  • 1. Data: 2005-12-19 09:56:00
    Temat: Jak sie wlasciwie nazywa moja firma
    Od: "Alec" <p...@o...pl>

    Prowadze jednosobowa firme - czasami kogos zatrudnie na umowe zlecenie i
    mam pytanie - jaka jest pelna nazwa mojej firmy - czy z imieniem i
    nazwiskiem, czy bez ?
    We wpisie do ewidencji mam FHU XY
    A w regobie pisze FHU XY Imie i Nazwisko
    Na fakturach wystawianych na firme i przez firme mam bez imienia i nazwiska.
    Prosze o odpowiedz

  • 2. Data: 2005-12-19 10:17:52
    Temat: Re: Jak sie wlasciwie nazywa moja firma
    Od: "vertret" <vertret@@@op.pl>

    Użytkownik "Alec" <p...@o...pl> napisał w wiadomości

    > mam pytanie - jaka jest pelna nazwa mojej firmy -

    Taka jak masz napisane w dowodzie osobistym + słowo, które zgłosiłeś (jeżeli
    zgłosiłeś) przy rejestracji DG.

    --
    vertret

  • 3. Data: 2005-12-19 10:27:47
    Od: "Wiola Pikorska" <p...@p...com.pl>

    Użytkownik "vertret"
    > Użytkownik "Alec"
    >
    > Taka jak masz napisane w dowodzie osobistym + słowo, które zgłosiłeś
    > (jeżeli
    > zgłosiłeś) przy rejestracji DG.
    -----------------------------------
    Dodatkowo cytat z kodeksu :
    Art. 431. Przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka
    organizacyjna, o której mowa w art. 331 § 1, prowadząca we własnym imieniu
    działalność gospodarczą lub zawodową.

    Art. 432. § 1. Przedsiębiorca działa pod firmą.

    § 2. Firmę ujawnia się we właściwym rejestrze, chyba że przepisy odrębne
    stanowią inaczej.

    Art. 433. § 1. Firma przedsiębiorcy powinna się odróżniać dostatecznie od
    firm innych przedsiębiorców prowadzących działalność na tym samym rynku.

    § 2. Firma nie może wprowadzać w błąd, w szczególności co do osoby
    przedsiębiorcy, przedmiotu działalności przedsiębiorcy, miejsca
    działalności, źródeł zaopatrzenia.

    Art. 434. Firmą osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko. Nie wyklucza to
    włączenia do firmy pseudonimu lub określeń wskazujących na przedmiot
    działalności przedsiębiorcy, miejsce jej prowadzenia oraz innych określeń
    dowolnie obranych.

  • 4. Data: 2005-12-19 11:22:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 19 Dec 2005, Alec wrote:

    > Prowadze jednosobowa firme - czasami kogos zatrudnie na umowe zlecenie
    > i mam pytanie - jaka jest pelna nazwa mojej firmy

    ...już napisali :)
    A ja zaprostestuję w sprawie językowej: firma to właśnie *nazwa
    działalności* !!
    Pisząć "nazwa firmy" musisz mieć na myśli nazwę nazwy działalności
    czyli... słowo "firma" !
    To tak samo jakby ktoś pisał o "adresie miejsca" ;) (adres
    to jest *miejsce*).

    > A w regobie pisze FHU XY Imie i Nazwisko

    ...i to jest *firma* :)
    Firma się nie "nazywa". Firmą *jest*... (owa nazwa).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-12-19 15:18:32
    Od: "KOMTUR" <k...@m...jest.obok.pl>

    > A ja zaprostestuję w sprawie językowej: firma to właśnie *nazwa
    > działalności* !!
    >
    > ...i to jest *firma* :)
    > Firma się nie "nazywa". Firmą *jest*... (owa nazwa).

    Nie do konca.

    http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=15009
    dla nieklikalnych:

    firma
    firma ż IV, CMs. ~mie; lm D. firm
    1. <przedsiębiorstwo handlowe lub przemysłowe>
    Dobra, solidna, stara, zasłużona, znana firma.
    Firma wydawnicza, kupiecka.
    Założyć firmę.

    2. <zarejestrowana urzędowa nazwa, pod którą osoba fizyczna lub prawna
    prowadzi przedsiębiorstwo>
    Prowadzić handel pod czyjąś firmą.

    przen. <czyjeś nazwisko reprezentujące coś; ustalona reputacja, czyjaś
    dobra sława>
    Mieć, wyrobić sobie dobrą firmę.

    --

    | www.stockphoto.komal.pl - Bank zdjęć royalty free |
    | www.milla.komal.pl - Biżuteria na każdą okazję |

  • 6. Data: 2005-12-19 17:55:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 19 Dec 2005, KOMTUR wrote:

    > Nie do konca.

    ...sprzeciw, wysoki sądzie ;) !

> [...]
    > firma ż IV, CMs. ~mie; lm D. firm
    > 1. <przedsiębiorstwo handlowe lub przemysłowe>
    > Dobra, solidna, stara, zasłużona, znana firma.

    OK. Pomijając szczegół że my tu o aspektach prawnych (i sam prof.
    Miodek plus reszta Rady j.p. oraz prawnicy cywiliści razem wzięci
    nic nie poradzą np. na to "sprzedaż usług" funkcjonuje jako prawnie
    obowiązujący termin w zakresie VAT) to... nie widzę sprzeczności.

    Dobra firma to np. hm... "PKP S.A." ;) A co, może nie ?
    Ale *NIE* można powiedzieć "nazwa firmy PKP" ! (no
    chyba że ktoś zapomniał słowa "firma" i chce powiedzieć
    właśnie to słowo ;) ale IMHO lepiej rzec: "no... nazwa
    każdej działalności..." :))
    "Wedel" (nazwisko) to też znana *firma* (a nigdy w życiu
    "nazwa solidnej firmy", choć oczywiście to *jest*
    "nazwa przedsiębiorstwa" i tak może być poprawnie).

