  • 11. Data: 2002-10-10 13:22:03
    Temat: Re: Jak odzyskać zapłacony VAT?
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    news:3355.0000339b.3da425c7@newsgate.onet.pl...

    > No właśnie do sprzedaży nie doszło (oni zrezygnowali z kupna po
    wystawieniu
    > faktury i zapłaceniu przezemnie VAT) a VAT zapłacony i co dalej?

    Mysle, ze wybor...
    Pogodzic sie, lub kontrola z US.

    W gazecie Prawnej pisali, ze sa wyroki iz faktura ma potwierdzac stan
    faktyczny
    i jesli zostala wystawiona a nie bylo sprzedazy trzeba ja anulowac.

    Niejestem prawnikiem, lecz zwyczajnym podatnikiem.
    na panskim miejscu poszedlbym do milekj Pani (lub Pana) w US ktora/ktory
    prowadzi "VAT"
    i spytalbym jak to zrobic... lub sprawdzilbym, czy nie da sie skorygowac
    faktury...
    bo po anulowaniu i zaplaceniu to chyba trzeba wystawic korekte VAT-7 i
    wystapic do US o stweirdzeine nadplaty,
    a to pracochlonne...

    Boguslaw

  • 12. Data: 2002-10-10 13:29:25
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Sławomir Malibo" [...]

    > Przyznam - że jestem zbulwersowany tą odpowiedzią. Aż ciśnie się na usta
    aby
    > powiedzieć. Ale nie będę Cię kolego traktował jak uczniaka. Powiem
    natomiast
    > to, iż jak się nie zna tematu - to nie zabiera się głosu. Proponuję
    lekturę
    > Ustawy o podatku VAT wraz z aktami wykonawczymi. Dla własnego dobra.

    Ja tez jestem zbulwersowany.
    Wystarczy ponoc poczytac, a zamiast napisac co i jak wg pana pisze Pan tyle
    "wody".

    > A wracając do pytania kol. Piotra - trochę więcej danych: czy była
    zawierana
    > umowa o wykonanie prac? czy praca odebrana?, czy F-ra podpisana?

    O to pytajacy nieprosil.
    to dwie rozne sprawy.

    partner odstapil od umowy i to jedna sprawa.
    Jesli nie mial prawa odstapic od umowy to VAT ne da sie odzyskac z US.
    Mozna skarzyc tego, ktory bezprawnie odstapil.

    > Jakie są dowody na to, że coś było zamawiane? Jeśli są - to sprawa jest
    > prosta. To, że Oni zrezygnowali z publikacji - to ich problem.

    Pozornie.
    US to nie obchodzi.

    Wystawienie faktury rodzi obowiazek podatkowy - ustawa o VAT.

    Wg wyrokow sadu choc w ustawie o VAT nic na ten temat nie pisza, jesli nie
    bylo sprzedarzy fakture nalezy anulowac. W innym przypadku korygowac.

    > Wolno im.
    > Powinieneś odpowiedzieć na pytania postawione wyżej.

    w sprawie obowiazku odatkowego to nieistotne.

    jesli partner nie podpisze faktury korekty, nie odliczysz naliczonego VAT.

    > Pozdrawiam.

    Pozdrawiam

    Boguslaw

  • 13. Data: 2002-10-10 13:30:00
    Od: Sławomir Dąbrowski <s...@s...pl>

    A nie można po prostu wystawić faktury korygującej? Dogadać się z gościami,
    niech podpiszą tą fakturę i fakturę korektę i po krzyku. Może jest nadzieja,
    że nie będą bucami i podpiszą bo jak nie to raczej może być kiepsko. Bo w
    przeciwnym wypadku co można zrobić? Wystąpić do sądu o zapłatę. Gdyby
    faktura była podpisana to otrzymanie nakazu zapłaty byłoby łatwe. Pomijam
    fakt opłacalności bo nie wiemy jaka jest wartosć faktury, no a poza tym nie
    bardzo się orientuje jakie są opłaty ;) No ale faktura nie jest podpisana
    więc nie wiem czy te dowody które przedstawiłeś (emaile) byłyby
    wystarczające.

