  • 1. Data: 2002-02-14 20:31:09
    Temat: Kasa Mieszkaniowa - kolejna niespodzianka fiskusa?
    Od: g...@i...com (Piotr Gralak)

    Z artykulu w dzisiejszej Rzepie:
    http://www.rp.pl/dodatki/pieniadze_020214/pieniadze_
    a_4.html
    wynika, ze jesli w zeszlym roku przedluzylem umowe, ale nie wytrwam do
    konca przedluzonego okresu oszczedzania, i np. w polowie roku go
    skroce (oczywiscie po uplywie 36 miesiecy) to za ostatni rok nie bede
    mial prawa do ulgi, bo... nie oszczedzalem do konca roku.

    I co o tym myslicie?

    PGR

  • 2. Data: 2002-02-14 20:43:45
    Od: g...@i...com (Piotr Gralak)

    On Thu, 14 Feb 2002 20:31:09 GMT, g...@i...com (Piotr Gralak) wrote:

> [...]
    >skroce (oczywiscie po uplywie 36 miesiecy) to za ostatni rok nie bede
    >mial prawa do ulgi, bo... nie oszczedzalem do konca roku.

    Dodam jeszcze, ze zdaniem Rzepy okresla to ponizszy artykul:

    Podatnikom, którzy zawarli umowę o kredyt kontraktowy z bankiem
    prowadzącym kasę mieszkaniową o systematyczne gromadzenie
    oszczędności, według zasad określonych w przepisach o niektórych
    formach popierania budownictwa mieszkaniowego, i przed dniem 1
    stycznia 2002 r. nabyli prawo do odliczania od podatku wydatków
    poniesionych na cel określony w art. 27a ust. 1 pkt 2 ustawy
    wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia
    2002 r., przysługuje, na zasadach określonych w tej ustawie, prawo do
    odliczania od podatku dalszych kwot wpłaconych oszczędności na
    kontynuację systematycznego gromadzenia oszczędności wyłącznie na tym
    samym rachunku oszczędnościowo-kredytowym i w tym samym banku
    prowadzącym kasę mieszkaniową, poniesionych od dnia 1 stycznia 2002
    r., do upływu określonego przed dniem 1 stycznia 2002 r. terminu
    systematycznego gromadzenia oszczędności, wynikającego z umowy o
    kredyt kontraktowy.

    Moim zdaniem, okresla on tylko, ze nie dluzej, niz do dnia okreslonego
    przed 1 styczniem 2002, ale jakim cudem z w/w belkotliwego tekstu ma
    wynikac, ze istnieje warunek oszczedzania do konca roku???

    PGR

  • 3. Data: 2002-02-14 20:51:02
    Od: g...@i...com (Piotr Gralak)

    Im wiecej sie zastanawiam nad tym pozal sie Boze prawem tym mniej
    rozumiem.
    A moze nie chodzi o oszczedzanie do konca roku, tylko do konca okresu
    umowy? Czyli jak np. przedluzylem umowe o 2 lata, a nastepnie skracam
    ja o pol roku, to odliczyc moge tylko do pierwotnie ustanowionej daty,
    a to co juz odliczylem ponad te date musze oddac???

    Czy jest ktos kto orientuje sie w tej naszej porypanej podatkowej
    rzeczywistosci i moze to wyjasnic?

    PGR

  • 4. Data: 2002-02-15 09:10:25
    Od: "dean" <d...@p...fm>

    Ciekawe. Podpisujac umowe w grudniu 2001, poszedlem do banku z zamiarem
    podpisania umowy na 36 miesiecy. Gosciu w banku mnie namowil (jak i osobe
    ktora byla obslugiwana przede mna) na dluzszy okres, poniewaz zawsze okres
    moge sobie skrocic. Wiec podpisalem umowe na 60 miesiecy. (osoba
    wczesniejsza podpisala umowe na 10 lat).

    Wiec teraz jesli stwierdze ze za 3 lata chcialbym jednak zakonczyc
    oszczedzanie w kasie TO NIE BEDZIE TO MOZLIWE ?
    Co o tym myslicie?

    Byc moze lepiej teraz dac sobie z tym spokoj i zerwac umowe z kasa?

