  • 11. Data: 2004-02-16 19:41:20
    Temat: Re: Jak uniknąć środków trwałych - komputery
    Od: Andrzej Popowski <p...@f...onet.pl>

    Mon, 16 Feb 2004 18:27:42 +0000 (UTC), " nocnyMarek"
    <n...@N...gazeta.pl> piszesz:

    >MZ już niemal przerypane
    >Trzeba było kupić LCDka w grudniu,
    >modernizacja do 3500 rocznie idzie w koszty

    Czy rzeczywiście funkcjonuje taka interpretacja?

    Czytając art 22g.17 raczej sądzę, że części składowe lub preyferyjne
    do 3500 nie wchodzą do rocznej sumy wydatków na ulepszenie.

    >Teraz mozesz tylko zrobić z tego 2 komputery
    >1.Stary+LCD (modernizacja)
    >2.Nowy (Z systemem!)+ dokupić jakiś stary tani monitor,
    >tak aby zestaw był 'kompletny i zdatny do uzytku'
    >(Tego kompa będziesz mógł jeszcze potem modernizować)

    Jeżeli mój sposób interpretacji ustawy jest poprawny (a niestety z
    doświadczenia wiem, że logika nie sprawdza się przy czytaniu ustaw),
    to istnieje teoretyczna możliwość, żeby wszystkie nowe zakupy
    potraktować jako części składowe do istniejącego środka trwałego.

    IMHO jeżeli stary komputer jest w ewidencji ŚT a faktury dotyczą
    poszczególnych części komputerowych, to dość naturalne byłoby
    traktować to jako rozbudowę. Szczególnie, jeżeli całość nie tworzy
    dwóch kompletnych komputerów.

    Zastrzeżenie: to nie jest moja rada, jak to zaksięgować, tylko
    rozważania teoretyczne do dyskusji.

    Już całkiem teoretycznie: uzupełnienie ewidencji ŚT o prywatny
    komputer amortyzowany jednorazowo w grudniu niesie skutki podatkowe
    dopiero w rozliczeniu rocznym?

    Pozdrowienia,

    Andrzej Popowski

  • 12. Data: 2004-02-16 20:17:20
    Od: " nocnyMarek" <n...@N...gazeta.pl>

    Andrzej Popowski <p...@f...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Czytając art 22g.17 raczej sądzę, że części składowe lub preyferyjne
    > do 3500 nie wchodzą do rocznej sumy wydatków na ulepszenie.

    Hmmm, przeczytałem jeszcze raz i byłbym skłonny sie z Tobą zgodzić
    choć 'moją' interpretację spotkałem już parę razy.
    W takim razie napisałem o 'rocznie' za dużo.

    Bardzo ciekawi mnie jeszcze jeden aspekt sprawy.
    Co będzie w przypadku modernizacji wyposażenia,
    jeśli komputera nie zaliczę do ŚT (bo np. kosztował 2800 brutto)
    Czy można ulepszać wyposażenie?
    Czy w wyniku ulepszenia stanie sie ŚT?
    Czy przywołany pkt ustawy należy stosować przez analogię?

  • 13. Data: 2004-02-16 20:40:40
    Od: "Denyce" <d...@p...NOSPAMonet.pl>

    Sluchajcie, sluchajcie.

    Wymyslilem tak: (choc nie wiem czy to trzyma sie kupy a i tak rodzi kolejne
    pytania).

    przekaze firmie stary komputer (skrzynke) i wpisze go w srodki trwale z LCD.
    LCD kosztuje ok. 3300 wiec rat sie raczej nie uniknie
    chyba ze wycenia sara skrzynke na 150 pln :-)

    dalej...

    kupuje nowego kompa i przekazuje firmie stary monitor, zestaw wrzucam w ST i
    amortyzuje jednorazowo.

    tylko teraz tak...

    na dniach chce kupic drukarke za 3000.

    w archiwum wyczytalem o pewnej decyzji NSA, ze drukarke trzeba wliczyc do
    kompa jako zestaw, chyba ze jest to np.
    specjalistyczny sprzet biurowy - drukarka ze skanerem i faxem (np.)
    moja co prawda nie jest specjalistyczna ale mam dwa kompy wiec moze dzialac
    zamiennie i nie jest przyporzadkowaa do zadnego
    zestawu (chyba ze musze cala siec traktowac calosciowo:-(

    ale....

