  • 21. Data: 2004-03-31 19:48:22
    Temat: Re: Jestem przerażony
    Od: Tomek <m...@p...nie.lubie.smieci.onet.pl>

    Dnia 2004-03-31 20:50, Użytkownik Kubik napisał:
    > To może powiesz także, że składki moich dziadków
    > zasiliły emerytury moich pradziadków? Nie - kiedyś się to złodziejstwo
    > zaczęło, i trzeba je przerwać jak najszybciej. Czym później tym gorzej dla
    > nas
    > i dla emerytów.
    Do 1945 wszelkie składki emerytalne wyzerowali nasi zachodni sąsiedzi.
    Dalej było już z górki, a jaka była gospodarka sterowana przez
    wschodnich sąsiadów - wszyscy wiedzą.

    > Pamiętaj, że z utylizacją to twój pomysł. A może jednak lepiej by było
    > przerwać ten diabelski krąg? Wierz mi - TO JEST DO zrobienia bez
    > utylizacji jakiejkolwiek grupy społecznej (z wyjątkiem polityków,
    > związkowców
    > i innych tym podobnych pasożytów).
    W jaki sposób jest to do zrobienia? Nie jest to takie proste jakby się
    wydawało. Zanim przerwiemy ten krąg, muszą się znaleźć chętni na
    zasponsorowanie emerytury naszym rodzicom ORAZ złożą się na emerytury
    dla siebie.

    > Skąd wiesz czy mam dzieci, ile i w jakim jestem wieku? A może zastanów się
    > dlaczego
    > się "nie rozmażam"? Może to jest SKUTEK a nie przyczyna. Pomyśl - jeżeli
    > spłodzę
    > te dzieci, one nie dostaną pracy to system na tym zyska czy straci?
    Możliwe, że jest skutkiem, ale na 100% jest przyczyną. Nawet jeśli
    będziesz zarabiał pieniądze tylko na swoją emeryturę, to wyobraź sobie,
    że jak zostaniesz dziadkiem, to zabraknie dzieci, które by te pieniądze
    przetwarzały na konkretne usługi. Bez dzieci Twoje pieniądze są nic nie
    warte. Niż demograficzny i związane z nim niższe emerytury w przyszłości
    są namiastką tego problemu.

    Tomek

  • 22. Data: 2004-03-31 19:54:53
    Od: Tomek <m...@p...nie.lubie.smieci.onet.pl>

    Dnia 2004-03-31 19:16, Użytkownik |Y|S napisał:
    > No to OK. Rodzice płacili za moich dziadków a - trzymając się Twojego
    > porównania-
    > za czyj "samochód" ja płacę? A może cudzysłów przy słowie
    > samochód jest niepotrzebny?
    Statystycznie - płacisz za swoich rodziców. W Twoim szczególnym
    przypadku - na czyichś rodziców.

    > Zauważ że płacąc ubezpieczenie OC zabezpieczasz się przed PRZYSZŁYMI
    > EWENTUALNYMI
    > wydarzeniami , a w moim przypadku masz stan faktyczny. Więc ?
    No właśnie, ale jeśli przez cały okres posiadania samochodu go nie
    stukniesz, to można powiedzieć, że zmarnowałeś pieniądze na
    ubezpieczenie. Ubezpieczenie po prostu tak działa - musisz je opłacać
    niezależnie od tego, czy się na coś przyda czy nie.

    Tomek

  • 23. Data: 2004-03-31 20:24:35
    Od: "Kubik" <p...@t...adres.nie.istnieje>

    "Tomek" <m...@p...nie.lubie.smieci.onet.pl> wrote in message
    > Do 1945 wszelkie składki emerytalne wyzerowali nasi zachodni sąsiedzi.
    Tak, przyjaciele zza Odry. Ale w ten sposób równie dobrze, możemy cofnąć
    się w dyskusji do średniowiecza albo epoki lodowcowej.

    > Dalej było już z górki, a jaka była gospodarka sterowana przez
    > wschodnich sąsiadów - wszyscy wiedzą.
    I niestety - ta gospodarka nadal pozostała. Jednym z jej elementów jest
    obecny system emerytalny.

    > W jaki sposób jest to do zrobienia? Nie jest to takie proste jakby się
    > wydawało. Zanim przerwiemy ten krąg, muszą się znaleźć chętni na
    > zasponsorowanie emerytury naszym rodzicom
    No własnie - ale środki z OBECNYCH podatków wystarczyłyby na
    zaspokojenie potrzeb emerytów. Tylko, że potrzebna jest RADYKALNA
    zmiana funkcji, które państwo ma spełniać. Koniec z dotacjami, przywilejami,
    zasiłkami, rozdmuchaną administracją itd. Należy się skupić na spłacie długu
    i zmianie całej filozofii obecnego systemu. Zgadza się, że nie da się
    poprawić
    JEDNEJ rzeczy bez zmiany WSZYSTKICH innych. I to jest najtrudniejsze.

