  • 1. Data: 2004-01-14 13:44:16
    Temat: GP, SC a amortyzacja
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Czytam ci ja sobie:
    http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/firma_z_040108/
    firma_z_a_10.html

    ...i nijak dojść nie mogę, skąd autor wytrzasnął swoje zastrzeżenia
    do stanowiska organów podatkowych dot. amortyzacji "własnego"
    majątku w S.C. ?
    Przecież również w 1-os DG warunkiem rozpoczęcia amortyzacji jest
    "wniesienie składnika majątku do majątku wykorzystywanego w DG"
    co pociąga za sobą multóm skutków (z koniecznością tkwienia
    w ewidencji oraz zapłacenia podatku przy sprzedaży włącznie).
    No to jak chciałby "wciągnąć do majątku gospodarczego" spółki
    jakiś składnik, nie czyniąc z niego jednocześnie współwłasności
    (z podwyższaniem majątku, nową umową itp włącznie) ??
    Ech...
    Znowu czegoś nie rozumiem ? :(
    Skomentujecie ? :)
    (uwaga: artykuł pewnie do jutra "zniknie" z bezpłatnych :)!)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 2. Data: 2004-01-18 19:50:12
    Temat: Re: GP, SC a amortyzacja
    Od: "xxx" <c...@p...onet.pl>

    Księgowość można prawadzić jedną dla wszystkich wspólników w S.C. , a więc
    nie ma też kłopotów z amortyzacją majątku. Przy rozliczaniu się deklaracjami
    PIT 5, należy uwzględnić odpowiedni procent przychodów oraz kosztów spółki,
    zgodnie z umową ustalającąudziały w spółce. W przypadku braku takieo zapisu
    udziały są równe dla wszystkich wspólników.
    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

  • 3. Data: 2004-01-20 11:33:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 18 Jan 2004, xxx wrote:

    Standardowo wKF: możesz pisać *pod* właściwym cytatem ?
    Łatwiej się odnieść :)

    >+ Księgowość można prawadzić jedną dla wszystkich wspólników w S.C.

    Nie "można". Prowadzi się jedną. Może być kilka KPiR, w podziale
    na "miejsca prowadzenia DG" - ale nie w podziale na wspólników !

    >+ a więc nie ma też kłopotów z amortyzacją majątku.

    Czytałeś mój komentarz i artykuł ?? Ja też nie widzę
    kłopotów z amortyzacją. Chyba że chodzi o *twój* środek
    trwały który *nie wiedzieć czemu* (bo jak "wiedzieć" to
    też nie pytam ;)) znalazłby się w *mojej* amortyzacji.

    Chodzi o to, że autor rozczula się nad tym iż USy podważają
    zaliczanie amortyzacji ŚT stanowiących własność *jednego* ze
    wspólników S.C.
    Jak dla mnie oczywistym jest, że aby zaliczać w koszt wartość
    amortyzacji Ś.T. to trzeba go mieć wpisanego do EŚT.
    Wpis do EŚT jest deklaracją iż ów ŚT stanowi "środek przeznaczony
    na cele DG".
    *Jednocześnie* S.C. składa się (we współwłasnosci) z *wydzielonego*
    majątku wspólników którego wartość jest zadeklarowana umową
    *oraz* jest to *w całości* majątek przeznaczony na cele D.G. (co
    wynika z definicji celu S.C. w Kodeksie Cywilnym).
    No to - jakim prawem można by oczekiwać, że *odrębny* majątek
    wspólnika można amortyzować w S.C. *bez* wprowadzenia tegoż
    majątku do majątku S.C., czyli stosownej zmiany umowy (i opłacenia
    PCC oraz dokonania wpisów w pozostałej biurokracji) ??

    >+ Przy rozliczaniu się deklaracjami
    >+ PIT 5, należy uwzględnić odpowiedni procent przychodów oraz kosztów spółki,

    To dotyczy *podziału* przychodów i kosztów.
    A ja się pytam skąd autor wytrzasnął możliwość *zaliczenia* do kosztów
    S.C. amortyzacji indywidualnej własności !
    Wnoszę o czytanie pytań ;> !

    Nie, nie mam nic przeciw dyskusjom ubocznym - ale w tym zakresie
    nie podyskutujemy, jako że podział kosztów i przychodów jest
    oczywisty. Ale jak on *ujął* je - tego nijak nie rozumiem :(

    [...]