    Dean

  • 5. Data: 2002-02-15 09:15:00
    Od: "dean" <d...@p...fm>

    Czy ktos wie gdzie znalezc tresc tej ustawy;
    "Z artykułu 4 ust. 3 ustawy z 14 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o
    podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o"
    o ktorej mowa w artykule ?

    Dean

  • 6. Data: 2002-02-15 10:09:53
    Od: "dean" <d...@p...fm>

    A regulamin kasy mieszkaniowej mowi:

    ... $13
    "Posiadacz rachunku ma prawo do zmiany warunkow systematycznego
    oszczedzania, a w
    szczegolnosci wysokosci raty, okresu oszczedzania i jego celu (przy
    zachowaniu
    minimalnego okresu oszczedzania oraz celu polegajacego na zaspokojeniu
    potrzeb
    mieszkaniowych)."

  • 7. Data: 2002-02-15 10:32:27
    Od: "Kaizen" <x...@c...sz>

    Użytkownik "dean" <d...@p...fm> napisał w wiadomości
> [...]
    > zachowaniu
    > minimalnego okresu oszczedzania oraz celu polegajacego na zaspokojeniu

    Tylko, że regulamin jest wiążący dla banku a nie dla US. Oni ze swojej
    strony wszystko zrobią OK. A masz gdzieś w regulaminie, że gwarantują, że
    w tym okresie możesz odliczać wpłaty od podatku?

    --
    Pozdrawiam,
    Kaizen x...@c...sz zanim zapytasz "gdzie" go to www.google.com

  • 8. Data: 2002-02-15 10:43:35
    Od: "bartlomiej" <b...@p...com>

    <CIACH!>
    za inforem:
    http://www.infor.pl/dokument.html?P180=I02.2002.006.
    00000100B&format=webmore
    3 :

    "
    (...)Oznacza to, ze wydluzenie okresu oszczedzania w kasie mieszkaniowej,
    w drodze aneksu do
    umowy o kredyt kontraktowy zawartego po 1 stycznia 2002 r., nie umozliwia
    korzystania z
    przedmiotowej ulgi w tak przedluzonym okresie(...)

    (...)Okazuje sie bowiem, ze nie wszystkie z tych banków i nie we wszystkich
    sytuacjach dopuszczaja
    mozliwosc zmiany umowy o kredyt kontraktowy polegajacej na skróceniu okresu
    oszczedzania w kasie
    mieszkaniowej. Warto zauwazyc, ze najwieksza swobode w tym zakresie stwarza
    kasa mieszkaniowa
    prowadzona przez BPH, który w swoim regulaminie upowaznia posiadacza
    rachunku do skrócenia
    okresu oszczedzania o 1 miesiac lub jego wielokrotnosc, przy zachowaniu
    minimalnego
    36-miesiecznego okresu oszczedzania.
    Jezeli zatem wewnetrzny regulamin oszczedzania w kasie mieszkaniowej nie
    przewiduje mozliwosci
    zmiany postanowien umowy o kredyt kontraktowy, dotyczacych dlugosci okresu
    oszczedzania, to
    skrócenie tego okresu powoduje utrate prawa do wykorzystanej ulgi
    podatkowej.(...)"

    Pozdrawiam
    Bartlomiej.

  • 9. Data: 2002-02-15 11:17:02
    Od: <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > oszczedzania, to
    > skrócenie tego okresu powoduje utrate prawa do wykorzystanej ulgi

    Z tego co cytujesz wynika, ze jesli regulamin kasy umozliwia skrocenie, tak jak
    w BPH, to odlicza sie bez przeszkod. Czy zatem Rzepa maci nam w glowach???

    PGR

  • 10. Data: 2002-02-15 11:31:19
    Od: <g...@p...onet.pl>

    > Z tego co cytujesz wynika, ze jesli regulamin kasy umozliwia skrocenie, tak
    > jak w BPH, to odlicza sie bez przeszkod. Czy zatem Rzepa maci nam w glowach???

    Przeczytalem caly artykulik z cytowanej przez Ciebie "Gazety Prawnej" i
    postanowilem wierzyc jej wlasnie, a nie "Rzeczpospolitej" :-)

    PGR