  • 1. Data: 2009-12-29 09:01:19
    Temat: Jak przywieźć większą ilość alkoholu z zagranicy niż zwolniona z cła
    Od: Gienek <g...@s...pl>

    Witam. W styczniu będę poza granicami unii europejskiej. Chciałbym
    przywieźć z wakacji kilka flaszek alkoholu który będzie miał powyżej
    22%. Nie będą to jakieś znaczne ilości ale myślę, że ze 4l.

    Czy jest możliwość legalnego przywiezienia takiej ilości alkoholu
    oczywiście po opłaceniu cła i innych należności?

    W tej sprawie pozwoliłem sobie napisać do urzędu celnego. Otrzymaną
    odpowiedź zamieszczam poniżej

    "Zgodnie z tą informacją zwolnione z podatku VAT i należności celnych
    przywozowych są napoje alkoholowe, jeżeli są przywożone przez
    podróżnego, który ukończył 17 lat:
    a) napoje powstałe w wyniku destylacji i wyroby spirytusowe o mocy
    objętościowej alkoholu powyżej 22 %, alkohol etylowy nieskażony o mocy
    objętościowej alkoholu wynoszącej 80 % i więcej - 1 litr lub
    b) alkohol i napoje alkoholowe o mocy objętościowej alkoholu
    nieprzekraczającej 22 % - 2 litry, i
    c) wina niemusujące - 4 litry, i
    d) piwo - 16 litrów.

    Zwolnienie w ramach norm, o których mowa wyżej można stosować do
    dowolnego połączenia różnych rodzajów alkoholu i napojów alkoholowych, o
    których mowa w lit. a i b, pod warunkiem, że suma wartości procentowych
    wykorzystywanych z poszczególnych zwolnień nie przekracza 100 %.

    Zwolnienie z podatku akcyzowego importu przedmiotowych towarów określa
    art. 36 ust. 1 pkt. 3 i 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku
    akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.).

    Zgodnie z pkt. 3 zwolnione są:
    a) alkohol etylowy nieskażony o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu
    przekraczającej 22 % objętości - 1 litr albo
    b) alkohol etylowy, napoje fermentowane, wina musujące i wyroby
    pośrednie, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej
    22 % objętości - łącznie 2 litry, albo
    c) zestaw wyrobów akcyzowych określonych w lit. a i b, pod warunkiem że
    suma wartości procentowych wykorzystania norm ustalonych w odniesieniu
    do poszczególnych wyrobów nie przekracza 100 %;

    a z pkt. 4 następujące napoje alkoholowe:
    a) wina niemusujące - łącznie 4 litry,
    b) piwo - 16 litrów.

    Za bagaż osobisty uważa się cały bagaż, który podróżny jest w stanie
    przedstawić organom celnym, przybywając na terytorium kraju, jak również
    bagaż, który zostanie przedstawiony organom celnym w terminie
    późniejszym, pod warunkiem przedstawienia tym organom dowodu, że bagaż
    był zarejestrowany jako bagaż towarzyszący przez podmiot, który był
    odpowiedzialny za jego przewóz w momencie rozpoczęcia podróży.

    Ponadto uwzględniać należy również, iż napoje alkoholowe podlegają
    obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy.
    Obowiązkowi oznaczenia znakami akcyzy dotyczy zarówno wina jak i wódek i
    pozostałych napojów spirytusowych objętych kodem CN 2208.

    Zgodnie z art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku
    akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) wyroby akcyzowe
    podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być, bez ich
    uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi podatkowymi znakami
    akcyzy importowane.

    Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy ciąży
    m.in. na importerach.

    Podatkowe znaki akcyzy może otrzymać tylko zarejestowany ( w zakresie
    podatku akcyzowego ) podmiot prowadzący działalność gospodarczą będący
    m.in. importerem.

    W przypadku importu z obowiązku oznaczania znakami akcyzy zwolnione są
    wyroby akcyzowe, które są zwolnione od należności celnych przywozowych
    na podstawie przepisów prawa celnego oraz zwolnione od akcyzy."

    Niestety nic z zamieszczonego powyżej tekstu nie zrozumiałem. Nie
    wszyscy są prawnikami i czasami oczekują prostej odpowiedzi na pytanie
    można lub nie można i ile mnie to będzie kosztowało.

    Analizując powyższy tekst wydaje mi się, że żeby przywieźć większą ilość
    alkoholu niż zwolniona z cła to musiałbym oznakować ten alkohol jakimiś
    znakami akcyzy. Niestety, żeby otrzymać te znaki akcyzy to musiałbym
    być podmiotem gospodarczym prowadzącym działalność gospodarczą i być
    zarejestrowany w zakresie podatku akcyzowego.

    Zbierając wszystko do kupy to zrozumiałem to tak:

    Zwykły człowiek nie prowadzący działalności gospodarczej pomimo
    najszczerszych chęci zapłacenia podatku, cła i innych dupereli nie może
    przywieźć do Polski spoza granic Unii Europejskiej więcej niż 1l
    alkoholu który ma więcej niż 22%

    Dobrze zrozumiałem odpowiedź z urzędu celnego czy źle? Jeśli źle to czy
    ktoś mógłby mi wytłumaczyć prostymi słowami co należy zrobić żeby móc
    przywieźć legalnie do Polski cztery litrowe flaszki wódki?

  • 2. Data: 2009-12-29 09:08:48
    Od: "andreas" <a...@o...pl>

    Użytkownik "Gienek" <g...@s...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > spoza granic Unii Europejskiej więcej niż 1l alkoholu który ma więcej niż 22%
    >
    > Dobrze zrozumiałem odpowiedź z urzędu celnego czy źle?

    Dobrze.

    > co należy zrobić żeby móc przywieźć legalnie do Polski cztery litrowe flaszki
    > wódki?

    Nie jechać samemu.

    --
    andreas

  • 3. Data: 2009-12-29 10:01:37
    Od: Gienek <g...@s...pl>

    > Dobrze.

    > Nie jechać samemu.

    Tak też myślałem. Dziękuję bardzo za odpowiedź.

  • 4. Data: 2009-12-29 14:12:19
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    > Dobrze zrozumiałem odpowiedź z urzędu celnego czy źle? Jeśli źle to czy
    > ktoś mógłby mi wytłumaczyć prostymi słowami co należy zrobić żeby móc
    > przywieźć legalnie do Polski cztery litrowe flaszki wódki?

    Ewentualnie jeśli jest taka możliwość: samemu, ale 4 razy - metoda na
    "mrówkę".

    --
    Krzysztof

  • 5. Data: 2009-12-29 15:53:20
    Od: Gienek <g...@s...pl>

    > Ewentualnie jeśli jest taka możliwość: samemu, ale 4 razy - metoda na
    > "mrówkę".

    Na lotnisku to raczej ciężko byłoby zrealizować

  • 6. Data: 2009-12-30 18:00:15
    Od: Ra <a...@a...com>

    Gienek pisze:

    > Na lotnisku to raczej ciężko byłoby zrealizować
    nie wiem co to za alkohol ale jak kupi w wolnocłówce to z reguły już nie
    ma potem kontroli

  • 7. Data: 2009-12-30 23:08:17
    Od: "Przemek Lipski" <W...@w...epf.pl>

    Użytkownik "Ra" <a...@a...com> napisał w wiadomości

    > nie wiem co to za alkohol ale jak kupi w wolnocłówce to z reguły już nie
    > ma potem kontroli

    Ale na lotnisku z którego wyklatuje... W kraju po przylocie jak najbardziej
    zważywszy, że z poza uni przylatuje.

    POzdro Przemek