  • 1. Data: 2003-12-02 11:55:43
    Temat: Jak to jest z kosztami przesyłki na FV (VAT, KPiR) ?
    Od: "Mirek" <m...@w...pl>

    Witam

    Sprzedaje poprzez sklep internetowy, klient przewaznie dokonuje przedplaty
    na konto wraz z kosztami przesylki.
    Czyli zalozmy : Towar = 40 zl netto + VAT 22% = 44 zł + przesylka poczta
    polska = 6zł.
    Razem wiec otrzymuje przelew na 50 zł.
    Potem wystawiam fakture , gdzie sa dwie pozycje , towar z VAT 22% i pozycja
    druga przesylka , i tu pytanie czy poprawnie bedzie : Przesylka Poczta
    Polska - 6 zl netto + VAT 0% ?
    Zbierajac pokwitowania na poczcie , na koniec miesiaca dostaje fakture na
    znaczki pocztowe, bez VAT.

    Jak rozwiazujecie to u siebie ?

    Pzdr
    Mirek

  • 2. Data: 2003-12-02 12:26:09
    Temat: Re: Jak to jest z kosztami przesyłki na FV (VAT, KPiR) ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 2 Dec 2003, Mirek wrote:
    [...]
    >+ Potem wystawiam fakture , gdzie sa dwie pozycje , towar z VAT 22% i pozycja
    >+ druga przesylka , i tu pytanie czy poprawnie bedzie : Przesylka Poczta
    >+ Polska - 6 zl netto + VAT 0% ?

    Primo: ty nie rozróżniasz VAT 0% od VAT zw ?
    To (wyjątkowo) coś ci poradzę: przejdź się z papierami do jakiegoś
    doradzcy/biura podatkowego na konsultacje.
    Secundo: nie pamiętam wniosków :), ale podobne dywagacje już na
    grupie były. Możesz zajrzeć do groups.google -> zaawansowane ?

    Prostej odpowiedzi chyba nie ma :(, to co chcesz zrobić to byłaby
    refaktura.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2003-12-03 07:41:19
    Od: "Mirek" <m...@w...pl>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...
    > On Tue, 2 Dec 2003, Mirek wrote:
    > [...]
    >
    > Primo: ty nie rozróżniasz VAT 0% od VAT zw ?

    zgadza sie, nie rozrozniam bo nie wiem co do VAT zw !

    > To (wyjątkowo) coś ci poradzę: przejdź się z papierami do jakiegoś
    > doradzcy/biura podatkowego na konsultacje.

    tak tez zrobie , liczylem na pomoc najpierw tutaj, widze jednak ze slepo :(

    > Secundo: nie pamiętam wniosków :), ale podobne dywagacje już na
    > grupie były. Możesz zajrzeć do groups.google -> zaawansowane ?

    przegladalem, niestety nc nie znalazlem

    > Prostej odpowiedzi chyba nie ma :(, to co chcesz zrobić to byłaby
    > refaktura.

    Pytanie bylo dosc proste.
    pozycje na FV

    1. Toawar x - wartosc netto 40PLN - VAT 8,8PLN - wartosc brutto 48,8PLN
    2. Przesylka Poczta Polska - wartosc netto 6PLN - VAT 0PLN - wartosc brutto
    6 PLN

    Razem : 54,8PLN

    Czy tak jest prawidlowo ?

    Pozdrawiam
    Mirek

  • 4. Data: 2003-12-03 08:03:37
    Od: "Mirek" <m...@w...pl>

    > wiadomości
    jan.zabrze.pl...

    teraz juz doczytalem , VAT zw to VAT zwolniony. I teraz juz rozumiem swoj
    blad i lamerstwo.

    Doszukalem tez w google i rzeczywiscie w swietle wyroku NSA jednoznacznej
    odpowiedzi na moje pytanie - nie ma.

    W zwiazku z czym pytanie do praktykow, jak Wy to robicie ?
    Doliczajac VAT do kosztow przesylki jest troche nie na reke , bo trzeba
    bedzie tenze Vat zaplacić !
    Z drugiej strony klient wplaca na konto za towar z kosztami przesylki, jak
    sie potem z tego wytlumaczyc ?
    Czy wystarczy przechowywac dowody nadania ?

    Pzdr
    Mirek

  • 5. Data: 2003-12-03 09:06:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 3 Dec 2003, Mirek wrote:
    [...]
    >+ > Primo: ty nie rozróżniasz VAT 0% od VAT zw ?
    >+
    >+ zgadza sie, nie rozrozniam bo nie wiem co do VAT zw !

