  • 1. Data: 2007-03-02 14:53:52
    Temat: Kiedy KUP
    Od: "joan" <g...@o...eu>

    Witam,
    Mam pewien dylemat, moze bedziecie mogli mi pomoc?
    Zalozenia:
    1. Jednoosobowa DG, rozliczam sie na KPiR, ksieguje rachunki i faktury w
    dacie otrzymania, a za media w dacie platnosci.
    2. Chodzi jeszcze o koszty uzyskania przychodu dotyczace zeszlego roku
    (2006).
    Opis sytuacji:
    1. W 2005 wplacilem depozyt 500 euro, ktory mial byc zwrocony po zwolnieniu
    wynajmowanego mieszkania. Depozyt jako depozyt - kosztu nie stanowil,
    zaksiegowany nie zostal.
    2. W listopadzie 2006 zwolnilam mieszkanie, ale zwrotu depozytu nie dostalam
    od razu - bo mial zostac zwrocony po rozliczeniu wszystkich rachunkow.
    3. W lutym 2007 otrzymalam poczta zalegle rachunki - za wode, gaz, prad i
    sprzatanie oraz zwrot depozytu (na rachunek bankowy), pomniejszony o te
    rachunki. Rachunki zostaly wystawione z data listopadowa (2006) lub
    grudniowa (2006), z platnoscia na grudzien 2006 lub styczen 2007.
    Pytania jakie mam to:
    1. Kiedy powinnam zaksiegowac te rachunki? 31 grudnia - poniewaz dotycza
    zeszlego roku, czy w dacie ich otrzymania (luty 2007)?
    2. Jaki kurs przeliczeniowy zastosowac?
    3. Jak policzyc roznice kursowe?
    Pozdrawiam,
    joan

  • 2. Data: 2007-03-03 07:52:00
    Temat: Re: Kiedy KUP
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    joan wrote:

    > 1. Jednoosobowa DG, rozliczam sie na KPiR, ksieguje rachunki i
    > faktury w dacie otrzymania, a za media w dacie platnosci.

    Część z tego dotyczy pewnie rozliczenia VAT, a i tak błędnie.
    Tzn opcja takiego występowanie terminów nie pasuje
    do żadnego z poprawnych sposobów rozliczania.

    > 1. W 2005 wplacilem depozyt 500 euro, ktory mial byc zwrocony po
    > zwolnieniu wynajmowanego mieszkania. Depozyt jako depozyt - kosztu
    > nie stanowil, zaksiegowany nie zostal.

    OK.

    > prad i sprzatanie oraz zwrot depozytu (na rachunek bankowy),
    > pomniejszony o te rachunki.

    Jeśli rachunki za wodę itp były w złotówkach,
    to ktoś przeliczył Ci już depozyt i pewnie nie masz nic do gadania.
    Potraktuj ten przelew jako zapłatę za rachunki i zwrot reszty depozytu.

> [...]
    > 1. Kiedy powinnam zaksiegowac te rachunki? 31 grudnia - poniewaz
    > dotycza zeszlego roku, czy w dacie ich otrzymania (luty 2007)?

    A to zależy od paru rzeczy:
    w VAT
    - jeśli nie zdążysz rozliczyć za
    miesiąc w którym przypada termin płatności
    (lub następnym), to możesz zrezygnować z odliczenia
    albo zrobić korekty

    w dochodowym
    - zależy jakich okresów dotyczyły
    te rachunki: jeśli roku 2006, to wrzuć do kosztów 2006-
    jeśli to jeszcze możliwe, a jak to już niemożliwe, to ujmuj już w 2007

    > 2. Jaki kurs przeliczeniowy zastosowac?
    > 3. Jak policzyc roznice kursowe?

    Po prostu oddano Ci mniej depozytu i przeliczono go jakoś.
    Skoro nie stanowił KUP u Ciebie, to ja nie widzę problemu różnic kursowych.
    Albo negocjuj lepszy kurs wymiany, bo tak naprwadę ta operacja była
    wymianą 500 euro po kursie wynajmującego.

