  • 11. Data: 2010-11-24 17:57:37
    Temat: Re: Jak się liczy składkę na ubezpieczenie społeczne?
    Od: "DC" <D...@D...pl>

    > Maksymalna roczna składka do ZUS z tytułu ubezpieczeń społecznych.

    Jeśli to jest 13,71% pensji brutto, to ile trzeba by zarabiać żeby tę kwotę
    przekroczyć ;-)

    Pozdrawiam
    DC

  • 12. Data: 2010-11-24 18:07:03
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2010-11-24, DC <D...@D...pl> wrote:

    > Jeśli to jest 13,71% pensji brutto, to ile trzeba by zarabiać żeby tę kwotę
    > przekroczyć ;-)

    Sorki źle napisałem. To jest kwota zarobków brutto powyżej której się przestaje
    odprowadzać. :) Czyli coś trochę ponad 2 średnie krajowe (przy zarobkach 6000
    rzędu netto w ostatnim miesiącu już nie zapłaci się pełnego ZUSu).

    W niektórych branżach kwota do uzyskania :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 13. Data: 2010-11-24 19:24:52
    Od: "pawelj" <p...@o...pl>

    Użytkownik "DC" <D...@D...pl> napisał w wiadomości
    > Witam!
    >
    > Czy ktoś mógłby mi wytłumaczyć jak się liczy składkę
    > na ubezpieczenie społeczne? Chodzi o kwotę
    > wynikającą z jednego stosunku pracy, praca przez cały
    > rok bez zwolnień lekarskich (jeśli mają na to wplyw).

    Masz pensję brutto. Od tej pensji naliczasz m.in składki na ub:
    -emerytalne 9,76%
    -rentowe 1,5%
    -chorobowe 2,45%
    czyli 13,71% od brutto.

    Jeżeli masz odcinki wypłat to tam powinny być wyszczególnione albo wszystkie
    pozycje albo razem społeczne.

    Ale jeżeli masz jeden zakład a tym bardziej żadnych chorobowych to podatek
    powinien być wyliczony dobrze. Niedopłata podatku może wyjśc pracownikowi w
    momencie przeskoczenia do drugiego progu, co raczej u ciebie miejsca nie
    miało. gdybyś przekroczył próg - znałbyś kwotę 94380.

    To co możesz odzyskać to ulgi. Na dzieci i internet.

    Jeżeli chcesz to zajżyj tu
    http://ksiegowoscbudzetowa.pl/viewtopic.php?f=17&t=2
    0 - jest wyjaśnienie
    krok po kroku jak się liczy listę płac. Być może coś ci się przyda

    --
    pawełj

  • 14. Data: 2010-11-24 19:30:51
    Od: "DC" <D...@D...pl>

> [...]
    >
    > Jeżeli chcesz to zajżyj tu http://ksiegowoscbudzetowa.pl/viewtopic.php?f=17&t=2
    0 - jest wyjaśnienie krok po kroku jak się liczy

    Bardzo dziękuję. To się może przydać.

    Pozdrawiam
    DC

  • 15. Data: 2010-11-24 20:30:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 24 Nov 2010, DC wrote:

    > A skąd ta kwota?

    Ma bardzo ciekawe pochodzenie.
    Bierze się z liczenia emerytury nie z okresu zatrudnienia, lecz kilku
    ostatnich lat. Dodajmy - niesprawiedliwego przy zawodach typowo
    "akordowych", ale działającego również w drugą stronę (takoż
    niesprawiedliwie, jak ktoś miał "układy" to pod koniec pracy
    dawano mu wysokie wynagrodzenie co przekładało się na emeryturę).

    Po uwolnieniu płac prezes którejś firmy wypłacił milionowe wynagrodzenie
    (premię) - przy nie chodzi o "miliony inflacyjne", lecz proporcję
    do "średniej krajowej" - bodaj stróżowi. Znaczy wszyscy podejrzewali,
    że "na papierze", a stróż pieniądze rozdysponował między zarząd ;)
    Pic w tym, że emerytura tego stróża wyszła w wysokości kilkunastu
    średnich krajowych... no i wprowadzono ograniczenia.

    > Co zatem oznacza kwota 94 380 zł przychodu?

    "Duże zarobki które nie liczą się do emerytury" :)
    A przeciw ograniczeniu TYLKO zaliczenia ich do emerytury, bez
    ograniczenia składek, wypowiedział się TK.

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2010-11-24 20:43:01
    Od: spp <s...@o...pl>

> [...]
    > niesprawiedliwie, jak ktoś miał "układy" to pod koniec pracy
    > dawano mu wysokie wynagrodzenie co przekładało się na emeryturę).

    Hmm, to zasady się zmieniły?
    Nie ma tak że jako podstawę bierze się 10 dowolnych, kolejnych lat (z
    ostatnich dwudziestu) lub 20 dowolnie wybranych z całego okresu
    zatrudnienia?

    --
    spp

  • 17. Data: 2010-11-24 21:02:48
    Od: "DC" <D...@D...pl>

    > Hmm, to zasady się zmieniły?
    > Nie ma tak że jako podstawę bierze się 10 dowolnych, kolejnych lat (z ostatnich
    dwudziestu) lub 20 dowolnie wybranych z całego
    > okresu zatrudnienia?

    A propos emerytury. Czy ktoś słyszał o projekcie obniżenia wysokości
    emerytury dla wszystkich pracujących emerytów?
    Czyli byłoby tak jak teraz jest tylko dla pracujących emerytów będących
    na wcześniejszej emeryturze i osiągających dochody przekraczające
    określoną kwotę.
    Czy wiadomo o ile miałaby taka emerytura ulec zmniejszeniu?

    Pozdrawiam
    DC

  • 18. Data: 2010-11-24 23:38:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 24 Nov 2010, spp wrote:

    > Hmm, to zasady się zmieniły?
    > Nie ma tak że jako podstawę bierze się 10 dowolnych, kolejnych lat (z
    > ostatnich dwudziestu) lub 20 dowolnie wybranych z całego okresu zatrudnienia?

    Przyznam że nie wiem jaki stan jest aktualnie, ale drzewiej bywało to
    AFAIR 5 ostatnich lat. Stopniowo wydłużano okres i zakres "podstawy".

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2010-11-25 07:37:47
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    > Sorki źle napisałem. To jest kwota zarobków brutto powyżej której się przestaje
    > odprowadzać. :)

    Ale nie składki społeczne jako takie, a składkę emerytalna i rentową.
    Chorobowa i wypadkowa, a także FP i FGŚP zostają bez zmian.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 20. Data: 2010-11-25 14:50:54
    Od: "Papuso Smerfo" <ryży@kominiasz.eu>

    Órzytkownik "pawelj" napisał:
    > Masz pensję brutto. Od tej pensji naliczasz m.in składki na ub:
    > -emerytalne 9,76%
    > -rentowe 1,5%
    > -chorobowe 2,45%
    > czyli 13,71% od brutto.

    połowa składki rentowej to nie przypadkiem 6.5% zamiast 1.5%?
    czyżby aż tak się zmieniło?:O)