  • 1. Data: 2003-08-14 13:48:44
    Temat: Kasa fiskalna i Internet
    Od: "WojtekW" <o...@S...onet.pl>

    Witam,

    Ponawiam pytania, bo ciągnie nie dostałem jednoznacznej odpowiedzi....

    Chcialbym zapytac co sadza Szanowni Grupowicze o tym, jak to jest z
    obowiazkiem stosowania kas
    fiskalnych przy sprzedazy za posrednictwem internetu ?

    Czy mozna w jakikolwiek sposob (dozwolony prawnie) dokonywac sprzedazy bez
    koniecznosci stosowania kasy fiskalnej za posrednictwem internetu, przy
    zalozeniu ze system informatyczny bedzie w pelni rejestrowal szczegoly i
    dane o stronach i samej transakcji (nazwiska imiona, adresy, kwota,
    przedmiot) ? Chodziloby o sprzedaz gazet, gadżetów itp - jak w kiosku ruchu
    powiedzmy - czyli przedmioty rozniaste - w drodze wysylkowej - rowniez
    wysylka poprzez e-maila, o ile to bedzie mozliwa (wydawnictwa elektroniczne)
    droga dla danego przedmiotu zakupu.

    Od razu zaznaczam, iż zwolnienie ze stosowania kasy z powodu malego obrotu
    odpada na starcie.

    WWWojtas

  • 2. Data: 2003-08-14 14:05:42
    Temat: Re: Kasa fiskalna i Internet
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Chcialbym zapytac co sadza Szanowni Grupowicze o tym, jak to jest z
    > obowiazkiem stosowania kas
    > fiskalnych przy sprzedazy za posrednictwem internetu ?

    Sugerowałbym szczegółowe przestudiowanie listy wyłączeń
    z rozporządzenia ze zwróceniem bacznej uwagi na
    sposoby płatności (w tym wypadku na konto bankowe).

    > Od razu zaznaczam, iż zwolnienie ze stosowania kasy z powodu malego obrotu
    > odpada na starcie.

    To się nazywa Optymizm! :-))

    Pix

  • 3. Data: 2003-08-15 10:39:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 14 Aug 2003, WojtekW wrote:

    >+ Witam,
    >+
    >+ Ponawiam pytania, bo ciągnie nie dostałem jednoznacznej odpowiedzi....
    [...]
    >+ Czy mozna w jakikolwiek sposob (dozwolony prawnie) dokonywac sprzedazy bez
    >+ koniecznosci stosowania kasy fiskalnej za posrednictwem internetu,

    IMHO - to zależy od sposobu płatności. Najwyraźniej zamiarem ustawodawcy
    jest pilnowanie nieodwracalnej rejestracji operacji, i np. płatności
    bankowe oraz wprowadzenie do kasy się na ten pomysł łapią.

    >+ przy
    >+ zalozeniu ze system informatyczny bedzie w pelni rejestrowal szczegoly
    >+ i dane o stronach i samej transakcji (nazwiska imiona, adresy, kwota,
    >+ przedmiot) ?

    Chciałbyś aby *twój system* był traktowany jak kasa fiskalna ? :)
    Zdajesz sobie sprawę że pamięć fiskalna (w kasie) jest *fizycznie*
    zabezpieczona (plombą !) przed niepowołanymi modyfikacjami ?

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)

  • 4. Data: 2003-08-20 11:30:58
    Od: "WojtekW" <o...@S...onet.pl>

    > IMHO - to zależy od sposobu płatności. Najwyraźniej zamiarem ustawodawcy
    > jest pilnowanie nieodwracalnej rejestracji operacji, i np. płatności
    > bankowe oraz wprowadzenie do kasy się na ten pomysł łapią.
    Tzn. łapią się na kasy czy zwolnienie.
    Ja słyszałem opinię, że dokładna rejestracja danych wpłacających (a przy
    przelewie te dane masz) jest zwolnieniem z kasy. Ale potwierdzenia w
    przepisach znaleźć nie mogę..

    > Chciałbyś aby *twój system* był traktowany jak kasa fiskalna ? :)
    > Zdajesz sobie sprawę że pamięć fiskalna (w kasie) jest *fizycznie*
    > zabezpieczona (plombą !) przed niepowołanymi modyfikacjami ?
    Może nie system, ale np. wyciągi. Są trwałe i niemodyfikowalne. System jest
    przecież tylko "pochodną wpłat" + uwaga wyżej.