    Niestety, na horyzoncie nie widać nikogo, kto byłby w stanie takich zmian
    dokonać. Ale bez nich - to droga do katastrofy.

    > będziesz zarabiał pieniądze tylko na swoją emeryturę, to wyobraź sobie,
    > że jak zostaniesz dziadkiem, to zabraknie dzieci, które by te pieniądze
    > przetwarzały na konkretne usługi.
    Tego problemu akurat nie mogę sobie wyobrazić - choćby dlatego, że
    postęp technologiczny zmniejsza zapotrzebowania na pracę rąk. Jeżeli
    kiedyś zabraknie ludzi to i tak będzie to oznaczać koniec cywilizacji, więc
    co za różnica ;)

    Czyli generalnie się zgadzamy. Alergicznie jednak reaguję na ludzi, którzy
    bardzo chętnie dzielą nie swoje pieniądze. Zawistnych, równających
    w dół. Ja też urodziłem się w tym kraju, tu się wychowałem ale ta
    powszechna mentalność Polaków jest mi obca - i zupełnie przez to nie
    mogę zrozumieć przyczyn "polskiego piekła".

    pozdr
    Adam

  • 24. Data: 2004-03-31 20:41:46
    Od: "Mich" <p...@w...pl>

    > 8% ponad inflację?
    > Gdzie tyle dają? >

    oczywiście "dają" znacznie więcej np. fundusze akcyjne srednio nawet 90 % za
    ostatnie 12 miesięcy:
    http://www.parkiet.com/fundusze/fundusze.jsp?dz=0400
    0&id=1&so=6

    z pozdrowieniami

  • 25. Data: 2004-03-31 21:32:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 31 Mar 2004, Tomek wrote:

    >+ Dnia 2004-03-31 19:16, Użytkownik |Y|S napisał:
    >+ > No to OK. Rodzice płacili za moich dziadków [...]
    [...]
    >+ Ubezpieczenie po prostu tak działa - musisz je opłacać
    >+ niezależnie od tego, czy się na coś przyda czy nie.

    Problem w tym że w porównaniu do modelu "prawdziwego ubezpieczenia"
    nie jest to ścisła prawda: wystarczy choćby z kraju wyjechać.
    I to się dzieje. Wiemy ze jest korelacja łatwosci wyjazdu
    (w znaczeniu: znalezienia pracy za granicą) z wysokoscią dochodów.
    A skutków jak sądzę też się domyślamy wszyscy...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 26. Data: 2004-03-31 21:56:48
    Od: "|Y|S" <m...@o...MAPSpl>

    > Statystycznie - płacisz za swoich rodziców. W Twoim szczególnym
    > przypadku - na czyichś rodziców.

    No właśnie tu jest ta "drobna" różnica! Czyichś!! Może to znaczy że
    mogę w picie wpisywać darowiznę czy co?
    Płacąc OC płacę za siebie! Fakt że - tak jak napisałeś - w chwili
    wyrejestrowywania cała suma przepada. Ale w moim szczególnym
    przypadku zdecydowanie wolałbym przestać płacić na czyjąś emeryturę
    tylko samemu wybrać fundusz emerytalny , zwłaszcza że jeśli
    np. okaże się że odziedziczyłem w genach skłonność do pewnych
    chorób to moje dzieci pomimo że płacę ZUSowi całe życie nie
    będa miały nawet za co mnie pochować.
    A zresztą w zasadzie patrząc na średnią długość życia w Polsce
    zastanawiam się na co właściwie idą nasze pieniądze?

    /Y\S

  • 27. Data: 2004-04-01 05:25:13
    Od: Tomek <m...@p...nie.lubie.smieci.onet.pl>

    Dnia 2004-03-31 23:56, Użytkownik |Y|S napisał:

    > No właśnie tu jest ta "drobna" różnica! Czyichś!! Może to znaczy że
    > mogę w picie wpisywać darowiznę czy co?
    > Płacąc OC płacę za siebie! Fakt że - tak jak napisałeś - w chwili
    Za co w takim wypadku płacisz, jeśli nie skorzystasz z tego OC przez
    cały okres płacenia?

> [...]
    > np. okaże się że odziedziczyłem w genach skłonność do pewnych
    > chorób to moje dzieci pomimo że płacę ZUSowi całe życie nie
    Tak naprawdę punktem wyjściowym funkcjonowania emerytury powinno być coś
    takiego (zakładamy państwo składające się z rodziny 2+2):
    - Rodzice wychowując Ciebie zobowiązują Cię do utrzymywania ich, kiedy
    będą starzy
    - Jak dorośniesz, to utrzymujesz swoich rodziców, ale jednocześnie
    zabezpieczasz swoją przyszłość inwestując w dzieci
    - Twoje dzieci będą Cię utrzymywać jak dorosną. Pieniądze są tylko
    tymczasowym zamiennikiem pracy. Dzieci są bardzo ważne, bo bez ich pracy
    pieniądze stracą całą swoją wartość.