    No to mamy kłopot.
    Może "standard" ? Weź, zapodaj w groups.google -> zaawansowane
    grupę *.podatki oraz tekst "VAT zw OR zw. OR zwolniony"

> [...]
    >+
    >+ tak tez zrobie , liczylem na pomoc najpierw tutaj, widze jednak ze slepo :(

    Chyba przyjmujesz złe założenia: przecież za to co zrobisz odpowiadasz
    ty. Jeśli ty *nie wiesz* co robisz, to udzielając ci odpowiedzi na
    być może niewłaściwie postawione pytanie można cię posłać (w sposób
    niezamierzony, nieświadomy i nieoczekiwany) prosto w łapki wydziału
    karnoskarbowego US. Tego chcesz ?
    Moje "odesłanie" miało inny, najwyraźniej nie odczytany przez ciebie
    podtekst: jeśli nie masz pojęcia czym różni się 0% od "zw" VAT, to
    być może masz stosik *innych* błędów z których nie zdajesz sobie
    sprawy.
    Wiesz czym zaczęła się (oprócz powitania) moja pierwsza wizyta
    w takim biurze ? Od komentarza dotyczącego pierwszej linijki
    w KPiR: "a remanent początkowy to gdzie Pan wpisał ??" :)
    BTW: gdzie wpisałeś remanent początkowy ? ;)

    [...]
    >+ > Prostej odpowiedzi chyba nie ma :(, to co chcesz zrobić to byłaby
    >+ > refaktura.
    >+
    >+ Pytanie bylo dosc proste.

    Z tego nie wynika że istnieje prosta odpowiedź :] Pytanie
    o kwadraturę koła też jest banalnie proste :)

> [...]
    >+ 2. Przesylka Poczta Polska - wartosc netto 6PLN - VAT 0PLN - wartosc brutto

    Nie wiem czy zauważyłeś, są rzeczy co do których istnieją spory.
    Twoje pytanie jest najwyraźniej jedną z takich spraw !
    Dlatego piszę że "prostej odpowiedzi nie ma".
    Są dwa (sprzeczne) stanowiska:
    - całość jest jedną "usługą sprzedaży"[1], świadczoną przez ciebie
    i należałoby wliczyć w cenę wszystkie koszty
    - można tak zrobić, szczególnie jeśli oferta jest tak sformułowana
    ("wartość towaru: 8,80zł plus koszty wysyłki").
    Wybierz sobie... :)

    BTW: jakbyś już zastosował refakturę, to VAT od usług pocztowych
    jest "zw" właśnie. Napisz czy już dotarłeś do różnicy między
    "0%" a "zw" :), rozpisywał się nie będę - bo jak sam popatrzysz
    to więcej szczegółów po drodze zgarniesz :)

    Streszczenie: "VAT płacą naprawdę ci co są z VATu zwolnieni" !

    [1] - pojęcie występuje ustawie o VAT. To nie mój "wynalazek" :),
    to ustawodawca najpierw rozróżnia "sprzedaż towarów" od "sprzedaży
    usług" żeby później owe pojęcia wymieszać :), mnie do tego
    nie mieszać !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2003-12-03 09:26:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 3 Dec 2003, Mirek wrote:
    [...]
    >+ Doszukalem tez w google i rzeczywiscie w swietle wyroku NSA jednoznacznej
    >+ odpowiedzi na moje pytanie - nie ma.

    O :) Ja zdążyłem wysłać kolejny komentarz nim przeczytałem tego
    posta, bo buforuję sobie ostatnio newsy Chomikiem.
    [...tu ci nie powiem bo nie wiem...]
    >+ Doliczajac VAT do kosztow przesylki jest troche nie na reke , bo trzeba
    >+ bedzie tenze Vat zaplacić !

    ...no niestety. Najlepiej by było jakby to klient płacił w swoim
    imieniu :)
    Rozumowanie z "refakturą" IMO jest takie: nie tyle wliczasz koszt
    przesyłki żeby go zapodać do własnej faktury z inną (zw) stawką
    VAT (bo do tego nie widać podstaw), co w imieniu klienta, na jego
    rzecz, nieodpłatnie - ale we własnym interesie, w celu osiągnięcia
    *innego* przychodu, tego "ze sprzedaży" (czyli warunek "w celu
    uzyskania przychodu" byłby spełniony) - świadczysz mu (klientowi,
    jako zleceniodawcy transportu) pośrednictwo w zakupie usługi pocztowej.
    Wtedy wg. art. 16.1 ustawy o VAT rzeczywiście stawka VAT od
    przedmiotu pośrednictwa ulega "przepisaniu", VAT naliczasz tylko
    od prowizji (a ta wynosi zero :)).
    Ale to nie ja będę się w razie czego bronił przed zarzutami
    tylko ty :) a ww. tekst jest IM*H*O & AFAIK :) i nic więcej.
    Może w ofercie napomknąć: "przesyłka realizowana na rzecz
    i zamówienie klienta w wybranej formie (aktualnie realizujemy
    wyłącznie obsługę przesyłek pocztowych)" ? :)