    WWWojtas

  • 5. Data: 2003-08-20 22:35:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 20 Aug 2003, WojtekW wrote:

> [...]
    >+ > bankowe oraz wprowadzenie do kasy się na ten pomysł łapią.
    >+ Tzn. łapią się na kasy czy zwolnienie.

    IMO - zwolnienie. Miałem na myśli: "jak rejestrujesz nieodwracalnie",
    kasa i bank spełnia te wymogi (każde z osobna).
    +++++++++++
    Rozporzšdzenie Ministra Finansów 1) z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
    kas rejestrujšcych
    [zmieniany 26 lutego 2003 roku]
    Załšcznik nr 1

    WYKAZ CZYNNOŒCI ZWOLNIONYCH Z OBOWIĽZKU EWIDENCJONOWANIA
    II. Inne czynnoœci
    49.
    Sprzedaż nieruchomoœci, sprzedaż towarów w systemie wysyłkowym (pocztš lub
    przesyłkami kurierskimi) oraz œwiadczenie usług, za które to
    czynnoœci zapłata w całoœci następuje za
    poœrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy
    podatnika, z wyłšczeniem płatnoœci
    dokonywanych czekiem, bankowš kartš płatniczš lub
    kredytowš, przy czym z dowodów tych
    jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji
    zapłata dotyczyła 1), 3)
    1) Nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług
    (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2003r
    3) W zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia
    możliwe jest tylko przez podatników, którzy
    niezależnie od innych wymogów dotyczšcych zwolnienia z ewidencjonowania
    prowadzš szczegółowš ewidencję dowodów
    zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres)
    osoby fizycznej nieprowadzšcej działalnoœci
    gospodarczej lub osoby fizycznej prowadzšcej działalnoœć gospodarczš w
    formie indywidualnego gospodarstwa rolnego, na
    rzecz której dokonano wysyłki towarów.
    ---------

    Uprzedzam że możesz wpaść w szpony Eksperta (na przykład), kiedyś
    się z nim ściąłem lekko na *.prawo - bo wziął w obronę
    podatnika niezadowolonego że sprzedawca mu powiedział "nazwisko
    albo nie sprzedam" :> (nie napisał o co chodziło, ale dla
    zasady Jacek rzucił się na ustawę o ochronie danych osobowych
    - a ja mu wyciągnąłem jakiś podobny do ww. przepis dot.
    opodatkowania "kartowicza" :) i... ciekaw jestem czy znowu
    mi się oberwie ;))
    OT, ale archiwum tu:
    http://groups.google.com/groups?hl=pl&lr=&ie=UTF-8&i
    nlang=pl&th=53e430c14d3473cf&rnum=3

    >+ Ja słyszałem opinię, że dokładna rejestracja danych wpłacających (a przy
    >+ przelewie te dane masz) jest zwolnieniem z kasy. Ale potwierdzenia w
    >+ przepisach znaleźć nie mogę..

    Słabo szukasz ;)
    I źle ująłeś: nie "zwalnia z kasy" ale "nie podlega rejestracji",
    nie można wykluczyć że będzie to kiedyś miało znaczenie :)

> [...]
    >+ Może nie system, ale np. wyciągi. Są trwałe i niemodyfikowalne. System jest
    >+ przecież tylko "pochodną wpłat" + uwaga wyżej.

    Chwila.
    W *oryginalnym* pytaniu nie było *ani słowa* o rodzaju płatności !!
    Ja się na korzystanie z wróżek nie piszę, nawet jak sama Maddy
    sugeruje że się podejmie ;>
    A z pytania "...ale w systemie będzie rejestrowane..." mogę
    wyciągnąć TYLKO takio wniosek, że pytający uważał iż jak
    "system zarejestruje" to ma to moc fiskalną :]
    Jeśli system rejestruje *wyłącznie* operacje bankowe
    - to rozmowa jest inna :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)

  • 6. Data: 2003-08-21 07:38:32
    Od: "WojtekW" <o...@S...onet.pl>

    > IMO - zwolnienie. Miałem na myśli: "jak rejestrujesz nieodwracalnie",
    > kasa i bank spełnia te wymogi (każde z osobna).
    Nieodwracalnie - na wydruku? Czy np. elektroniczne wyciągi na płycie CD-R?