    Teraz przełóżmy to na ubezpieczenie:
    - ubezpieczenie funkcjonuje w sposób statystyczny. Nie ma bezpośredniego
    związku pomiędzy Twoimi składkami, a emeryturą Twoich rodziców (pomijam
    sumowanie składek)
    - ubezpieczenie uwzględnia pewną średnią życia. Gdyby Twoi rodzicy
    przeżyli tą średnią, dostali by więcej pieniędzy. Niestety nie stało się
    tak i nie dostali nic. Nie widzę tu żadnego złodziejstwa - ubezpieczenia
    są przecież po to, aby zmniejszać ryzyko ponoszone przez użytkowników.
    - brakuje tu w całości związku ubezpieczenia z posiadanymi dziećmi.
    Wychowanie dzieci to konkretna inwestycja finansowa (ale zimno to
    zabrzmiało). Uważam, że osoby bezdzietne powinny przy takiej samej
    przyszłej emeryturze płacić np. o 50% wyższą składkę - dlatego, że nie
    zadbali, aby w przyszłości ktoś przetworzył ich pieniądze na usługi.

    > A zresztą w zasadzie patrząc na średnią długość życia w Polsce
    > zastanawiam się na co właściwie idą nasze pieniądze?
    To już zupełnie inna historia - np. na pałace ZUSu, na najwyższą w
    Europie liczbę rencistów.

    Tomek

  • 28. Data: 2004-04-01 05:37:08
    Od: Tomek <m...@p...nie.lubie.smieci.onet.pl>

    Dnia 2004-03-31 23:32, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]
    > (w znaczeniu: znalezienia pracy za granicą) z wysokoscią dochodów.
    > A skutków jak sądzę też się domyślamy wszyscy...
    Tylko częściowo. Z jednej strony wyjeżdżając zagranicę przestajemy
    płacić składki fundujące rodzicom emeryturę, ale z drugiej strony
    gdybyśmy wrócili, to nie dostaniemy na starość emerytury.

    Wyjazdy zagranicę w ogóle są dla państwa szkodliwe - np. kształcenie.
    Szkolnictwo działa w sposób podobny do emerytalnego - dosyć wysoki
    darmowy koszt kształcenia jest pokrywany nadzieją, że przez całe życie
    będziemy zostawiać podatki w Polsce.

    Nie obawiałbym się tak bardzo wyjazdów na saksy. Osoby z pożądanym
    fachem nawet bez otwierania granic mogły dostać bez większego problemu
    wizę pracowniczą. Dla pozostałych też niewiele się zmieni - państwa będą
    bronić się przed napływem zbyt tanich robotników. Widać to jak na
    dłoni choćby przy okazji do wstępowania "Unii bez granic" - ile krajów
    wykruszyło się z przyjmowania nas z otwartymi rękami, zanim jeszcze do
    tej Unii weszliśmy?

    Tomek

  • 29. Data: 2004-04-01 05:46:54
    Od: "Krzysztof Bajorek" <k...@w...plNOSPAM>

    witam
    "... co ztego ... " chodzi mi o to czy te 500 lub 270 tys to naprawde tak
    dużo ???
    powiedzmy ze przechodzis zna emerytue 55 lat - i zyjesz jescze
    optymistycznie patrzac biorac pod uwage wydluzanie sie zycia ludzkiego 20
    lat
    270 tys / (20*12) = 1125 zł
    500 tys / (20*12) = 2083 zł
    czy to na[rade tak wiele ??bo ja mysle ze nie.
    No chyab ze doliczymy jakies 500 zł z ZUS i 500 zł z OFE to moze wtedy
    wyglada lepiej.
    i jescze jedno te 8% to naprade przesada 3% byłoby bardziej własciwe.

    pozdr
    Krzysztof Bajorek

  • 30. Data: 2004-04-01 05:52:00
    Od: "|Y|S" <m...@S...SPAMERZYpl>

> [...]
    > - ubezpieczenie funkcjonuje w sposób statystyczny. Nie ma bezpośredniego
    > związku pomiędzy Twoimi składkami, a emeryturą Twoich rodziców (pomijam

    Zaraz zaraz.. powyżej napisałeś: Rodzice wychowują MNIE , ja utrzymuję ICH
    Super , właśnie tak bym chciał. Ale to nie jest przełożenie na to jak
    OBECNIE
    działa ZUS - "statystycznie".

    > zabrzmiało). Uważam, że osoby bezdzietne powinny przy takiej samej
    > przyszłej emeryturze płacić np. o 50% wyższą składkę - dlatego, że nie
    > zadbali, aby w przyszłości ktoś przetworzył ich pieniądze na usługi.

    Hmm.. to ciekawe: zarabiając niewiele powyżej minimum socjalnego
    podejmuję świadomą i odpowiedzialną decyzję nie posiadania dzieci
    jako że nie byłbym w stanie zapewnić im godziwego życia więc..
    mam płacić 50%większą składkę? Fajnie , tylko że w tym momencie
    pozostanie mi gałąź i sznur kupiony na wyprzedaży....