> [...]
    > prowadzi przedsiębiorstwo>
    > Prowadzić handel pod czyjąś firmą.
    >
    > przen. <czyjeś nazwisko reprezentujące coś; ustalona reputacja, czyjaś

    No i to jest już dokładnie ta definicja o której wyżej :)
    Firma to *nazwa*....
    "TP S.A." to firma. Nigdy "nazwa firmy".
    "TP" to... niekompletna nazwa działalności gospodarczej :) (przepis
    wymaga podania formy prawnej). Jak będzie "kompletna" to stanie
    się "firmą"...

    Co nie pasuje w moich wywodach ?

    Chciałbym podkreślić przeciw czemu protestuję: przeciw pisaniu
    i mówieniu "nazwa firmy".
    Bo to bez sensu. Tak jak "czas północy" czy "adres miejsca".
    Firma, adres i północ określają jakąś wartość właściwości - odpowienio
    nazwy, miejsca i czasu.

  • 7. Data: 2005-12-19 19:18:34
    Od: maho <m...@p...net>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):
    [ciach]

> [...]
    > Bo to bez sensu. Tak jak "czas północy" czy "adres miejsca".
    > Firma, adres i północ określają jakąś wartość właściwości - odpowienio

    Wg. zacytowanej definicji, firma to przedsiębiorstwo. Więc nazwa firmy,
    to nazwa przedsiębiorstwa. A nazwa firmy jest firmą wg. drugiej
    definicji (niezacytowanej tutaj).

    Pomijając już zupełnie fakt że "czas północy" i "adres miejsca" mają
    swój sens. Bo miejsce, to miejsce. Jakiś punkt na płaszczyźnie. Można go
    wyrazić poprzez adres, współrzędne geograficzne, lub ilość kroków od
    jakiegoś charakterystycznego punktu. Tak samo z czasem i północą.

    pozdrav

    maHo

  • 8. Data: 2005-12-19 20:43:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 19 Dec 2005, maho wrote:

    > Wg. zacytowanej definicji, firma to przedsiębiorstwo.

    Doceniam.
    No to definicja słownikowa jest sprzeczna z definicją prawną :)
    która we wszystkich tekstach pl.soc.prawo.* ma pierwszeństwo ;)
    Trzeba przyznać iż potocznie tak się mówi - nie da się zaprzeczyć.
    Ale to wbrew przepisom :]

    > Pomijając już zupełnie fakt że "czas północy" i "adres miejsca" mają swój
    > sens.

    Sprzeciw :)
    Akurat na to to krytykę jakiegoś szpeca językologa czytałem (i mnie
    przekonało).

    > Bo miejsce, to miejsce. Jakiś punkt na płaszczyźnie.

    Zgoda.

    > Można go wyrazić
    > poprzez adres, współrzędne geograficzne, lub ilość kroków od jakiegoś
    > charakterystycznego punktu.

    Zgoda.
    Ale albo powiesz "miejsce określone przez połozenie przy ul. Dolnej
    numerem 12" albo "adres Dolna 12".
    Po chwili zastanowienia się można dojść do prostego wniosku:
    "adres zamieszkania"
    "adres prowadzenia działalności gospodarczej"
    "adres zameldowania"
    "miejsce zamieszkania"
    "miesce prowadzenia DG"
    ...są prawidłowe.
    "adres miejsca zameldowania"
    "adres miejsca prowadzenia DG"
    ...są potworkami językowymi.
    Nawet można samemu wpaść w pułapkę :) ale faktu to nie zmienia.

    > Tak samo z czasem i północą.

    ...też jestem daleki od przekonania :|

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-12-19 22:59:46
    Od: maho <m...@p...net>

> [...]
    > która we wszystkich tekstach pl.soc.prawo.* ma pierwszeństwo ;)
    > Trzeba przyznać iż potocznie tak się mówi - nie da się zaprzeczyć.

    Nie wbrew przepisom, tylko ta definicja nie ma zastosowania w
    interpretacji przepisów, co nie znaczy że jej używanie te przepisy narusza.

    To że coś nie jest kosztem wg. jakiejś ustawy, nie oznacza że kosztem
    rzeczywiście nie jest. Po prostu, jest to koszt, ale nie traktuje się go
    jako koszt w kontaktach z US.

    Podobnie z KUP 50% w przypadku niektórych UoD. Wg. przepisów jest to
    koszt, mimo że tak naprawdę w 90% przypadków takiego kosztu nie ma.

    Więc IMHO można używać pewnych zwrotów w dyskusji (nawet na p.s.p.p)
    zgodnie z ich rzeczywistym znaczeniem, nawet jak ustawodawca ma inny na
    to pogląd (a z lektury grupy można odnieść wniosek że ma inny pogląd na
    niemal wszystko :> )

    > Sprzeciw :)
    [ciach wywód]

    prawie jestem przekonany ... :)

    pozdrav

    maHo

  • 10. Data: 2005-12-20 09:59:49
    Od: "KOMTUR" <k...@m...jest.obok.pl>

    Mowilem o potocznej definicji "firmy"
    nie wiem jak wyglada to od strony prawa, bo prawnikiem nie jestem.

    Ale funkcjonuje definicja firma=przedsiebiorstwo i kogo by nie zapytac to
    tak rozumie pojecie "firmy".
    Nic wiec dziwnego, ze ludzie tu pytajacy takoz samo postrzegaja "firme" i
    jak widac, ze slownika, prawidlowo.

    Pozdrowka