41
    Od: "Heniek" <h...@w...pl>

    On 12/3/2011 3:02 PM, witek wrote:
    > jak jest praca, to zawsze jest umowa, choćby ustna.

    no nie zawsze tak jest a zresztą umowa ustna może i jest, ale to tak jakby
    jej nie było, bo praktycznie nie ma możliwości jej udowodnienia,

    > a to nie twój problem, tylko wystawiającego ci pit na koniec roku.

    a niby kto za ciebie pita wypełnia, pracodawca?
    tak jak pisałem, sytuacja jest taka że umowy nie ma, pita trzeba wypełnić, a
    pracodawca tego swojego pita może nie wysłać, albo wysłać niezgodnego z
    prawdą (wysokość wynagrodzenia, odprowadzane podatki zależne od rodzaju
    umowy) i co wtedy pozostaje pracownikowi, kombinowanie jak pracodawca?

    > a do czego ci to potrzebne jak potraktować?

    jak to do czego?
    w picie jest pozycja przychód i dochód prawda?
    a wynagrodzenie dostajesz w netto (chyba ze prowadzisz DG),
    więc przychód musisz sobie sam policzyć i jest on inny dla różnych umów,
    więc skoro umowy nie ma to pracownik powinien policzyć jako umowa o pracę?

> [...]
    > żeby ci ją dostarczył. jak odmówi to pozostaje ci doczytanie
    > w kodeksie cywilnym jak sie zmusza drugą stronę do

    pisałem że sytuacja tak wygląda że od kiklu miesięcy nie można się doprosić,
    a znajomy nie ma czasu na takie zabawy bo ma już inną pracę, po prostu skoro
    nie mógł się doprosić to chce się przynajmniej bezproblemowo rozliczyć z
    podatków

  • 4. Data: 2011-12-03 18:23:33
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 12/3/2011 9:59 AM, Heniek wrote:

    > no nie zawsze tak jest a zresztą umowa ustna może i jest, ale to tak
    > jakby jej nie było, bo praktycznie nie ma możliwości jej udowodnienia,

    czyli jest.
    cele dowodowe to zupełnie inna sprawa.

    > a niby kto za ciebie pita wypełnia, pracodawca?

    pit-11? oczywiscie ze pracodawca. chyba, ze jestes ksiegowym.

> [...]
    > niezgodnego z prawdą (wysokość wynagrodzenia, odprowadzane podatki
    > zależne od rodzaju umowy) i co wtedy pozostaje pracownikowi,

    jesli nie otrzymasz pit-11 w terminie to wowczas wysyłasz mu uprzejmy
    list z informacją, że do dnia dzisiejszego nic nie dostałeś i prosisz o
    jak najszybsze przesłanie. Wysylasz zaraz na pocztaku marca a nie 15
    kwietnia, tak zeby mieli czas na odpowiedx, chocby taką, ze pit-11 lezy
    do odbiopru w siedzibie firmy.
    Tresc i potwierdzenie nadania zostawiasz sobie.

    pit-37 wypełniasz wg własnej wiedzy, tak jak ci sie widzi.
    czyli liczysz ile zarobiłeś i tyle wpisujesz.
    W miejscu zaliczek wpisujesz zero, bo nie masz żadnej informacji, że
    jakiekolwiek zaliczki zostały odprowadzone, a tylko faktycznie
    odprowadzone zaliczki możesz wykazac w pit.

    Wazne, zeby pit-37 wysłać w terminie.
    Do niego dołączasz list, że pit-37 jest wypełniony orientacyjnie bo
    pracodawca taki i taki mimo ponaglenia nioe przysłał pit-11. Dołączasz
    kopie treść pisma i potwierdzenie nadania.
    W nastepnym liscie składasz skargę w US na pracodawca informujac, że
    pracodawca nie wysłał pit-11 w terminie. dołaczasz to samo pismo i
    potwierdzenie nadania.

    Jak sie juz zrobi granda i pit-11 dostaniesz, to robisz korekte pit-37
    (masz 5 lat na to) i dostajesz nadpłacony podatek do zwrotu.

> [...]
    > więc skoro umowy nie ma to pracownik powinien policzyć jako umowa o pracę?

    w zasadzie tu US cie moze kopnac w d...., bo to twoim obowiazkiem jest
    ustalic jaka forme umowy o prace posiadasz i nalezało sie za to zabrać
    dawno dawno temu.
    Skoro sie nie zabrałeś to wpisujesz jak wyzej. Wg tego co sam uwazasz.
    Najwyzej bedziesz dopłacał z odsetkami.
    Przyjmij wersję najbardziej pesymistyczną.