    >+ Z drugiej strony klient wplaca na konto za towar z kosztami przesylki, jak
    >+ sie potem z tego wytlumaczyc ?

    Normalnie - dla przypadku że "doliczasz VAT" cała wpłata to twój
    przychód. Jak nie doliczasz VATu, to też, ale nie wiem czy to
    jeden przychód czy dwa :] (co nie przeszkadza IMHO wpisaniu
    ich w jednej pozycji oczywiście :)).

    >+ Czy wystarczy przechowywac dowody nadania ?

    Oczywiście. Erm...
    Znaczy: nie "wystarczy", trzeba jeszcze wpisać do księgi :)

    ++++++
    § 12.
    1. Zapisy w księdze dokonywane są [...] na podstawie prawidłowych
    i rzetelnych dowodów.
    3. Podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są:
    2) inne dowody, wymienione w § 13 i 14, [...] zawierające
    co najmniej [...]
    - oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie
    dowodu z zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie.
    § 13.
    Za dowody księgowe uważa się również:
    4) dowody opłat pocztowych i bankowych,
    -----

    Kwitek z poczty (najlepiej z jakimś numerkiem) jest samodzielnym
    dowodem księgowym, wpisujesz jako koszt do KPiR :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2003-12-03 10:12:30
    Od: "Mirek" <m...@w...pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...
    > On Wed, 3 Dec 2003, Mirek wrote:
    > [...]
    >
    > O :) Ja zdążyłem wysłać kolejny komentarz nim przeczytałem tego
    > posta, bo buforuję sobie ostatnio newsy Chomikiem.

    pierwszego posta pisalem przed kawa :) , drugiego po :)

> [...]
    > ich w jednej pozycji oczywiście :)).

    > Oczywiście. Erm...
    > Znaczy: nie "wystarczy", trzeba jeszcze wpisać do księgi :)

    ok :)

    > Kwitek z poczty (najlepiej z jakimś numerkiem) jest samodzielnym
    > dowodem księgowym, wpisujesz jako koszt do KPiR :)

    kazdemu kwitowi nadam numer , rozumiem rowniez iz faktura z poczty zabrana
    na koniec miesiaca jest zbedna ?

    Pozdrawiam
    Mirek ( po kawie )

  • 8. Data: 2003-12-03 10:33:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 3 Dec 2003, Mirek wrote:
    [...]
    >+ > Kwitek z poczty (najlepiej z jakimś numerkiem) jest samodzielnym
    >+ > dowodem księgowym, wpisujesz jako koszt do KPiR :)
    >+
    >+ kazdemu kwitowi nadam numer ,

    Sprzeciw, patrz niżej :)

    >+ rozumiem rowniez iz faktura z poczty zabrana
    >+ na koniec miesiaca jest zbedna ?

    Jak masz fakturę to wpisz fakturę.
    Jako "kwitki" wpisuję drobiazgi dla których szkoda byłoby zawracać
    głowę pocztowcom: dowody nadania listów poleconych itp. A one
    mają numer :)

    Wracając do sprzeciwu: o ile wolno ci (a nawet powinieneś)
    "opisywać" dokumenty, np. zapisując na nich numer pozycji w KPiR,
    to nie wolno ci "dokonywać jakichkolwiek poprawek na dokumentach
    obcych".
    A "nadanie numeru" którego dowód NIE MIAŁ... no to mi nie
    bardzo podchodzi :] Jeśli dowód nie jest "oznaczony" to
    kiepski dowód z niego :)
    Jak masz fakturę - to wpisz fakturę.
    Jak nie masz - to ja bym skorzystał z zapisu "oznaczone numerem
    *lub w inny sposób*" i wpisał do KPiR "dow.opł.poczt.za XXX, YYY
    z dn. 4.12.2004" :)

    >+ Mirek ( po kawie )

    Czekaj, czekaj. Zaraz też sobie zrobię :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (wyciągający rower, coby to i owo załatwić i z pogody skorzystać :))