  • 1. Data: 2005-07-22 15:23:28
    Temat: Handel w UE - pierwsze kroki
    Od: "Artur" <a...@o...pl>

    Witam

    Moze ktos mnie oswieci. Mam firme (KPiR). Kupuje towar od Niemca, po naliczeniu
    marzy sprzedaje go w Polsce klientowi indywidualnemu. Jak powinienem sie
    rozliczac z US?

    Widze tutaj na razie dwa rozwiazania:

    1. zarejstrowac sie jako podatnik VAT-UE i kupowac towar na zasadach
    wewnątrzwspólnotowych. Czy w takim wypadku moge bilansowac sobie VAT np.
    odliczajac zakup paliwa i innych kosztow ponoszony w Polsce?

    2. nie rejestrowac sie jako podatnik VAT-UE. Jak powinienem wówczas ten towar
    rozliczyć?

    Niestety nigdy nie mialem okazji handlowac poza granicami kraju i jestem w tym
    temacie kompletnie zielony. Przegladajac archiwum niestety nie znalazlem
    satysfakcjonujacej mnie odpowiedzi :-(

    Pozdrawiam,
    Artur

  • 2. Data: 2005-07-22 16:37:52
    Temat: Re: Handel w UE - pierwsze kroki
    Od: "Magdalena B" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Artur" <a...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wewnątrzwspólnotowych. Czy w takim wypadku moge bilansowac sobie VAT np.
    > odliczajac zakup paliwa i innych kosztow ponoszony w Polsce?
    TAK naliczasz VAT od nabycia wewnątrzwspólnotowego i odliczasz go
    jednocześnie, VAT od wydatków ponoszonych w DG odliczasz normalnie

    > 2. nie rejestrowac sie jako podatnik VAT-UE. Jak powinienem wówczas ten
    towar
    > rozliczyć?

    dostaniesz wtedy od kontrhenta niemieckiego fakturę z niemieckim podatkiem
    (zazwyczaj 16%), czyli zapłacisz mu więcej

    MB

  • 3. Data: 2005-07-22 16:59:36
    Od: "Artur" <a...@o...pl>

    Dziekuje za szybka odpowiedz, mam jeszcze jedno pytanie.

    > towar
    >
    > dostaniesz wtedy od kontrhenta niemieckiego fakturę z niemieckim podatkiem
    > (zazwyczaj 16%), czyli zapłacisz mu więcej

    Czy jest mozliwosc odliczenia takiego VATu (np. kontrahent nie jest
    zarejestrowany jako podatnik VAT-UE)?

    Pozdrawiam,
    Artur

  • 4. Data: 2005-07-22 17:03:39
    Od: "Magdalena B" <m...@p...onet.pl>

    > Dziekuje za szybka odpowiedz, mam jeszcze jedno pytanie.

    > Czy jest mozliwosc odliczenia takiego VATu (np. kontrahent nie jest
    > zarejestrowany jako podatnik VAT-UE)?

    Nie masz możliwości odliczenia VATu "zagranicznego". Odliczasz tylko VAT od
    polskich faktur (czyli jak masz odpowiedni samochód to tankujesz w Polsce
    żeby odliczyć VAT od paliwa, niemieckiego nie odliczysz).
    Jeśli prowadzis DG to zarejestruj się na NIP-UE - to jest bardziej opłacalne
    bo wtedy VAtT jest dla ciebie neutralny. W przeciwnym wypadku podnosisz
    koszty.

    Pozdrawiam
    MB