  • 1. Data: 2009-12-28 13:07:25
    Temat: Odliczenie składki zdrowotnej z etatu i DG
    Od: zlotawy <z...@g...com>

    Witam,
    czy w przypadku gdy podatek do zapłaty z DG jest mniejszy niz skladka
    zdrowotna zapłacona w ramach DG, to można ja odliczyć od podatku z
    etatu? To jeden ten sam PIT, ale czy nie ma jakiejs zasady, ze skoro
    zrodlo inne to nie mozna etc...

    Pozdrawiam
    zlotawy

  • 2. Data: 2009-12-28 14:57:32
    Temat: Re: Odliczenie składki zdrowotnej z etatu i DG
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "zlotawy" <z...@g...com> napisał w wiadomości
    m.googlegroups.com...
[...]

    Mozna - bylo juz tysiac razy ze mozna mozna mozna.
    Nawet, jesli sa to oddzielne PIT-y (PIT-36L i PIT-37 na ten przyklad) to tez
    mozna *dowolnie* rozdzielac sobie zarono skladki na ubezpieczenia spoleczne
    jak i zdrowotne pomiedzy te dwa PIT-y - co w wielu przypadkach pomaga
    zaoszczedzic pare zloty.

    W 2008 roku mialem np. pare zl dochodu na PIT-37 (chorobowe + zalegla
    trzynastka z czasow, gdy pracowalem na etacie), dochody te w calosci
    zmiescily sie w kwocie wolnej, tak wiec skladki na ubezpieczenia spoleczne z
    PIT-37, przenioslem sobie na PIT-36L z DG, gdzi efektywnie pomniejszyly one
    dochod i podatek. Podobnie zreszta skladki na zrowotne, ktore na tym PIT-37
    nie zawalczylyby wiele - bo i tak zaliczka cala do zwrotu - wiec poszly
    sobie one na PIT-36L, gdzie znow "zbily" podatek do zaplaty o pare ladnych
    zlotych.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2009-12-28 15:37:48
    Od: zlotawy <z...@g...com>

    On 28 Gru, 15:57, "SDD" <s...@t...pl> wrote:

> [...]
    > sobie one na PIT-36L, gdzie znow "zbily" podatek do zaplaty o pare ladnych

    Dzieki serdeczne,
    czyli zalozenie dzialalnosci gospodarczej, majac jednoczesnie etat,
    jest prawie darmowe. Kosztuje te 1.25/9 skladki zdrowotnej.

    zlotawy

  • 4. Data: 2009-12-28 15:49:52
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    zlotawy wrote:

    > czy w przypadku gdy podatek do zapłaty z DG jest mniejszy niz skladka
    > zdrowotna zapłacona w ramach DG

    Podatek DO ZAPŁATY to jest po odliczeniu składki zdrowotnej,
    więc generalnie nigdy nie zaistnieje sytuacja, o której piszesz :-)
    Ale da się odliczyć z etatu, bo o to pytasz.

  • 5. Data: 2009-12-28 16:24:02
    Temat: Re: Odliczenie skladki zdrowotnej z etatu i DG
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Uzytkownik "zlotawy" <z...@g...com> napisal w wiadomosci
    c.googlegroups.com...

    > Dzieki serdeczne,
    > czyli zalozenie dzialalnosci gospodarczej, majac jednoczesnie etat,
    > jest prawie darmowe. Kosztuje te 1.25/9 skladki zdrowotnej.

    Nie liczac czasu zmarnowanego na papierkologie, owszem.
    Wybierajac zasady ogolne wg skali nalezy pamietac jezcze o powiadomieniu
    pracodawcy, by pobieral wyzsza zaliczke (bez uwzgledniana kwoty wolnej) -
    Pominajac, ze tak trzeba, to jesli tego sie nie zrobi, to przy niskim
    wynagrodzeniu (typu minimalna krajowa) moze sie okazac, ze pobrane przez
    zaklad pracy zaliczki beda nizsze niz pomniejszajace je dodatkowe zdrowotne
    :)
    No i przy niskim wynagrodzeniu trzeba pamietac o specjalnej procedurze w
    przypadku pojscia na 7chorobowe w zakladzie pracy :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 6. Data: 2009-12-29 08:36:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 28 Dec 2009, SDD wrote:

> [...]
    > mozna *dowolnie* rozdzielac sobie zarono skladki na ubezpieczenia spoleczne

    Sprzeciw!
    Kiedy zaglądałeś ostatnio do ustawy?
    Nie zwróciłem uwagi kiedy, mogła być "od zawsze", ale wtrącili tam
    pułapkę (i jest tam od co najmniej dwu lat):
    +++
    Art. 30c.
    1. Podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności
    gospodarczej lub działów specjalnych [...]
    [...]
    3. Składki na ubezpieczenie społeczne,
    o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a) i pkt 2a,
    ^^
    podlegają odliczeniu od dochodu
    ---

