  • 1. Data: 2006-03-08 13:59:32
    Temat: zniesienie współwłasności a podatek
    Od: "PW" <p...@p...onet.pl>

    Witam.

    Prosiłbym o pomoc i podpowiedź w nastepujacej sprawie.
    Jest sobie nieruchomosc posiadająca 2 współwłascicieli. (wartosc ok 180 000)
    Nie sa oni rodziną. Zgodnie ustalili, że nastąpi zniesienie współwłasnosci, bez
    zadnych splat i doplat - na rzecz jednego z nich. Odbedzie się to notarialnie,
    albo sądownie. Wtedy jeden z nich stanie się wlasicicielem calej nieruchomosci.

    Czy jesli zakonczy się cała procedura - to osoba stająca sie wtedy wlascicielem
    calej nieruchomosci bedzie musiala zaplacic podatek od spadków i darowizn? (ok.
    20% warotsci tego co jej przypadlo w udziale) - mimo ze operacja ta nie jest
    darowizną - ale czy US nie potraktuje tego tak wlasnie?
    W kilku kancelariach notarialnych powiedziano mi, ze nie, w kilku inaczej - ale
    wolę się upewnic/dowiedziec/popytac, bo z kolei wyczytalem w roznych serwisach
    i gazetach, ze to moze nie byc do konca tak bez podatku...
    A moze w takim wypadku placi sie jakis inny podatek?
    Nie od spadków i darowizn, ale jaki w takim razie?
    I czy na to jaki nalezy zaplacic podatek ma wplyw to, czy zostaje zawarta umowa
    notarialna, czy tez zostaje przeprowadzona spraw przed sadem?

    Z gory dziękuje za wszelkie mozliwe porady i informacje.

    Pozdrawiam

    Piotr

  • 2. Data: 2006-03-08 21:39:01
    Temat: Re: zniesienie współwłasności a podatek
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 8 Mar 2006, PW wrote:

    > Jest sobie nieruchomosc posiadająca 2 współwłascicieli. (wartosc ok 180 000)
    > Nie sa oni rodziną. Zgodnie ustalili, że nastąpi zniesienie współwłasnosci, bez
    > zadnych splat i doplat - na rzecz jednego z nich.
    [...]
> [...]
    > 20% warotsci tego co jej przypadlo w udziale) - mimo ze operacja ta nie jest
    > darowizną - ale czy US nie potraktuje tego tak wlasnie?

    +++
    Art. 1.
    1. Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej "podatkiem",
    podlega nabycie [...] tytułem:
    1) spadku;
    2) darowizny;
    3) zasiedzenia;
    4) nieodpłatnego zniesienia współwłasności;
    5) zachowku, jeżeli [...]
    ---

    Jak widać - "podlega".
    Jest zwolnienie, ale tylko dla ścisłej rodziny:
    +++
    Art. 4.
    1. Zwalnia się od podatku:
    [...]
    15) nabycie przez osoby zaliczone do I grupy podatkowej własności
    rzeczy lub praw majątkowych w drodze nieodpłatnego zniesienia
    współwłasności.
    ---

    > W kilku kancelariach notarialnych powiedziano mi, ze nie, w kilku inaczej - ale
    > wolę się upewnic/dowiedziec/popytac, bo z kolei wyczytalem w roznych serwisach
    > i gazetach, ze to moze nie byc do konca tak bez podatku...

    No... ja mogę być w błędzie, prawnikiem nie jestem, ale jak ktoś
    twierdzi inaczej to powinien podać podstawę prawną stanowiącą wyjątek
    dla podanego wyżej przepisu.

    > A moze w takim wypadku placi sie jakis inny podatek?
    > Nie od spadków i darowizn, ale jaki w takim razie?

    Nie, jest PCC - ale wyraźnie określa że "w częsci dotyczącej
    spłat lub dopłat", jako swoistej formy zamiany.

    > Z gory dziękuje za wszelkie mozliwe porady i informacje.

    "...to ino informacje som" ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-04-09 14:25:51
    Od: "ania" <a...@e...pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news"

    > No... ja mogę być w błędzie, prawnikiem nie jestem, ale jak ktoś
    > twierdzi inaczej to powinien podać podstawę prawną stanowiącą wyjątek
    > dla podanego wyżej przepisu.
    tez nie jestem prawnikiem i tez jestem przekonana, ze podatek w takim
    wypadku trzeba zaplacic - jako laik mozna tak powiedziec: ze to w pewnym
    sensie - darowizna, w koncu dostaja "nasza" czesc nieruchomosci
    jesli bliska rodzina - to tak jak zacytowales - bez podatku
    takie teorie o nieplaceniu przy obcych osobach to ja juz nie raz slyszalam i
    to od osob, ktore powinny sie na tym znac - no coz smutne to ale prawdziwe

    www.aem.pl GG: 1145538
    143 spiace kucyki, bo zle odzywiane