  • 1. Data: 2003-11-13 03:37:01
    Temat: Re: Jak odprowadzac podatek dochodowy???
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 13 Nov 2003, M. wrote:

    >+ Mam pewien problem, dla "koneserow" pewnie smieszny.
    >+ Otoz od wczoraj mam firme jednoosobowa. Wszystkie
    >+ formalnosci juz zalatwilem. Bylem w US i pytalem sie
    >+ m.in. o podatek dochodowy. Panienka w okienku
    >+ zaczela mi opowiadac jakies dziwne historie ktore zrobily
    >+ mi wode z mozgu.

    Opowiadaj, opowiadaj.
    Taka relacja, szczególnie z powtórzona przez kogoś kto nie
    ma pojęcia co tłumaczący *chciał* powiedzieć może skutecznie
    pomóc jakby ktoś się nudził :)

    >+ Czy moze ktos z grupowiczow, kawe na lawe powiedziec
    >+ jak to dokladnie wyglada z tym podatkiem dochodowym
    >+ odprowadzanym do US co miesiac w postaci deklaracji PIT 5?
    >+ Jak to sie oblicza. Jest to - jak sama nazwa wskazuje - podatek
    >+ od dochodow, czyli wedlum mego rozumowania, place go
    >+ w zaleznosci od zeszlomiesiecznego dochodu. Kobieta zas
    >+ mowila cos o jakis dziwnych obliczeniach w skali polrocza itd.

    :)
    Normalnie.
    Płaci się i rozlicza *podatek* dochodowy. Roczny.
    W związku z tym "na bieżąco", miesiąc w miesiąc rozlicza się
    *wszystkie* (no, prawie - z korektą na remanent[1]) składniki
    przychodów, kosztów i odliczeń.
    I co miesiąc *sumy* *wszyskich* składników służą do określenia
    dochodu oraz podatku - należnego *od początku roku*.
    A to co "przybyło" w podatku - trzeba dopłacić.
    :)
    [1] Zaczynasz powiadasz... czytałeś grupę[2] ? Byłeś już
    z "papierami" u jakiegoś doradzcy ?
    Jak nie/nie, to napisz jaka jest 1. pozycja (pierwszy wiersz,
    bo że kolumna to "lp" wszyscy wiemy :)) w twojej KPiR... (to
    nie jest śmieszne :))
    [2] To znaczy jakieś 3000 postów na początek. Żeby się
    zorientować o co chodzi ;) !

    >+ Jak to wyglada dokladnie i jak nalezy go placic (do 20-kazdego miesiaca)

    ...no... na konto US. Przelewem z konta a nie "wpłatą".

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2003-11-13 13:35:58
    Od: "Marek" <d...@p...com>

    Użytkownik "M." <m...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > mowila cos o jakis dziwnych obliczeniach w skali polrocza itd.
    >
    > Jak to wyglada dokladnie i jak nalezy go placic (do 20-kazdego miesiaca)

    Więcej szczegółów! Jaką wybrałeś formę opodatkowania?
    Karta podatkowa, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, zasady ogólne -
    podatkowa księga przychodów i rozchodów czy księgowość pełna.

    Marek

  • 4. Data: 2003-11-13 18:50:15
    Od: "M." <m...@w...pl>

    Użytkownik "Marek" <d...@p...com> napisał

    > Więcej szczegółów! Jaką wybrałeś formę opodatkowania?
    > Karta podatkowa, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, zasady ogólne -
    > podatkowa księga przychodów i rozchodów czy księgowość pełna.

    Zasady ogolne - pkpir

    M.

  • 5. Data: 2003-11-13 19:58:49
    Od: "Marek" <d...@p...com>

> [...]
    > mowila cos o jakis dziwnych obliczeniach w skali polrocza itd.
    >
    > Jak to wyglada dokladnie i jak nalezy go placic (do 20-kazdego miesiaca)

    Skoro zaczynasz to prawdopodobnie długo nie zapłacisz zaliczki gdzyż zwykle
    na początku działalności koszty przewyższają przychody. Ale w miesiącu na
    koniec którego wyjdzie Ci że przychody w końcu przewyższyły koszty (licząc
    od początku roku), przyjdzie Ci zapoznać się z PIT5
    http://www.mf.gov.pl/_files_/podatki/formularze_poda
    tkowe/pit_5.pdf
    Wpiszesz odpowiednie sumy z KPiR i wyjdzie jakaś kwota do zapłaty. Zapłacisz
    przelwewm z konta firmowego i będzie nam się lepiej żyło bo zmiejszy się
    dziura w budżecie :-)
    Od tego miesiąca już co miesiąc składasz pit5 nawet gdyby się pogorszyło w
    działalności i zaliczka na podatek wychodziła na zero.
    Oczywiście są to wszystko zaliczki i po zakończeniu roku składasz odpowiedni
    pit w US jak każdy obywatel uzyskający przychody.

    Marek