  • 1. Data: 2006-03-08 13:33:44
    Temat: GIODO
    Od: "Adamski" <a...@w...pl>

    Kurcze dzis mam tysiace pytan

    GIODO
    Czy biura rachunkowe musza sie zglaszac do GIODO?
    Czy firma zajmujaca sie naliczaniem plac tez musi sie zglaszac do GIODO?

    Adam

  • 2. Data: 2006-03-08 21:26:03
    Temat: Re: GIODO
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 8 Mar 2006, Adamski wrote:

    > Kurcze dzis mam tysiace pytan

    No to pewnie dlatego, że dawno ustaw nie czytałeś :)

    > GIODO
    > Czy biura rachunkowe musza sie zglaszac do GIODO?

    Odpowiedź "nie" byłaby nie na miejscu, bo prowadziłaby do
    wniosku że biuro nie musi się zgłaszać nawet jak musi... znaczy
    mam na myśli układ że zakłada bazę która NIE JEST zwolniona
    ustawowo :)

    > Czy firma zajmujaca sie naliczaniem plac tez musi sie zglaszac do GIODO?

    Z grubsza biorąć wszystkie *rozsądne* przypadki, kiedy to nakaz
    zbierania *wybranych* danych osobowych jest *ustawowy* są
    zwolnione z rejestracji.
    Czyli jak pracodawca zbiera TYLKO te dane, które potrzebne są do:
    - wyliczenia podatku
    - wyliczenia składek ZUS
    - określenia kwalifikacji pracownika w zakresie jego umowy o pracę
    - określenia praw do świadczeń socjalnych (! - byli tacy co się
    awanturowali że pracodawca kazał przynieść zaświadczenia o dochodach
    żony :))
    ...i inne takie, to ustawa jasno reguluje że nie trzeba.
    Wystarczy podać akt prawny z ktorego wynika obowiązek przechowania
    konkretnej danej (np. ilości dzieci) i już.
    Ale jeśli tenże pracodawca, firmą handlową będący (przypadek autentyczny
    opisywany bodaj na .prawo) zechce pracownikom dawać rabat z tytułu
    zakupu we własnym sklepie nie "na podstawie legitymacji" a na podstawie
    danych dotyczących sumy zakupów tegoż pracownika to już normalnie
    pod GIODO podpada.

    Zauważ że w przypadku biur podatkowych *w zakresie rozliczania firm*
    dochodzi jeszcze jeden element - jak jesteś przedsiębiorcą to wybór
    twoich danych osobowych jest *publicznie* dostępny, więc nie podlega
    również ochronie.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)