    Te i TYLKO te składki można odliczyć od "DG liniowego", czyli nie można
    przerzucić do DG składek zapłaconych przez płatnika.
    Po prawdzie, przypadki kiedy mogłoby mieć to jakiekolwiek znaczenie
    są b.rzadkie, niemniej jakieś tam ograniczenie jest :D

    > jak i zdrowotne

    A to zgoda :D
    Za to, o ile pamiętam, jest taka różnica że dla zdrowotnego jest
    wymóg "zgodnie z przepisami".
    Nie można więc odliczyć składki która została nadpłacona/zapłacona
    za wcześnie. Może mieć to znaczenie np. dla zaliczki listopadowej ;)

> [...]
    > zmiescily sie w kwocie wolnej, tak wiec skladki na ubezpieczenia spoleczne z
    > PIT-37, przenioslem sobie na PIT-36L z DG

    Acha.
    No to teraz sprawdź co napisali pułapkodawcy... :>
    Mi wychodzi, że się załapałeś :]
    Ale osobiście bym obstawiał, że w US tego wątku nie przeczytają, i o ile
    "system" nie wychwycił tego automatycznie, to szanse że ktoś doczytał
    pułapkę wyżej są dość marne (sugeruję, że *ja* bym się nie przejął).

    > gdzi efektywnie pomniejszyly one dochod i podatek.

    No.
    I potem mamy dziurę budzetową :P
    :D

    > Podobnie zreszta skladki na zrowotne

    A to "full legal".

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2009-12-31 20:12:48
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 29 Dec 2009 09:36:17 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > Nie można więc odliczyć składki która została nadpłacona/zapłacona
    > za wcześnie. Może mieć to znaczenie np. dla zaliczki listopadowej ;)

    Sugerujesz, ze składki za listopad zapłaconej 30 listopada nie można
    odliczyć nigdy, bo była zapłacona niezgodnie z przepisami? Zwracam uwagę,
    że przepisy określają tylko do kiedy można zapłacić a nie od kiedy.

    Dodatkowo zwróć uwagę, że gdyby to tak interpretować, to niemożliwe
    byłoby odliczanie składek zapłaconych po terminie, bo też było
    "niezgodnie z przepisami". Muszę przyznać, że z taką interpretacją
    jeszcze się nie spotkałem.

    Jeśli chodzi o nadpłatę, to ustawa określa tylko minimalna podstawę a nie
    maksymalną, więc jeśli tylko złożono odpowiednie DRA, to dlaczego by nie?
    W czasach kiedy jeszcze odliczało się od podatku 100% zdrowotnego pewien
    mój znajomy ustalał sobie podstawę tak żeby składka zdrowotna pochłaniała
    mu całą zaliczkę na podatek. US robił mu "czynności sprawdzające", ale
    nie zakwestionowali tego.

  • 8. Data: 2010-01-01 10:19:48
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 31-12-2009 o 21:12:48 jureq <j...@x...to.z.adresu.xop.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > byłoby odliczanie składek zapłaconych po terminie, bo też było
    > "niezgodnie z przepisami". Muszę przyznać, że z taką interpretacją

    Po terminie to też jest "zgodnie z przepisami", bo gdyby nie było,
    to nikt by nie płacił zaległych składek :-)

    --
    Tomek

  • 9. Data: 2010-01-02 11:05:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 31 Dec 2009, jureq wrote:

    > Sugerujesz, ze składki za listopad zapłaconej 30 listopada nie można
    > odliczyć nigdy, bo była zapłacona niezgodnie z przepisami?

    W żadnym razie.
    Sugeruję, że nie można odliczyć składki zapłaconej omyłkowo
    w potrójnej wysokości ;)

> [...]
    >
    > Dodatkowo zwróć uwagę, że gdyby to tak interpretować, to niemożliwe
    > byłoby odliczanie składek zapłaconych po terminie, bo też było

    Hm... raczej zgodnie - bo jakby było niezgodnie, to taka składka
    by się NIE należała (podlegałaby zwrotowi, tak jak np. "spóźniona"
    składka ubezpieczenia chorobowego, o ile ubezpieczony nie wszczął
    procedury przywrócenia terminu).

    > Jeśli chodzi o nadpłatę, to ustawa określa tylko minimalna podstawę a nie
    > maksymalną, więc jeśli tylko złożono odpowiednie DRA, to dlaczego by nie?

    Właśnie o tę różnicę mi chodzi: "jeśli jest złożone odpowiednie DRA".
    W przypadku błędu odliczenie składki zdrowotnej trzeba korygować,
    w przypadku składki społecznej, IMO o ile wystąpimy o "zaliczenie"
    nadpłaty na składki lub podobnie jej nie "odbierzemy", może sobie
    zostać (w odliczeniach).

> [...]
    > mój znajomy ustalał sobie podstawę tak żeby składka zdrowotna pochłaniała
    > mu całą zaliczkę na podatek. US robił mu "czynności sprawdzające", ale

    No ale nie widzę żadnego przeciwwskazania :)
    Jest "zgodnie z przepisami".
    Za to zapłacenie 500 zł kiedy z deklaracji wynika 250 zł nie jest
    "zgodnie", prawda?

    pzdr, Gotfryd