  • 1. Data: 2004-07-23 11:06:23
    Temat: GP: coœ mi nie pasuje z lokatą...
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Artykuł:
    http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/firmap_040723/f
    irmap_a_8.html
    ...mowa m.in. o lokatach i cytat:
    "Przedsiębiorcy korzystajšcy z uproszczonych form rachunkowoœci (ksišżka
    przychodów i rozchodów, ryczałt ewidencyjny, karta podatkowa) przy
    opodatkowaniu zysków z lokat podlegajš temu samemu prawu co osoby
    fizyczne. Oznacza to, że po zakończeniu trwania lokaty od uzyskanych
    odsetek bank odliczy 19 proc. podatku."

    Czy ktoś to testował ??

    Bo ja nie widzę ŻADNEGO powodu, żeby bank od lokaty "firmowej" miał
    pobierać podatek ! W końcu zakres operacji na rachunku (w tym
    lokacie) ustala umowa i nijak nie widzę powodu i możliwości wnikania
    i rozstrzygania czy to jeszcze "zwykły rachunek" czy "już lokata" jeśli
    umowa dopuszcza np. dopłaty w trakcie trwania oraz wypłacanie części
    kwoty lokaty.
    Komentarze mile widziane... IMO jeśli lokata jest "firmowa" to
    podatnik musi doliczyć odsetki do "przychodów innych" w KPiR.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 2. Data: 2004-07-23 13:24:28
    Temat: Re: co? mi nie pasuje z lokatą...
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Komentarze mile widziane... IMO jeśli lokata jest "firmowa" to
    > podatnik musi doliczyć odsetki do "przychodów innych" w KPiR.

    Niewątpliwą słabością artykułu jest brak przywołania
    jakiejkolwiek podstawy prawnej.
    IMO art.30a.1.3 mówi wyraźnie o "związaniu" środków
    pienieżnych z działalnością gospodarczą, a lokata firmowa
    posiada takie związanie chyba niejako z samej definicji -
    przynajmniej tak mi się wydaje.

    > pozdrowienia, Gotfryd
    również, Pix

  • 3. Data: 2004-07-26 07:51:27
    Od: /Emeryt Baran <w...@W...pl>

    Dnia 23-07-2004 15:24, Użytkownik pix napisał:

> [...]
    > pienieżnych z działalnością gospodarczą, a lokata firmowa
    > posiada takie związanie chyba niejako z samej definicji -

    Już kiedyś dawno rzeczpospolita (chyba, o ile dobrze pamiętam) głosiła
    opinię, że lokaty, nawet związane z kontem firmowym nie podlegają
    opodatkowaniu pdof (wtedy nie było jeszcze belkowego). Argumentacja
    oparta była na ówczesnych ustawach o działalności gospodarczej i pdof.
    Dokładnego toku argumentacji nie przedstawię ale mniej więcej chodziło o
    to, że opodatkowane mogą być tylko środki pieniężne związane z
    działalności gospodarczą. Pieniądze związane z działalnością to te,
    które biorą udział w obiegu - służą do rozliczeń z kontrahentami,
    płatności pracownikom, za towar itp. Lokata jest faktycznie wycofaniem
    środków z działalności - pieniądze nie służą rozliczeniom związanym z
    działalnością - stają się osobistym majątkiem przedsiębiorcy a zatem nie
    podlegają opodatkowaniu (wtedy).