    wyczytalem w archiwum jeszcze cos innego (co prawda 2000, nie wiem czy to
    prawda i czy jest to aktualne) :

    http://groups.google.pl/groups?hl=pl&lr=&ie=UTF-8&in
    lang=pl&threadm=slrn889f
    ei.pg.joshua2%40powercomp.home&rnum=28&prev=/groups%
    3Fq%3Damortyzacja%2Bkomp
    uter%2Bgroup:pl.soc.prawo.podatki%26hl%3Dpl%26lr%3D%
    26ie%3DUTF-8%26inlang%3D
    pl%26group%3Dpl.soc.prawo.podatki%26start%3D20%26sa%
    3DN

    jezeli mamy kompa za <3500 to nie trzeba go wrzucac w ST i modernizacje,
    chocby przekraczala i 10000 wrzucamu jednorazowo w KUP.
    Nie jest to powiekszenie wartosci ST bo jako takiego nie ma.

    nastepne ale...

    przeciez o tym czy zaliczamy cos do srodkow trwalych (jak sama nazwa
    wskazuje) decyduje przewidywany okres urzytkowania,
    wiec nie mam tu chyba dowolnosci jezeli ma mi to sluzyc dluzej niz rok :-(

    kolejne ale...

    jezeli nie wpisujemy wniesionego sprzetu w ST tylko w wyposazenie do nie
    mozna zaliczyc go w koszty... tak wyczytalem w archiwum.
    (ale to bym jeszcze przezyl)

    Paranoja...
    Sam juz nie wiem :-(

    Moze to pierwsze rozwiazanie bedzie najlepsze. Bede mial jendego kompa w
    srodkach trwalych i w razie czego bedzie co upgradeowac, gdybym chcial
    dokupic do niego Bog wie co.
    Zawsze jest mniej pretekstow dla US do czepiania sie.

    Pozdrawiam
    Denyce

  • 14. Data: 2004-02-16 20:49:58
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    In article <c0ra4j$j2g$1@nemesis.news.tpi.pl>, Denyce wrote:
    > jezeli mamy kompa za <3500 to nie trzeba go wrzucac w ST i modernizacje,
    > chocby przekraczala i 10000 wrzucamu jednorazowo w KUP.
    > Nie jest to powiekszenie wartosci ST bo jako takiego nie ma.

    No właśnie, tego to chyba nikt nie wie, co z tym zrobić. ;)

    > przeciez o tym czy zaliczamy cos do srodkow trwalych (jak sama nazwa
    > wskazuje) decyduje przewidywany okres urzytkowania,
    > wiec nie mam tu chyba dowolnosci jezeli ma mi to sluzyc dluzej niz rok :-(

    I kwota. Przynajmniej tak wyczytałem w roporządzeniu MF o amortyzacji
    blablabla. Był tam fragment, że można nie zaliczać, jeśli koszt jest
    mniejszy niż 3500. Tyle że to rozporządzenie było z 99 i w Lexie figurowało
    jako nieważne. Nie miałem czasu dłużej szukać, ale może jest to
    uaktualnione.

    > jezeli nie wpisujemy wniesionego sprzetu w ST tylko w wyposazenie do nie
    > mozna zaliczyc go w koszty... tak wyczytalem w archiwum.
    > (ale to bym jeszcze przezyl)

    Czekaj, dlaczego nie? Mam ostatnio te same dylematy, co Ty, ale do tak
    zaskakującego wniosku nie doszedłem. ;)
    --
    Samotnik

  • 15. Data: 2004-02-16 21:27:11
    Od: "Denyce" <d...@p...NOSPAMonet.pl>

    > Czekaj, dlaczego nie? Mam ostatnio te same dylematy, co Ty, ale do tak
    > zaskakującego wniosku nie doszedłem. ;)

    Znalazlem to w archiwum. To pisal (o ile dobrze pamietam) Pan Gotfryd.

    Zreszta mam taka ksiazke, ABC Small Business'u (jak dla mnie niezla) i tak
    gosc pisze zeby sprzet zakupiony przed zalozeniem firmy
    wpisywac w ST (nie wynika z tekstu czy to koniecznosc czy jego sugestia).
    Jesli <3500 to jednorazowy odpis.

  • 16. Data: 2004-02-18 00:53:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 16 Feb 2004, Denyce wrote:

> [...]
    >+
    >+ Znalazlem to w archiwum. To pisal (o ile dobrze pamietam) Pan Gotfryd.