  • 14. Data: 2002-10-10 16:56:07
    Od: "Sławomir Malibo" <e...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > lekturę
    >
    > Ja tez jestem zbulwersowany.
    > Wystarczy ponoc poczytac, a zamiast napisac co i jak wg pana pisze Pan

    Może dla szanownego kolegi to "woda", ale dla udzielenia rzetelniej
    odpowiedzi nie. To gwoli komentarza.

> [...]
    > Jesli nie mial prawa odstapic od umowy to VAT ne da sie odzyskac z US.
    > Mozna skarzyc tego, ktory bezprawnie odstapil.

    Proszę kolego zerknąć z łaski swej do postu Piotra. I przy okazji do KC w
    części dot. zawierania umów, etc.

> [...]
    >
    > Wg wyrokow sadu choc w ustawie o VAT nic na ten temat nie pisza, jesli nie
    > bylo sprzedarzy fakture nalezy anulowac. W innym przypadku korygowac.

    Wręcz przeciwnie - w Ustawie PISZĄ. A kwestia anulowania faktury jest
    również omówiona. A korygować? - można :-) - tylko w tym przypadku co?
    Szczegóły dot. korekt FV są jasno określone w Rozporządzeniu wykonawczym.

    > w sprawie obowiazku odatkowego to nieistotne.
    >
    > jesli partner nie podpisze faktury korekty, nie odliczysz naliczonego VAT.

    Kolego Bogusławie - proszę zapoznać się z Rozporządzeniem wykonawczym dot.
    m.in. korygowania FV. A później pisać. I gwoli ścisłości - VAT naliczony
    pomniejsza VAT należny. W FV-korekta nie ma VAT'u naliczonego! (W tym
    przypadku).
    A w sprawie obowiązku podatkowego - właśnie jest szalenie istotne, to, o
    czym pisałem. I co kol. Bogusław był uprzejmy nazwać "wodą". Dlaczego? To
    jest proste jak............. Przez szacunek nie powiem jak proste.
    Pozdrawiam serdecznie

  • 15. Data: 2002-10-10 21:15:31
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 10 Oct 2002, Sławomir Malibo wrote:
    [...strasznie obryzający Bogusia...]
    >+ Może dla szanownego kolegi to "woda", ale dla udzielenia rzetelniej
    >+ odpowiedzi nie. To gwoli komentarza.

    OK. Zeznaję że w kwestii "odzyskiwania" *nieco* się czepiasz
    (IMO) skrótu myślowego, ale niech będzie :) (czepiać się nalezy,
    acz.... no, pisałem że gryziesz)

    Wracając do meritum z podsumowaniem:
    A. faktura została wystawiona jako "usługa"
    B. nie została przyjęta przez odbiorcę
    C. pytający nie chce domagać się zapłaty i nie bardzo może,
    bo nie ma dowodów umowy.

    Zdaje się że nie można ci zaaplikować pytania "co byś zrobił
    jako prowadzący DG" :), niemniej co można rozpatrywać:
    - anulowanie faktury
    - korektę faktury
    - spisanie VATu 'na straty' (a dochodowego też)
    -... (inne ??)

    ...i skoro już obtentegowujesz jak leci - to może dwa słowa na
    krzyż jak podejść do jeża. Oczywiście nikt nie ma prawa *żądać*
    twojej usługi za darmo - ale skoro już się zamieszałeś ;)...

    Tak IMHO - to skoro "zawartość faktury" nie powstała na specjalne
    zamówienie a jest sprzedażą "pracy" która była już zrobiona
    wcześniej - to na dzień dobry została źle zaklasyfikowana,
    bo (IMHO) nie jest to "usługa" a sprzedaż *towaru* pt. "prawa
    autorskie" ! (którą to sprzedaż należałoby anulować, IMHO).
    Jednak - autor (faktury) napisał co napisał...
    Krótko mówiąc popełnił (moim zdaniem) 3 błędy:
    1. źle zaklasyfikował obiekt sprzedaży
    2. rozpoczął 'operację gospodarczą' bez umowy
    3. wystawił fakturę bez uzgodnienia
    IMO popełnienie 'tylko' 2 z ww. błędów pozwoliłoby wyjść
    z operacji bez szwanku :) (ew. obrywając od kontrahenta czymś
    ciężkim..:>), niemniej... zdaje się że dyskusja *nie* doszła
    do celu pt. 'co można z tym fantem zrobić' ?

