  • 1. Data: 2009-07-16 18:16:42
    Temat: Jak nie zapłacić podatku od sprzedaży mieszkania - instrukcja + pytanie
    Od: "Aleksander" <f...@f...fake>

    Witam,

    W kwietniu 2009 sprzedałem mieszkanie kupione w 2004.
    Niestety, nie minęło pełnych 5 lat, zatem do zapłaty mam 10%.
    Kwota ze sprzedaży mieszkania - powiedzmy: 300.000 zł

    Urzędowi skarbowemu powinienem zapłacić 30.000zł.
    Sporo (jak dla mnie).
    Wedle obowiązującego prawa, albo płacę, ale zobowiązuje
    te pieniądze przeznaczyć na inne mieszkanie / dom.
    Wybrałem tę drugą opcję, więc mam 2 lata aby coś kupić.

    Ojciec (mama nie żyje) prócz własnego mieszkania
    posiada stary domek na niedużej działce.
    Wartość owej działki z domkiem oscyluje wokół tych
    300.000 zł.

    I teraz tak: kupuje od taty tę nieruchomość za
    300.000 zł, czyli zgodnie z prawem, pieniądze
    przeznaczyłem na inny cel mieszkaniowy i podatku
    odprowadzać nie muszę. (O ile od rodzica można kupić, ale
    w sumie, czemu by nie ?)

    Czy mogę kupić płacąc gotówką u notariusza, czy musi
    być przelew ?

    Czy U.S. może się do czegoś tu przyczepić ?

    Dzięki za wszelkie podpowiedzi,
    Aleksander.

    ps.
    ewentualnie, gdyby mi się jednak nie udało w ciągu
    2 lat kupić mieszkania/domu za te 300.000, to ile
    musiałbym zapłacić urzędowi podatku ? 30.000 + ... ?

  • 2. Data: 2009-07-16 18:42:32
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Aleksander wrote:

    (O ile od rodzica można kupić, ale
    > w sumie, czemu by nie ?)

    mozna

    > Czy mogę kupić płacąc gotówką u notariusza, czy musi
    > być przelew ?

    moze byc gotówką.
    ten przelew jest istotny tylko przy darowiznach.
    Tylko darowizny przelewem łapią się na ulgę.
    Przy zakupie nie ma takiego ograniczenia.

    > Czy U.S. może się do czegoś tu przyczepić ?

    Zawsze może.

    > ps.
    > ewentualnie, gdyby mi się jednak nie udało w ciągu
    > 2 lat kupić mieszkania/domu za te 300.000, to ile
    > musiałbym zapłacić urzędowi podatku ? 30.000 + ... ?

    a zdaje sie, ze wyceniliby dom jeszcze raz wg biezacej wartosci i 10% od
    tego.
    Juz nie pamietam dokladnie, bo co przypadek to inne zasady.

  • 3. Data: 2009-07-16 18:52:39
    Od: spp <s...@o...pl>

    witek pisze:

    > a zdaje sie, ze wyceniliby dom jeszcze raz wg biezacej wartosci i 10% od
    > tego.
    > Juz nie pamietam dokladnie, bo co przypadek to inne zasady.

    Nie, raczej tylko odsetki jak od zaległości podatkowych.

    --
    spp