  • 1. Data: 2002-06-24 13:16:39
    Temat: KPIR a "prywatna" umowa zlecenie
    Od: "Małgorzatka\(+\)" <m...@i...pl>

    Jesli prowadze jednoosobowa DG (KPiR, VAT) i oprocz tego zawieram z jakas
    firma umowe zlecenie prywatnie na siebie to czy w jakis sposob musze to
    ujmowac w firmowej KPiR? Czy wystarczy w rozliczeniu na koncu roku?
    Pozdrawiam, Malgorzata

  • 2. Data: 2002-06-24 18:32:58
    Temat: Re: KPIR a "prywatna" umowa zlecenie
    Od: "Sławomir Malibo" <e...@p...onet.pl>

    To zależy czy ta "umowa" nie pokrywa się ze zgłoszoną działalnością.

  • 3. Data: 2002-06-26 22:09:45
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 24 Jun 2002, Sławomir Malibo wrote:

    >+ To zależy czy ta "umowa" nie pokrywa się ze zgłoszoną działalnością.

    wKF: "odpowiedź pod" ułatwia utrzymanie logiki w wypowiedziach :)
    Owszem, jest to "powszechnie obowiązujaca opinia".
    Ale... rzuć okiem do wątków: "umowa autorska, b. wazne" oraz
    "Honorarium autorskie a dzialalnosc gospodarcza".
    Bo w takim przypadku:

    >+ Użytkownik "Małgorzatka(+)" <m...@i...pl> [...]
    >+ > Jesli prowadze jednoosobowa DG (KPiR, VAT) i oprocz tego zawieram z jakas
    >+ > firma umowe zlecenie prywatnie na siebie

    ...był sobie wyrok jak tu:
    http://www.infor.pl/serwis.html?serwis=01&P180=I02.2
    002.109.000001000&krok=A

    "...i bądź tu człowieku mądry" :(

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2002-06-28 08:21:11
    Od: Piotr A. Dybczyński <d...@a...edu.pl>

    On Thu, 27 Jun 2002 00:09:45 +0200
    Gotfryd Smolik podsunął był tekst:

    > http://www.infor.pl/serwis.html?serwis=01&P180=I02.2
    002.109.000001000&krok=A

    Przeczytałem, i troszkę zgłupiałem.

    Jeśli czegoś nie pominąłem, to wychodzi mi, że nie da się prowadzić jednoosobowej DG
    jeśli przedmiotem tejże są np. usługi z natury rzeczy tylko dla prowadzących DG.

    Nie da się ich świadczyć dla "nieprowadzących".
    Dalej, UPDOF, art.13.8-9 wymaga umowy zlecenia lub o dzieło, ale wiele razy na tej
    liście
    czytałem, że praktycznie każda umowa może podpadać pod jedną z tych kategorii,
    tytuł umowy na papierze jest nieważny, mało tego, może być umowa ustna.

    Zakładając że mówię o jednoosobowej DG, dodatkowej do etatu,na zasadach ogólnych
    poniżej obrotów wymuszających VAT to jak wykonać w ramach DG (zarejestrowanej, z
    REGON-em) usługę
    np. administrowania siecią komputerową w firmie, która zleca wykonanie takiej usługi
    ustnie lub
    podpisuje umowe "na stałe wykonywanie usługi" i płaci np. co miesiąc ?

    Przekwalifikowanie tego po fakcie na działalność wykonywaną osobiście to jak rozumiem
    koszmar:
    oni nie potrącali zaliczek podatkowych, nie płacili zdrowotnego, ja płaciłem
    zdrowotne niepotrzebnie
    i od innej podstawy, nie wolno było stosować kilometrówki itd.

    A gdybym był na ryczałcie to jeszcze gorzej. A z VAT-e to już kanał.

    Bardzo prosiłbym doświadczonych o komentarz.

    Pozdrawiam,
    Piotr
    --
    /***************************************************
    *************************

  • 5. Data: 2002-06-28 10:01:32
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 28 Jun 2002, Piotr A. Dybczyński wrote:

> [...]
    >+ prowadzić jednoosobowej DG jeśli przedmiotem tejże są np.
    >+ usługi z natury rzeczy tylko dla prowadzących DG.
    [...]
> [...]
    >+ umowa może podpadać pod jedną z tych kategorii,
    >+ tytuł umowy na papierze jest nieważny, mało tego, może być umowa ustna.

    Wątpliwości ci nie rozwieję jak wiesz :( ale dla tych co nie zajrzeli:
    - umowa "inna" (np. agencyjna) problem rozwiązuje
    - rozwiązuje problem również umowa "nienazwana", tj. taka że
    jej właściwości nie są ujęte w rodzajach umów wymienionych w KC.

    Korzystając z okazji - prosiłbym wszystkich co mają pomysły
    których realizacja wskazuje na "inność" umowy żeby się
    pochwalili ! Np. sprawy współdziałania z innym podmiotem,
    albo jakieś inne właściwości ?
    Jakby tak zrobić istę rzeczy których *nie może* zrobić
    osoba wykonująca 'osobiste' umowy o dzieło lub zlecenia...
    (*zrobić*, nie "zaliczyć" !)

    Dodam jeszcze: wg KC "może być umowa ustna", ale ponad 2000zł
    to *powinna* być umowa na piśmie.

    >+ Bardzo prosiłbym doświadczonych o komentarz.

    Dołączam się do prośby.
    *Niemal wszystkie* znane mi dotąd komentarze wskazują
    w stronę przeciwną (tj. "skoro prowadzi DG to US nie pozwoli
    rozliczyć jako 'osobistej') - ale tam jest przytaczany wyrok
    NSA :( I WSn (chyba) też tak argumentował.

    Pozdrowienia, Gotfryd