  • 1. Data: 2008-01-14 12:49:55
    Temat: Jeśli jestem zatrudniony i otworzę firmę to mogę nie płacic ZUS?
    Od: "KMAJSZEK" <m...@w...pl>

    Witam, po wcześniejszych wypowiedziach na tej grupie doszedłem do wniosku że
    chyba otworzę swoją pierwszą działaność gospodarczą. Mam jednak takie
    pytanie czy będąc obecnie zatrudnionym na 1/4 etatu :-) i gdzie pozostanę
    zatrudniony dalej będę miał jakieś zniżki przy płaceniu składek w zakłądzie
    ubezpieczeń, a może wcale nie będę płacił tam składek? Jak to wygląda od
    strony prawnej? Wiem że korzystając z jakiejś ulgi dla młodych
    przedsiębiorców i tak przez 2 lata płaci się mniej ale skoro mógłbym nie
    płacić nic to byłoby jeszcze lepiej.
    Dziękuje i Pozdr.

  • 2. Data: 2008-01-14 12:55:01
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    KMAJSZEK pisze:
> [...]
    > strony prawnej? Wiem że korzystając z jakiejś ulgi dla młodych
    > przedsiębiorców i tak przez 2 lata płaci się mniej ale skoro mógłbym nie

    Wymiar etatu nie ma znaczenia.

    Jeśli z tytułu umowy o pracę (lub innej umowy) masz odprowadzane
    składki od wysokości przynajmniej minimalnego wynagrodzenia (1136zł), to
    z tytułu prowadzonej przez siebie DG nie musisz płacić ubezpieczenia
    społecznego.

    Równolegle istnieje ulga dla zakładających DG (jeśli w ostatnich 5
    latach jej nie prowadzili, są jeszcze drobne inne warunki) - obniżona
    jest składka na ubezpieczenie społeczne - obecnie około 100zł (podstawą
    wymiaru jest 30% minimalnego wynagrodzenia).

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2008-01-14 16:28:24
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:
> [...]
    > składki od wysokości przynajmniej minimalnego wynagrodzenia (1136zł), to
    > z tytułu prowadzonej przez siebie DG nie musisz płacić ubezpieczenia

    A jeśli z takiego tytułu umowy o pracę są odprowadzane składki od wysokości
    mniejszej niż minimalne wynagrodzenie? Powiedzmy, połowa?
    W DG wystarczy płacić połowę czy (jak ze zdrowotnym) całość?

    p.

  • 4. Data: 2008-01-14 16:41:13
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Piotr KUCHARSKI w <news:2oT4nineaIgqgN34.chopin@akson.sgh.waw.pl>:

    > A jeśli z takiego tytułu umowy o pracę są odprowadzane składki od wysokości
    > mniejszej niż minimalne wynagrodzenie? Powiedzmy, połowa?
    > W DG wystarczy płacić połowę czy (jak ze zdrowotnym) całość?

    Nie. Przełożenie jest 0/1 albo nic albo całość.
    Wielu etatowców pracujących na minimalnym wynagrodzeniu i jednocześnie
    prowadzących DG jeszcze nie wie, że mając 1 dzień chorobowego w pracy
    (<100%) załapali sie na pełny ZUS

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 5. Data: 2008-01-14 16:51:53
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid> wrote:
    > Nie. Przełożenie jest 0/1 albo nic albo całość.

    No tak sądziłem. :)

    > Wielu etatowców pracujących na minimalnym wynagrodzeniu i jednocześnie
    > prowadzących DG jeszcze nie wie, że mając 1 dzień chorobowego w pracy
    > (<100%) załapali sie na pełny ZUS

    A to jest niezłe!

    p.