    > pisałem że sytuacja tak wygląda że od kiklu miesięcy nie można się
    > doprosić, a znajomy nie ma czasu na takie zabawy bo ma już inną pracę,

    to tylko i wyłącznie jego problem, ze nie ma czasu i w zaasdzie nikgo to
    nie intersuje.

    > po prostu skoro nie mógł się doprosić to chce się przynajmniej
    > bezproblemowo rozliczyć z podatków

    jak wyzej.
    bezproblemowo sie nie da, ale sie da.

  • 5. Data: 2011-12-03 22:59:58
    Od: "Henryk" <h...@w...pl>

    On 12/3/2011 11:30 AM, witek wrote:

    > czyli jest. cele dowodowe to zupełnie inna sprawa.

    teoretycznie tylko jest, praktycznie nie ma, bo jak udowodnisz że była, albo
    jaka była?
    ja powiem tak on tak i co?

    > pit-11? oczywiscie ze pracodawca. chyba, ze jestes ksiegowym.

    o co chodzi z tym księgowym?
    czyli że pit11 mogę sam wypełnić?

> [...]
    > jakiekolwiek zaliczki zostały odprowadzone, a tylko faktycznie
    > odprowadzone zaliczki możesz wykazac w pit.

    ok, dzięki za informację, ale jesteś pewien z tymi zerami?
    jeśli będą zera to co US i ZUS na to?

    > w zasadzie tu US cie moze kopnac w d...., bo to twoim
    >obowiazkiem jest ustalic jaka forme umowy o prace
    >posiadasz i nalezało sie za to zabrać dawno dawno temu.

    jakim moim? zdajesię że KP nakłada obowiązek na pracodawcy przedstawienie
    umowy w formie pisemnej, nie wiem jak jest ze zleceniodawcami,
    zresztą już pisałem, znajomy się o umowy upominał, więcej zrobić nie może,
    bo nie może nikogo zmusić, prawda?

    jakie odsetki, niby od czego?

  • 6. Data: 2011-12-04 01:38:30
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-12-03 23:59, Henryk pisze:

    > o co chodzi z tym księgowym?
    > czyli że pit11 mogę sam wypełnić?
    Chodzi o to, że pit-11 wypełnia "dla ciebie" pracodawca, a praktycznie -
    jego księgowy. Jeśli akurat to ty jesteś księgowym twojego pracodawcy -
    to w sumie "sam sobie wypełnisz/wystawisz" (choć w imieniu pracodawcy).
    Taka gra słów...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 7. Data: 2011-12-04 02:59:30
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 12/3/2011 4:59 PM, Henryk wrote:

    > teoretycznie tylko jest, praktycznie nie ma, bo jak udowodnisz że była,
    > albo jaka była?
    > ja powiem tak on tak i co?

    to zalezy, kto zaczął
    dowieść treści umowy będzie muisła ten , który chce wywieść z tego
    skutki prawne.

    > o co chodzi z tym księgowym?
    no, że ksiegowy w firmie raczej sam musi te pity wypełnić i nie da rady
    czekać, aż mu pracodawca przyśle.

    > czyli że pit11 mogę sam wypełnić?
    jak jestes ksiegowym u swojego pracodawcy, to raczej na to wyjdzie.

    > ok, dzięki za informację, ale jesteś pewien z tymi zerami?
    > jeśli będą zera to co US i ZUS na to?

    zus cie nie obchodzi, po za w zasadzie doniesieniem, ze przypuszczasz,
    ze składki nie zostały zapłacone.
    po drugie zusu na pit sie nie wypełnia :)

    jesli chodzi o US, to niestety jako zaliczyki wpisujesz zero i wychodzi
    ci spora niedopłata do zapłacenia, którą odzyskasz jak zorbisz korekte
    jak juz pit-11 z wlasciwymi cyferkami dostaniesz.

    Niestety nie masz żadnych innych podstaw, ze w miejscu zaliczek wpisać
    cokolwiek innego niż zero, bo nie masz zadnego dokumentu na to.

    No chyba, że masz podpisane przez ksiegową jakiś dokument oświadczający,
    że zaliczki w takiej i takiej kwocie zostały odprowadzone.

    rmua istnieją jeszcze? daja je? są tam zaliczki? nie pamietam.

    > jakim moim? zdajesię że KP nakłada obowiązek na pracodawcy
    > przedstawienie umowy w formie pisemnej, nie wiem jak jest ze
    > zleceniodawcami,

    skoro nie dostałeś umowy należało się o nią za wczasu upominać.
    zaniedbanie z twojej strony nie jest żadną taryfą ulgową.

    z faktu ze ktoś ma obowiązek można wyciągnąć wniosek, ze nalezy mu sie
    kara. ale nie ma to zadnego przełożenia na ciebie.