    > podatnika, z wyłączeniem płatności
    > dokonywanych czekiem, bankową kartą płatniczą lub
    > kredytową, przy czym z dowodów tych
    > jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji
    > zapłata dotyczyła 1), 3)
    Tzn. aby zwolnienie było, musi wynikać kto z imienia, nazwiska, adresu
    zapłacił?

    A powiedz mi komu mam wystawić paragon przy sprzedaży usługi (np. dostępu do
    serwisu, czy prowizji od sprzedaży - jak np. na Allegro) przy płatności
    kartą kredytową? Przecież dane właściciela karty są chronione i ani bank ani
    pośrednik type eCard/Polcard ich nie udostępniają.

    Kiedyś w tym rozporządzeniu było zwolnienie z tytułu świadczenia usług
    niematerialnych, zniknęło to?

    > W *oryginalnym* pytaniu nie było *ani słowa* o rodzaju płatności !!
    Mea culpa. Wchodzą w grę karty płatnicze i przelewy bankowe.

    > Jeśli system rejestruje *wyłącznie* operacje bankowe
    > - to rozmowa jest inna :)
    Czyli problem jest z eCardem/karta płatniczą?

    WWWojtas

  • 7. Data: 2003-08-21 08:13:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 21 Aug 2003, WojtekW wrote:

    >+ > IMO - zwolnienie. Miałem na myśli: "jak rejestrujesz nieodwracalnie",
    >+ > kasa i bank spełnia te wymogi (każde z osobna).
    >+ Nieodwracalnie - na wydruku?

    Nie

    >+ Czy np. elektroniczne wyciągi na płycie CD-R?

    Nie.
    Widzę że nie łapiesz: chodzi o taki zapis, że jest on pod "pełną
    kontrolą". Jak masz KF (nie mylić z KF do zastosowań mailowych :))
    to jej pamięć fiskalna jest *fizycznie* zabezpieczona przez
    nieuprawnioną modyfikacją oraz zarejestrowana w US.
    Takoż zapisy dotyczące przechowywania informacji o rachunkach
    bankowych są dość restrykcyjne - i raczej należy pominąć pomysł
    że uda się "wycofać z zapisów" fakt dokonania przelewu ;)
    (nawet jeśli sam przelew wycofasz - ślad pozostanie !)
    Płytę CD-R to ty sobie możesz nagrać w każdej chwili :>,
    takoż dowolny wydruk zrobić, najpierw niszcząc stary nośnik.
    Przy kasie i banku jest problem: zniszczenie kasy i zniszczenie
    banku są możliwe, ale również pozostaje ślad (większy lub
    mniejszy ;>).
    Zastrzegam: wydruk czy CD-R *mogą* być dowodami różności
    (szczególnie po podpisaniu), ale nie kwalifikują się na
    rejestrację sprzedaży w kwotach przekraczających progi
    wymienione w zwolnieniu.

> [...]
    >+ > zapłata dotyczyła 1), 3)
    >+ Tzn. aby zwolnienie było, musi wynikać kto z imienia, nazwiska, adresu

    IMHO przy przelewie sprawa jest oczywista: te dane tam są, nie wiem
    co sądzić o "adresie". Mnie nie pytaj, ja tylko cytowałem przepis :)

> [...]
    >+ kartą kredytową? Przecież dane właściciela karty są chronione i ani bank ani
    >+ pośrednik type eCard/Polcard ich nie udostępniają.

    Powoli.
    *JEŚLI REJESTRUJESZ SPRZEDAŻ NA KASIE*, to klienta w warzywniaku
    też nie pytasz o nazwisko !
    Wg przepisu jest wyraźne rozróżnienie: zapłaty przelewem MOŻNA
    nie rejestrować na kasie, zapłata kartą jest WYŁĄCZONA ze zwolnienia.
    A skoro już rejestrujesz sprzedaż "na kasie" to i wymagań "bankowych"
    nie ma, nie musi być nazwiska !

    >+ Kiedyś w tym rozporządzeniu było zwolnienie z tytułu świadczenia usług
    >+ niematerialnych, zniknęło to?

    Ja nie cytowałem całego rozporządzenia, tylko wybrany przepis ;)
    Ale mniemam ze to o czym myślisz faktycznie zniknęło, przeszukanie
    tekstu na "niemat" i "rial" dało wynik negatywny, inny podział
    słowa jest mało prawdopodobny.

