  • 1. Data: 2015-06-23 14:59:46
    Temat: Formalności: zakup samochodu od 1-os. DG do 1-os. DG, faktura VAT
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    Obie firmy to jednoosobowa działalność gospodarcza, rozliczanie na
    zasadach ogólnych, czyli rejestr VAT.

    Kupuję używany samochód "ciężarowy". W cudzysłowiu, gdyż jest to na
    podwoziu osobówki, ale trwale przerobione na ciężarówkę, czyli kabina na
    2 osoby i metalowa buda z tyłu. Ma w Dowodzie Rej. i Książce Pojazdu
    pieczątkę - nie pamiętam, VAT-1 czy coś w tym rodzaju.

    Kupowane to ma być za ok. 4000 zł. netto. Dokument zakupu - faktura VAT.

    Jakie teraz, w świetle aktualnych przepisów, formalności należy dokonać?

    Jakieś zgłoszenie do Urzędu Skarbowego?

    Wprowadzić jako Środek Trwały, czy nie ma potrzeby? Jeśli ŚT - to jaka
    kwota graniczna?

    Wiem na razie tylko tyle, że nie muszę robić "kilometrówki".

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 2. Data: 2015-06-23 19:06:50
    Od: <6...@4...190650.invalid> (Tom N)

    Adam w

    > Witajcie.

    > Obie firmy to jednoosobowa działalność gospodarcza, rozliczanie na
    > zasadach ogólnych, czyli rejestr VAT.

    Prowadzenie KPiR nijak ma się do VAT

    > Kupuję używany samochód "ciężarowy".

    To jakiś proces ciągły jest to kupowanie?

    > Ma w Dowodzie Rej. i Książce Pojazdu
    > pieczątkę - nie pamiętam, VAT-1 czy coś w tym rodzaju.

    Hehehe...

    > Kupowane to ma być za ok. 4000 zł. netto.

    A może kupione?

    > Dokument zakupu - faktura VAT.

    No ba.

    > Jakie teraz, w świetle aktualnych przepisów, formalności należy dokonać?

    W związku z czym te formalności?

    > Jakieś zgłoszenie do Urzędu Skarbowego?

    Zawsze można.

    > Wprowadzić jako Środek Trwały, czy nie ma potrzeby? Jeśli ŚT - to jaka
    > kwota graniczna?

    Kto to wie jak długo chcesz używać...

    > Wiem na razie tylko tyle, że nie muszę robić "kilometrówki".

    Jesteś tego pewien?

    --
    'Tom N'

  • 3. Data: 2015-06-24 00:12:42
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-06-23 o 19:06, (Tom N) pisze:
    > Adam w

    > Prowadzenie KPiR nijak ma się do VAT

    > To jakiś proces ciągły jest to kupowanie?

    Inaczej: "jestem na kupnie" ;)

    > Hehehe...

    > A może kupione?

    Znaczy się" może kupię "ten", może inny, a może na razie nie.
    Istotnie, wyraziłem się niegramatycznie i nieprecyzyjnie.

    > No ba.

    > W związku z czym te formalności?

    1/ W związku ze 100-procentowym odliczeniem VAT
    2/ w związku z zakupem (czy ujmować w ewidencji ŚT)

    > Zawsze można.

    Przepraszam, jesteśmy nie na jakimś (za przeproszeniem) Onecie, tylko na
    grupie prawniczej.

    Należy zgłosić, czy już nie wymaga się?

    > Kto to wie jak długo chcesz używać...

    A co to ma do rzeczy?
    Amortyzacja może być różna: może też być jeden odpis, można
    przeszacować/ulepszyć, bywa też amortyzacja sezonowa, może być odrębna
    kosztowa i bilansowa - ale to raczej nie przy KPiR.

    > Jesteś tego pewien?

    Tak:
    Ustawa z 11.03.2004 - Dz. U. z 2011 nr 177, poz. 1054. Nowelizacja: Dz.
    U. z 2014 r. poz. 312 z 07.02.2014 r.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2015-06-26 00:13:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 24 Jun 2015, Adam wrote:

> [...]
    [...]
    > A co to ma do rzeczy?

    Samą definicję ST.
    Brak zamiaru używania dłużej niż rok zobowiązuje do niezaliczania do ST.
    Niby zamiar można zmienić, zakazu nie ma, niemniej litera przepisu
    stanowi co stanowi.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2015-06-26 15:39:18
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-06-26 o 00:13, Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > Brak zamiaru używania dłużej niż rok zobowiązuje do niezaliczania do ST.
    > Niby zamiar można zmienić, zakazu nie ma, niemniej litera przepisu

    Przepraszam, mój błąd - nie dopisałem wprost: a co to za różnica, czy 2
    lata, czy dłużej.

    Czyli reasumując:

    Samochód używany ciężarowy kupiony na fakturę VAT.
    Założenie: ma być używany co najmniej 2 lata.
    Cena będzie ok. 4000 zł. netto

    1/ w rejestrze VAT - która kolumna? Czy może ustawić "nie księgować"

    2/ w ŚT - dzięki, już wiem, że tak - jaki ustawić procent? Czy może
    amortyzować jednorazowo?

    oraz:

    3/ Czy wymagane jest zgłoszenie do Urzędu Skarbowego o nabyciu pojazdu
    spełniającego wymogi 100% odliczenia VAT od paliwa.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2015-06-27 22:56:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Jun 2015, Adam wrote:

> [...]
    > Cena będzie ok. 4000 zł. netto
    >
    > 1/ w rejestrze VAT - która kolumna? Czy może ustawić "nie księgować"

    IMVHO, ze względu na fakt że od rejestru VAT wymaga się jedynie
    "prawidłowego wyniku", nie ma jedynie obowiązującej odpowiedzi.
    Kolumna "właściwa".
    Wynik ma wylądować w pozycji deklaracji VAT "VAT naliczony od nabycia
    środków trwałych".

    > 2/ w ŚT - dzięki, już wiem, że tak - jaki ustawić procent? Czy może
    > amortyzować jednorazowo?

    Pas, IMO jednorazowo ciągle do 3500 netto, posłowie mają gdzieś że
    jednak trochę inflacji się w międzyczasie nazbierało i limit do
    "jednorazówki" jest ten sam od lat.
    No chyba że przy "małym" podatniku w ramach "pomocy de cośtam"
    jednorazowo w łącznym limicie 50 000zł. Trzeba pamiętać, żeby w razie
    jak jakaś późniejsza deklaracja (lub udział w przetargu) tego wymaga
    ową "pomoc" ujawnić.

    > oraz:

    Nie wiem!

    pzdr, Gotfryd
    (KPiR, VAT, nie mam aut)

  • 7. Data: 2015-06-28 12:53:06
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-06-27 o 22:56, Gotfryd Smolik news pisze:
    > On Fri, 26 Jun 2015, Adam wrote:
    >(...)

    Dzięki :)

    --