    > zresztą już pisałem, znajomy się o umowy upominał,

    widać kiepsko i kodeks pracy i KC opisuje sposób upominania sie o umowy.

    więcej zrobić nie
    > może, bo nie może nikogo zmusić, prawda?
    może i mógł. w przypadku umlowy o prace jest pip i sąd pracy, w
    przypadku umow zlecenia, sąd cywilny.

    po za tym nauczka na przyszłość. najpierw sie podpisuje dokumenty, potem
    przystepuje do pracy.

    > jakie odsetki, niby od czego?

    nikt ci nie kaze byc swietym i samemy wyliczac perfekcyjnie takie same
    liczby jak potem beda na pit-11. Masz prawo sie pomylic lub zrobic to
    tylko orientacyjnie, wg wlasnej najlepszej wiedzy.
    natomiast jak sie okaze, ze po dostaniu wlasciwego pit-11 na korekcie
    wyjdzie ci, że masz jeszcze dopłacic. Wowczas bedziesz musiał dopłacić z
    odsetkami od kwietnia.
    o zwrot odsetek bedziesz sie mogl upomniec u pracodawcy w sadzie
    cywilnym. W sumie to przez niego zawaliłeś pit, wiec on ci ma zwrócic
    poniesioną stratę. Natomiast z obowiazku zapłaty odsetek do US ci to nie
    zwalnia.

  • 8. Data: 2011-12-04 15:55:37
    Od: "Henryk" <h...@w...pl>

    On 12/4/2011 3:20 PM, witek wrote:
    > to zalezy, kto zaczął dowieść treści umowy będzie
    > muisła ten , który chce wywieść z tego skutki prawne.

    o jakich skutkach prawnych piszesz?
    znajomy chce się tylko rozliczyć z podatków.

> [...]
    > i wychodzi ci spora niedopłata do zapłacenia, którą odzyskasz
    > jak zorbisz korekte jak juz pit-11 z wlasciwymi cyferkami dostaniesz.

    ja prowadzę DG więc wypełniam wszystko razem z zusem, usem i innymi
    podatkami i kosztami, nie mam pojęcia jaki PIT wypełnia pracownik (zdaje się
    że pit37) a tam jasno stoją kolumny przychodu i dochodi i inne, więc mam
    rozumieć że pracownik poza kolumną dochodu nic nie wypełnia? (trochę to
    dziwne jak dla mnie)

    > Niestety nie masz żadnych innych podstaw, ze w miejscu zaliczek wpisać
    > cokolwiek innego niż zero, bo nie masz zadnego dokumentu na to.

    czyli rozumiem że jeśli nie dostanę tego pit11 od pracowadawcy to wypełniam
    tylko dochód a resztę zero, a co jak ten pit11 będzie niezgodny prawdą, to
    spisuje z pita i donoszę że pit jest niezgodny z prawdą?
    piszesz o braku podstaw żeby w miejscu zaliczek coś wpisać, nieprawda,
    podstawą są ustawy o podatkach, wiadomo jakie podatki od jakeij umowy
    pracodawca ma obowiązek odprowadzić, natomiast czy je odprowadził czy nie to
    już może sprawdzić wyłącznie US/ZUS a nie ja, bo z tego co wiem to
    obowiązkiem pradodawcy jest odprowadze\anie składek a nie pracownika, mylę
    się?

> [...]
    > ma obowiązek można wyciągnąć wniosek, ze
    > nalezy mu sie kara. ale nie ma to zadnego przełożenia na ciebie.

    znajomy się upominał, czy wuażasz że maił obowiązek pracodawcę w tym celu
    skutecznie zmusić? wybacz, ale z tego co ja wiem to w obowiązku pracodawcy
    jest spisanie umowy na piśmie, a nie pracownika, też się mylę według ciebie?

    > widać kiepsko i kodeks pracy i KC opisuje sposób upominania sie o umowy.

    więc zacytuj albo podaj jakeiś rozdziały KP i KC opisujące owo upominanie
    się?

> [...]
    > natomiast jak sie okaze, ze po dostaniu wlasciwego pit-11 na korekcie
    > wyjdzie ci, że masz jeszcze dopłacic. Wowczas bedziesz musiał dopłacić z

    znowu nie rozumiem, co niby miałbym dopłacać?
    przecież sam piszesz że powinienem w miejscu zaliczek podać zero, więc już
    nic nie rozumiem.

