  • 1. Data: 2005-12-18 18:41:26
    Temat: Zaliczka za grudzień? Pilne!
    Od: "Zofia" <Z...@a...com.pl>

    Witam!

    Jesteśmy stowarzyszeniem, nie prowadzącym działalności gospodarczej,
    zwolnionym ze składania comiesięcznego zeznania na druku CIT-2.

    Do tej pory raz lub dwa razy w roku zawieraliśmy z kimś umowę o dzieło.
    Ostatnio zapłaciliśmy za taką umowę w listopadzie, a obecnie, czyli
    w terminie do 20 grudnia, wysłaliśmy do urzędu skarbowego PIT-4 oraz
    przelew na zaliczkę na podatek dochodowy.

    Przed chwilą dowiedziałam się, że podobno POWINNIŚMY ZAPŁACIĆ TAKĄ
    SAMĄ ZALICZKĘ ZA GRUDZIEŃ !!!

    Po pierwsze czy to prawda - jaka jest podstawa prawna w przypadku stowarzyszenia.
    Po drugie, jeśli taką zaliczkę zapłacimy to kiedy i jak zostanie ona zwrócona. Nie ma
    bowiem żadnej pewności, że zawrzemy jakąkolwiek następną umowę o dzieło,
    a innych podatków nie płacimy.

    A tak przy okazji - to jakie przepisy mówią o tym, że ktoś (kto? - firmy?) ma
    obowiązek
    płacić w grudniu taką samą zaliczkę jak za listopad?

    Z uwagi na ewentualny termin 20 grudnia - sprawa jest pilna.

    Bardzo proszę o pomoc.

    Pozdrawiam
    Zofia

  • 2. Data: 2005-12-18 19:41:49
    Temat: Re: Zaliczka za grudzień? Pilne!
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Użytkownik "Zofia" <Z...@a...com.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > w terminie do 20 grudnia, wysłaliśmy do urzędu skarbowego PIT-4 oraz
    > przelew na zaliczkę na podatek dochodowy.

    Pit 4 dotyczy podatku dochodowego pobranego od osób fizycznych. Płaci
    się ten podatek jeżeli go się wcześniej pobrało od osoby fizycznej (np.
    przy wypłacie pieniędzy z tytułu umowy o dzieło)

    Ten który trzeba zapłacić (za listopad i grudzień) to podatek dochodowy
    od _osób prawnych_.

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 3. Data: 2005-12-18 20:08:11
    Od: "Zofia" <Z...@a...com.pl>

> [...]
    > przy wypłacie pieniędzy z tytułu umowy o dzieło)
    >
    > Ten który trzeba zapłacić (za listopad i grudzień) to podatek dochodowy

    Byłoby dobrze, ale obawiam się, że tak nie jest.
    W tzw. międzyczasie szukałam w Internecie i znalazłam informację
    dotyczącą składania druku PIT-5, która wynika z art. 44 ust.6
    ustawy o podatku dochodowym od osób FIZYCZNYCH, a związane jest
    z obowiązkiem płacenia zaliczki za grudzień w wysokości i terminie
    jak za listopad, czyli do 20 grudnia.
    My nie wypełniamy druku PIT-5, ale to podważa zasadę, że dotyczy to
    tylko podatku dochodowego od osób prawnych.

    Pozdrawiam
    Zofia

  • 4. Data: 2005-12-18 20:26:30
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

> [...]
    > ustawy o podatku dochodowym od osób FIZYCZNYCH, a związane jest
    > z obowiązkiem płacenia zaliczki za grudzień w wysokości i terminie

    Ale dotyczy to osób płacących podatek z WŁASNEJ działalności-czyli dokładnie
    odpowiednik CIT.
    Pit-4 to zupełnie inna para kaloszy - bo płacisz go ZA KOGOŚ i to z tego, co
    TEMU KOMUŚ wcześniej potrąciłaś.

  • 5. Data: 2005-12-18 20:29:40
    Od: "Zofia" <Z...@a...com.pl>

> [...]
    odpowiednik CIT.
    > Pit-4 to zupełnie inna para kaloszy - bo płacisz go ZA KOGOŚ i to z tego, co TEMU

    A jakie przepisy można przytoczyć na poparcie tej tezy, czyli na odrzucenie poglądu
    tych, którzy twierdzą, że trzeba zapłacić?

    Dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam
    Zofia

  • 6. Data: 2005-12-18 20:32:41
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > A jakie przepisy można przytoczyć na poparcie tej tezy, czyli na
    > odrzucenie poglądu
    > tych, którzy twierdzą, że trzeba zapłacić?

    To raczej oni powinni poszukać dowodów na podparcie tego co mówią....

  • 7. Data: 2005-12-18 20:39:21
    Od: "Zofia" <Z...@a...com.pl>

    > To raczej oni powinni poszukać dowodów na podparcie tego co mówią....

    Niby tak, ale to ja chciałabym mieć pewność, że jeśli nie zapłacimy, to będzie
    to zgodne z przepisami.
    Zapytam inaczej, czy gdzieś jest napisane wyraźnie (wymienione) kogo
    dotyczy płacenie zaliczki za grudzień w terminie i wysokości jak za listopad ?

    Pozdrawiam
    Zofia

  • 8. Data: 2005-12-18 20:42:41
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

> [...]

    > Zapytam inaczej, czy gdzieś jest napisane wyraźnie (wymienione) kogo
    > dotyczy płacenie zaliczki za grudzień w terminie i wysokości jak za

    W ustawie o PDOF?

  • 9. Data: 2005-12-18 20:48:47
    Od: "Ryszard G" <rysXgar@.wp.pl>

    Użytkownik "Cavallino" <k...@...pl> napisał w wiadomości
    > W ustawie o PDOF?

    Zobacz druki deklaracji. Tam też podana jest dokładna podstawa prawna.

    http://www.mofnet.gov.pl/_files_/podatki/formularze_
    podatkowe/pit2005/pit_4.pdf

    http://www.mofnet.gov.pl/_files_/podatki/formularze_
    podatkowe/pit2005/pit_5.pdf

    Ryszard

  • 10. Data: 2005-12-18 20:51:21
    Od: "Zofia" <Z...@a...com.pl>

    > W ustawie o PDOF?

    Ale my jako stowarzyszenie jesteśmy osobą prawną.
    Ponadto wspominałeś o analogii do CIT, a o tym nie ma w PDOF.

    Koleżanka, która mi dzisiaj powiedziała o konieczności zapłacenia twierdziła,
    że potwierdziły to co najmniej 2 osoby (księgowe), z tym, że o jednej z nich
    słyszałam nie najlepszą opinię, a druga jest związana z księgowaniem w firmie.
    Koleżanka moja zapłaciła, jak twierdzi dla świętego spokoju, ale w jej przypadku
    jest to suma dużo mniejsza, a poza tym w przypadku stowarzyszenia, które ona
    prowadzi, zawierane są częto umowy więc i potem odliczenie będzie prostsze.

    Pozdrawiam
    Zofia