  • 1. Data: 2011-07-11 16:53:44
    Temat: Faktura zaliczkowa - co i jak?
    Od: Leszek <a...@e...pl>

    Witam,
    Proste pytanie - dostałem fakturę VAT zaliczkową. Czy mam ją
    zaksięgować tak samo jak zwykłą fakturę VAT, czy jest tu
    jakieś dodatkowe hokus-pokus? ;)

  • 2. Data: 2011-07-11 17:21:26
    Temat: Re: Faktura zaliczkowa - co i jak?
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 11 Jul 2011 18:53:44 +0200, Leszek napisał(a):

    > Proste pytanie - dostałem fakturę VAT zaliczkową. Czy mam ją zaksięgować
    > tak samo jak zwykłą fakturę VAT, czy jest tu jakieś dodatkowe
    > hokus-pokus? ;)

    Rozumiem, że zaliczkę zapłaciłeś.

    W rejestrach VAT księgujesz tak samo jak zwykłą.

    Do dochodowego (przypuszczam, że prowadzisz KPiR) nie księgujesz wcale,
    bo zaliczka nie jest kosztem podatkowym.

  • 3. Data: 2011-07-11 17:33:38
    Od: Leszek <a...@e...pl>

    > Rozumiem, że zaliczkę zapłaciłeś.

    Tak.

    > W rejestrach VAT księgujesz tak samo jak zwykłą.
    >
    > Do dochodowego (przypuszczam, że prowadzisz KPiR) nie księgujesz wcale,
    > bo zaliczka nie jest kosztem podatkowym.

    OK, dzięki, wszystko jasne.
    A czy wystawca tej f-ry, powinien wystawić mi potem jeszcze
    raz "zwykłą" fakturę, gdy wykona zamówioną usługę? Może po
    prostu wtedy zwyczajnie zaksięguję tę f-rę, a tę zaliczkową
    w ogólę pominę? Można tak?

    Bo jeśli nie wystawi zwykłej, to kiedy będę mógł wrzucić to
    w koszty w Kpir?

  • 4. Data: 2011-07-11 17:49:31
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 11 Jul 2011 19:33:38 +0200, Leszek napisał(a):

    > Tak.

    Właściwie to nieco nadmiernie uprościłem. Księgujesz w KPiR w momencie
    otrzymania towaru lub faktury końcowej na usługę lub wykonania usługi gdy
    zaliczka była 100%

    > OK, dzięki, wszystko jasne.
    > A czy wystawca tej f-ry, powinien wystawić mi potem jeszcze raz "zwykłą"
    > fakturę, gdy wykona zamówioną usługę?

    To zależy czy zaliczka była 100%. Jeśli tak to nie ma już faktury
    "końcowej"

    > Może po prostu wtedy zwyczajnie
    > zaksięguję tę f-rę, a tę zaliczkową w ogólę pominę? Można tak?

    Do VAT nie można. W KPiR widywałem różnie: wpisane obie faktury w dwu
    kolejnych pozycjach, wpisane oba numery faktur w jednej pozycji z
    sumaryczną kwotą, wpisana tylko ta końcowa z sumaryczną kwotą. O dziwo
    żadnej z tych metod US nie zakwestionował. Nie wiem jednak, która z tych
    metod jest poprawna formalnie.

    > Bo jeśli nie wystawi zwykłej, to kiedy będę mógł wrzucić to w koszty w
    > Kpir?

    Po otrzymaniu towaru, lub wykonaniu usługi.

  • 5. Data: 2011-07-11 17:51:50
    Od: 'Tom N' <n...@1...dyndns.org.invalid>

    jureq w <news:ivfd3b$nhm$4@news.onet.pl>:

    > Po otrzymaniu towaru, lub wykonaniu usługi.

    Zapomniałeś o amortyzacji ŚT ;-)

    --
    Tomasz Nycz

  • 6. Data: 2011-07-11 19:18:36
    Od: Leszek <a...@e...pl>

    > Po otrzymaniu towaru, lub wykonaniu usługi.

    Zaliczka była 100% i nie jest to ŚT. Czyli rozumiem, że końcowej faktury
    nie będzie, a w Kpir księguję w momencie wykonania usługi.

    Zastanawia mnie jednak coś jeszcze - otóż faktura zaliczkowa była w
    czerwcu, a usługa została (już) wykonana w lipcu.
    Czytałem że VAT można uwzględnić w miesiącu otrzymania faktury
    albo w jednym z dwóch następnych - więc czy dobrze interpretuję, że
    jednak na upartego można zaksięgować tę FV w lipcu (w Kpir i Vat)?
    (wiem - trochę kombinuję teraz)

  • 7. Data: 2011-07-12 22:02:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 11 Jul 2011, Leszek wrote:

    > Zastanawia mnie jednak coś jeszcze - otóż faktura zaliczkowa była
    > w czerwcu, a usługa została (już) wykonana w lipcu.
    > Czytałem że VAT można uwzględnić w miesiącu otrzymania faktury
    > albo w jednym z dwóch następnych

    Nie, nie miesięcy - a okresów rozliczeniowych.
    Co poniektórzy podatnicy mają cykl kwartalny :|

    > - więc czy dobrze interpretuję, że
    > jednak na upartego można zaksięgować tę FV w lipcu (w Kpir i Vat)?
    > (wiem - trochę kombinuję teraz)

    IMO dobrze.

    pzdr, Gotfryd