  • 9. Data: 2011-12-04 23:33:38
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 12/4/2011 9:55 AM, Henryk wrote:

> [...]
    > się że pit37) a tam jasno stoją kolumny przychodu i dochodi i inne, więc
    > mam rozumieć że pracownik poza kolumną dochodu nic nie wypełnia? (trochę

    to przyslij tu tego zainteresowanego znajomego, skoro nie wiesz o co chodzi.

    > czyli rozumiem że jeśli nie dostanę tego pit11 od pracowadawcy to
    > wypełniam tylko dochód a resztę zero,

    znajdz, ten pit-37 chocby w internecie i zobacz co tam jest zamiast
    zgadywac.
    jak ty prowadzisz DG, skoro nie masz pojecia o przychodach, dochodach i
    kosztach?

    a co jak ten pit11 będzie
    > niezgodny prawdą, to spisuje z pita i donoszę że pit jest niezgodny z
    > prawdą?

    pit-11 dostajesz dwa miesiace przed terminem zlozenia podatku.
    zdazysz w tym czasie zazadac od pracodawcy koreky.
    rozliczasz sie zgodnie z prawdą czyli niezgodnie z pity-11 i dołączasz
    wyjasnienie do US co zrobiłeś i dlaczego.

    > piszesz o braku podstaw żeby w miejscu zaliczek coś wpisać, nieprawda,
    > podstawą są ustawy o podatkach, wiadomo jakie podatki od jakeij umowy
    > pracodawca ma obowiązek odprowadzić,

    o co ma obowiazek do stanu faktycznego.
    dokumentow na stan faktyczny, czyli czy cokolwiek zostało faktycznie
    wpłacone do US nie mas zadnych.

    natomiast czy je odprowadził czy
    > nie to już może sprawdzić wyłącznie US/ZUS a nie ja,

    dlatego jak nie masz dokumentu potwierdzajacego, ze cos odprowadził, to
    nic nie możesz wpisać na swoj pit.

    bo z tego co wiem
    > to obowiązkiem pradodawcy jest odprowadze\anie składek a nie pracownika,
    > mylę się?

    jego obowiazek nie jest twoim prawem.

    > znajomy się upominał, czy wuażasz że maił obowiązek pracodawcę w tym
    > celu skutecznie zmusić?

    nie miał obowiązku, mógł nie robić nic tak jak i nie zrobił. To nie
    przedszkole, zeby wszystkich za reke prowadzic.
    natomiast teraz z braku umowy wielu rzeczy nie jest wstanie udowodnic.
    dlatego teraz dostaje po du..pie czyli po kieszenie za własne lenistwo.

    wybacz, ale z tego co ja wiem to w obowiązku
    > pracodawcy jest spisanie umowy na piśmie, a nie pracownika, też się mylę
    > według ciebie?

    no to sie pracodawcy nalezy kara. I niz po za tym.

    > więc zacytuj albo podaj jakeiś rozdziały KP i KC opisujące owo
    > upominanie się?

    a samemu ci sie nie chce chocby pobieznie przejrzec KP i KC?
    ja to mogle zrobic za cienbie, tylko najpierw ustalmy stawke godzinową
    za moją prace.

    > znowu nie rozumiem, co niby miałbym dopłacać?
    > przecież sam piszesz że powinienem w miejscu zaliczek podać zero, więc
    > już nic nie rozumiem.

    trudno, nci na to nie poradze.

    EOT.

  • 10. Data: 2011-12-05 10:21:15
    Od: "macso" <m...@p...oiniet.pl>

    Użytkownik "Heniek" <h...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > chodzi o to jak się rozliczyć ze skarbówką?
    > skoro nie ma umowy to powinno się dochody potraktować jako netto z umowy o

    sądząc po ciągu dalszym rozmowy mylisz dwie sprawy.
    ale przede wszystkim to chodzi o jakiegoś twojego pracownika któego
    zatrudniasz
    ( i jesteś dla niego pracodawcą) czy to jakaś całkiem niezwiązana osoba.?

    generalnie ze skarbówką rozliczasz się z udokumentowanych dochodów.
    zanim osoba fizyczna złoży w US swój PIT, urząd dostaje w ciągu roku
    zaliczki
    a na koniec roku PITy ( 8 i 11) pasujące do tych zaliczek ( a kopie dostaje
    człowiek)
    człowiek wypełnia na tej podstawie swój PIT ( 36, 37 ).
    Gdyby nie miał żadnych odliczeń, praktycznie rozliczenia ze skarbówką może
    zrobić pracodawca

    macso