    Krótko mówiąc - powiedz np. czego *nie* można ;)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 16. Data: 2002-10-11 19:09:24
    Od: "Sławomir Malibo" <e...@p...onet.pl>

    napisał w wiadomości
    anpol.com.pl...
    > On Thu, 10 Oct 2002, Sławomir Malibo wrote:
    > [...strasznie obryzający Bogusia...]

    Litości! - ja daleki jestem od obgryzania kogokolwiek! Niemniej - szanuję
    wypowiadane słowa.

    > OK. Zeznaję że w kwestii "odzyskiwania" *nieco* się czepiasz
    > (IMO) skrótu myślowego, ale niech będzie :) (czepiać się nalezy,
    > acz.... no, pisałem że gryziesz)

    Nie gryzę :-) Słowo honoru. :-) Ale w sprawach podatkowych - nawet przecinek
    jest ważny. Stąd moję dążenie do wyjaśnienia.

    > Wracając do meritum z podsumowaniem:
    > A. faktura została wystawiona jako "usługa"

    Zgoda.

    > B. nie została przyjęta przez odbiorcę

    Nie została podpisana. A to różnica. Stąd moje pytania dot. ew. umowy,
    zamówienia, etc.

    > C. pytający nie chce domagać się zapłaty i nie bardzo może,
    > bo nie ma dowodów umowy.

    Dlatego pytałem o szczególy.

> [...]
    > - anulowanie faktury
    > - korektę faktury
    > - spisanie VATu 'na straty' (a dochodowego też)

    Przecież napisałem.?!

    > ...i skoro już obtentegowujesz jak leci - to może dwa słowa na
    > krzyż jak podejść do jeża.

    Chciałbym poznać wszystkie szczegóły transakcji. Ale to - ewentualnie na
    priv.

    Oczywiście nikt nie ma prawa *żądać*
    > twojej usługi za darmo - ale skoro już się zamieszałeś ;)...

    "udzielając się na grupie" - nie oczekuję żadnych gratyfikacji. Rozumiem, że
    w wielu sprawach trzeba innym pomóc.

> [...]
    > do celu pt. 'co można z tym fantem zrobić' ?
    >
    > Krótko mówiąc - powiedz np. czego *nie* można ;)

    Powiedziałem już - potrzebuję szczegółów. To nie jest akademicka dyskusja.

    Pozdrawiam serdecznie.

  • 17. Data: 2002-10-11 22:00:23
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 11 Oct 2002, Sławomir Malibo wrote:
    [...]
    >+ Litości! - ja daleki jestem od obgryzania kogokolwiek!

    No, w mojej ocenie Boguś miał prawo marnie wygladać ;)
    Ale co do meritum:
    [...]
    >+ Przecież napisałem.?!

    Że czekasz na szczegóły ? To ok. Sądziłem że chodziło
    o próbe oceny tylko na podstwie tego co wiemy, w układzie
    "zakładając że..." :)
    Ale pewnie masz rację - ktos nie podając wszystkich
    szczegółów (albo nie czytajac wszystkich założeń) może
    niedopasowany komentarz wziąć za dobrą monetę...

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 18. Data: 2002-10-12 19:56:01
    Od: "Sławomir Malibo" <e...@p...onet.pl>

    napisał w wiadomości
    tanpol.com.pl...
> [...]
    > szczegółów (albo nie czytajac wszystkich założeń) może
    > niedopasowany komentarz wziąć za dobrą monetę...

    Witaj,
    jak zapewne zauważyłeś - staram się być ostrożny w udzielaniu odpowiedzi.
    Inaczej rzecz wygląda jak się ma komplet dokumentów dot. danej sprawy, a
    inaczej jak ktoś coś opisuje. Czasem drobny szczegół może powodować
    diametralnie inne stanowisko. Chcę ludziom pomagać w sposób rzetelny. I to
    by było na tyle. :-)
    Pozdrawiam serdecznie.