    Grupowicz, sir. Na "panów" przejdziemy przy innej okazji ;)

    To nie mój pomysł: o ile się nie mylę zapodała wykład Orka
    (sprawdzic w archiwach tak 2000...2002 kto zacz, jak ktoś
    nie wie).

    Wykład jest krótki:
    - zaliczenie w koszt towarów handlowych stanowiących własność
    osobistą dozwolone jest na podstawie par.27 rozp. o KPiR
    - zaliczenie w koszt wartości ST (ale nie WNiP, czym mnie kiedyś
    zaskoczono :>) dozwolone jest na podstawie art.22a UoPDoOF
    (nie ma ograniczenia na "powód własności")
    - osoby wskazujące inne niż towar handlowy i ST składniki
    majątku których wartość w innej postaci niż *poniesiony
    w celu gospodarczym* (zauważ: "w celu", art.22.1 ustawy !)
    koszt nabycia jako koszt uzyskania przychodu proszone
    są o podanie podstawy prawnej.

    >+ Zreszta mam taka ksiazke, ABC Small Business'u (jak dla mnie niezla) i tak
    >+ gosc pisze zeby sprzet zakupiony przed zalozeniem firmy
    >+ wpisywac w ST (nie wynika z tekstu czy to koniecznosc czy jego sugestia).

    Popatrz na to tak: jeśli kupiłeś 2/3/5 lat przed rozpoczęciem DG
    lutownicę to trudno uwierzyć że kupiłeś ją W CELU prowadzenia DG.
    Kupiłeś ją w celach hobbystycznych/bo_szkoła_nie_miała/coś_dopisać
    ale ten "cel" poniesienia kosztu nie usprawiedliwia zaliczenia
    w KUP, bo liczą się wyłącznie "...koszty poniesione w celu...".
    Po polsku: ma być f-ra "na firmę" !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 17. Data: 2004-02-18 01:05:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 16 Feb 2004, Samotnik wrote:

> [...]
    >+
    >+ No właśnie, tego to chyba nikt nie wie, co z tym zrobić. ;)

    Ano :]
    Za tym, aby uznać taki komp za ST przemawia podstawowy
    art.22d.1 "zwolnienia z amortyzacji": pozwala uznać za koszt,
    ale tam NIE napisali iż to "nie jest ST". Tak się pisze i mówi
    potocznie... ale przysłowiowy młotek ST być nie przestaje :)
    A skoro tak... to chyba zacznę bronić poglądu że dotyczą
    go (wyposażenia, z młotkiem na czele) przepisy o "podwyższaniu
    wartości". I doładowanie "ulepszenia" za 10 kzł chyba jednak
    pod amortyzację się łapie :)

> [...]
    >+
    >+ I kwota. Przynajmniej tak wyczytałem w roporządzeniu MF o amortyzacji

    Baza do podstawy jest w ustawie - art.22d.1 właśnie.
    Rozporządzenie tylko precyzuje podział :) wprowadzając wyposażenie
    (czyli "ST pisane w koszt bez amortyzacji") ewidencjonowane (na dziś:
    ponad 1500 zł) i niekoniecznie... :)
    >+ > jezeli nie wpisujemy wniesionego sprzetu w ST tylko w wyposazenie do nie
    >+ > mozna zaliczyc go w koszty...[...]
    >+ Czekaj, dlaczego nie?

    Już wiesz :), skoro na podstawie art.22d.1 dajesz w koszt to podlegasz
    wymogom (na KUP) z art. 22.1, a on ma wyższe rygory niż 22a.

    >+ Mam ostatnio te same dylematy, co Ty, ale do tak
    >+ zaskakującego wniosku nie doszedłem. ;)

    ...ustawodawca dobrze ukrył intencje ;] !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 18. Data: 2004-02-18 01:07:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 16 Feb 2004, nocnyMarek wrote:
    [...]
    >+ Czy można ulepszać wyposażenie?
    >+ Czy w wyniku ulepszenia stanie sie ŚT?

    ...a co na tezę że wyposażenie *jest* ST, tylko wolno je
    *inaczej ksiegować* ? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 19. Data: 2004-02-18 01:08:11
    Temat: Re: Jak uniknšć œrodków trwałych - komputery
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 16 Feb 2004, Andrzej Popowski wrote:
    [...]
    >+ Już całkiem teoretycznie: uzupełnienie ewidencji ŚT o prywatny
    >+ komputer amortyzowany jednorazowo w grudniu niesie skutki podatkowe
    >+ dopiero w rozliczeniu rocznym?

    IMHO tak.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd