    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Jak to jest z kosztami przesyłki na FV (VAT, KPiR) ?
    Date: Wed, 3 Dec 2003 10:26:19 +0100

    On Wed, 3 Dec 2003, Mirek wrote:
    [...]
    >+ Doszukalem tez w google i rzeczywiscie w swietle wyroku NSA jednoznacznej
    >+ odpowiedzi na moje pytanie - nie ma.

    O :) Ja zdążyłem wysłać kolejny komentarz nim przeczytałem tego
    posta, bo buforuję sobie ostatnio newsy Chomikiem.
    [...tu ci nie powiem bo nie wiem...]
    >+ Doliczajac VAT do kosztow przesylki jest troche nie na reke , bo trzeba
    >+ bedzie tenze Vat zaplacić !

    ...no niestety. Najlepiej by było jakby to klient płacił w swoim
    imieniu :)
    Rozumowanie z "refakturą" IMO jest takie: nie tyle wliczasz koszt
    przesyłki żeby go zapodać do własnej faktury z inną (zw) stawką
    VAT (bo do tego nie widać podstaw), co w imieniu klienta, na jego
    rzecz, nieodpłatnie - ale we własnym interesie, w celu osiągnięcia
    *innego* przychodu, tego "ze sprzedaży" (czyli warunek "w celu
    uzyskania przychodu" byłby spełniony) - świadczysz mu (klientowi,
    jako zleceniodawcy transportu) pośrednictwo w zakupie usługi pocztowej.
    Wtedy wg. art. 16.1 ustawy o VAT rzeczywiście stawka VAT od
    przedmiotu pośrednictwa ulega "przepisaniu", VAT naliczasz tylko
    od prowizji (a ta wynosi zero :)).
    Ale to nie ja będę się w razie czego bronił przed zarzutami
    tylko ty :) a ww. tekst jest IM*H*O & AFAIK :) i nic więcej.
    Może w ofercie napomknąć: "przesyłka realizowana na rzecz
    i zamówienie klienta w wybranej formie (aktualnie realizujemy
    wyłącznie obsługę przesyłek pocztowych)" ? :)

    >+ Z drugiej strony klient wplaca na konto za towar z kosztami przesylki, jak
    >+ sie potem z tego wytlumaczyc ?

    Normalnie - dla przypadku że "doliczasz VAT" cała wpłata to twój
    przychód. Jak nie doliczasz VATu, to też, ale nie wiem czy to
    jeden przychód czy dwa :] (co nie przeszkadza IMHO wpisaniu
    ich w jednej pozycji oczywiście :)).

    >+ Czy wystarczy przechowywac dowody nadania ?

    Oczywiście. Erm...
    Znaczy: nie "wystarczy", trzeba jeszcze wpisać do księgi :)

    ++++++
    § 12.
    1. Zapisy w księdze dokonywane są [...] na podstawie prawidłowych
    i rzetelnych dowodów.
    3. Podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są:
    2) inne dowody, wymienione w § 13 i 14, [...] zawierające
    co najmniej [...]
    - oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie
    dowodu z zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie.
    § 13.
    Za dowody księgowe uważa się również:
    4) dowody opłat pocztowych i bankowych,
    -----

    Kwitek z poczty (najlepiej z jakimś numerkiem) jest samodzielnym
    dowodem księgowym, wpisujesz jako koszt do KPiR :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)