> [...]
    >+ > Jeśli system rejestruje *wyłącznie* operacje bankowe
    >+ > - to rozmowa jest inna :)
    >+ Czyli problem jest z eCardem/karta płatniczą?

    Najwyraźniej :]
    Co prawda można próbować te same operacje "podciągać" pod inne
    zwolnienia (że mniej niż 40kzł, że jest 70% "zwalniających" itp)
    ale z twojego komentarza wynikało że to wykluczone :[

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)

  • 8. Data: 2003-08-22 10:31:16
    Od: "WWWojtas" <o...@S...onet.pl>

    > kontrolą". Jak masz KF (nie mylić z KF do zastosowań mailowych :))
    A co to?

    > Zastrzegam: wydruk czy CD-R *mogą* być dowodami różności
    > (szczególnie po podpisaniu), ale nie kwalifikują się na
    > rejestrację sprzedaży w kwotach przekraczających progi
    > wymienione w zwolnieniu.
    Kurcze, nie zrozumiałem :) Mógłbyś inaczej?

    > IMHO przy przelewie sprawa jest oczywista: te dane tam są, nie wiem
    > co sądzić o "adresie". Mnie nie pytaj, ja tylko cytowałem przepis :)
    Nie zawsze go klienci podają. Poza tym może być nieprawdziwy, ale to raczej
    nie mój problem :)

> [...]
    > nie rejestrować na kasie, zapłata kartą jest WYŁĄCZONA ze zwolnienia.
    > A skoro już rejestrujesz sprzedaż "na kasie" to i wymagań "bankowych"
    Nie rejestruję na kasie, i będę miał karty. Więc muszę mieć kasę?

    W jakiej skali? Miesiąca? Roku?
    To drugie (70), o co chodzi?

    WWWojtas

  • 9. Data: 2003-08-22 21:06:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 22 Aug 2003, WWWojtas wrote:

    >+ > kontrolą". Jak masz KF (nie mylić z KF do zastosowań mailowych :))
    >+ A co to?

    KasaFiskalna :) oczywiście.

> [...]
    >+ > rejestrację sprzedaży w kwotach przekraczających progi
    >+ > wymienione w zwolnieniu.
    >+ Kurcze, nie zrozumiałem :) Mógłbyś inaczej?

    IMO (z zastrzeżeniem: *IMO*, doradcą nie jestem ale tak
    robię) wydruk wyciągu lub operacji z mBanku czy Inteligo
    podpisany przeze mnie nadaje się na dowód księgowy, zarówno
    po stronie przychodów (odsetki) jak i wydatków (opłaty za
    przelewy). Ale NA PEWNO taki wydruk nie ma "mocy" paragonu
    fiskalnego i nie może być użyty w miejscach, które fiskalizacji
    podlegają. Na przykład nie mogę tak dokumentować sprzedaży
    klientom "fizycznym" (bo kasy nie chcę) - aby nie wpaść
    w KF wystawiam faktury (ale mam mały obrót z "fizycznymi" :)).
    Jest wystarczająco inaczej ? :)

    [...]
> [...]
    >+ > nie ma, nie musi być nazwiska !
    >+ Nie rejestruję na kasie, i będę miał karty. Więc muszę mieć kasę?

    Nie jestem doradcą. Ale wg mojej wiedzy - raczej tak...

> [...]
    >+ > Co prawda można próbować te same operacje "podciągać" pod inne
    >+ > zwolnienia (że mniej niż 40kzł, że jest 70% "zwalniających" itp)

    "poprzedniego roku", AFAIR. Oczywiście 40kzł "obrotu VAT" to
    jest dla naprawdę małej działalności, pamiętając że pewne
    rodzaje zleceń mają 30-krotny (!) "współczynnik" (pośrednictwo
    finansowe na kwotę zarobku 2000 zł [dwa tysiące] wpakuje cię w VAT !).

    >+ To drugie (70), o co chodzi?

    Są pewne rodzaje obrotu, przy których jest zwolnienie, które do
    tego działa tak że jeśli masz 70% dochodu z owego "zwolnienia"
    to do pozostałych 30% też możesz nie mieć kasy :)
    Weź i poczytaj rozporządzenie, będziesz się mniej dziwił :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)