  • 3. Data: 2007-03-03 09:44:48
    Od: "joan" <g...@o...eu>

    > Część z tego dotyczy pewnie rozliczenia VAT, a i tak błędnie.
    > Tzn opcja takiego występowanie terminów nie pasuje
    > do żadnego z poprawnych sposobów rozliczania.

    Racja, VAT za media w dacie platnosci, wiec tu nie dotyczy. Do dochodowego
    rachunki ksiegowalam w dacie otrzymania. Sorki za pomieszanie tych dwoch
    rzeczy.

    > Jeśli rachunki za wodę itp były w złotówkach,
    > to ktoś przeliczył Ci już depozyt i pewnie nie masz nic do gadania.
    > Potraktuj ten przelew jako zapłatę za rachunki i zwrot reszty depozytu.

    Rachunki byly euro i zwrot depozytu przyszedl w euro - na rachunek
    walutowy.

    > A to zależy od paru rzeczy:
    > w VAT

    VAT-u nie odliczam tu w ogole, calosc w koszty.

    > w dochodowym
    > - zależy jakich okresów dotyczyły
    > te rachunki: jeśli roku 2006, to wrzuć do kosztów 2006-
    > jeśli to jeszcze możliwe, a jak to już niemożliwe, to ujmuj już w 2007

    Rachunki dotyczyly roku 2006. Moge jeszcze wrzucic je do kosztow
    grudniowych, tylko po jakim kursie je przeliczyc? Ostatnim grudniowym?

> [...]
    > kursowych.
    > Albo negocjuj lepszy kurs wymiany, bo tak naprwadę ta operacja była
    > wymianą 500 euro po kursie wynajmującego.

    Depozyt nie byl przeliczany, wiec to, co odjeto od depozytu moge wrzucic w
    koszty, tak to rozumiem. Tylko nadal mam watpliwosci co do kursu, ktory mam
    zastosowac. Co do tego, zeby to rozliczyc w grudniu, to tak wlasnie
    myslalam, ale pewnosci nie mam. Dzieki za odpowiedz,
    joan

  • 4. Data: 2007-03-03 12:25:50
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    joan wrote:

    > Rachunki byly euro i zwrot depozytu przyszedl w euro - na rachunek
    > walutowy.
    > VAT-u nie odliczam tu w ogole, calosc w koszty.

    O jakim VAT tu mówisz skoro faktura jest w euro?
    Wystawiał ją podmiot krajowy?
    Jeśli nie jest w złotówkach, to w sensie naszej ustawy jest nieprawidłowa.

    Napisz coś więcej jakie to rachunki tzn kto komu i gdzie ten
    lokal, która ze stron umowy nie jest rezydentem itp, dlaczego w euro-
    niewykluczone, że powinny być dokonane jakieś inne rozliczenia

    > Depozyt nie byl przeliczany, wiec to, co odjeto od depozytu moge
    > wrzucic w koszty, tak to rozumiem. Tylko nadal mam watpliwosci co do
    > kursu, ktory mam zastosowac.

    Pomijając wątpliwości odnośnie samych faktur,
    to jeśli chodzi o kurs to nie ma przecież dwóch
    zdarzeń związanych z przeliczaniem waluty.
    Zaksięguj w po kursie zapłaty i już - przecież faktury dostałaś
    dopiero teraz i wcześniej nie były z żadnym innym kursem ewidencjonowane.
    Możesz sobie oczywiście policzyć po średnim NBP z tego dnia
    i uwzględnić różnice w stosunku do kursu zapłaty,
    ale dochodowo wyjdzie na to samo, a więcej roboty.

  • 5. Data: 2007-03-03 18:15:56
    Od: "joan" <g...@o...eu>

    > O jakim VAT tu mówisz skoro faktura jest w euro?
    > Wystawiał ją podmiot krajowy?
    > Jeśli nie jest w złotówkach, to w sensie naszej ustawy jest nieprawidłowa.

    No wlasnie dlatego mowie, ze VAT-u nie ma co brac pod uwage ("nie dotyczy"),
    moze nie wyrazilam sie dosc precyzyjnie. Nie jest to faktura krajowa, ani
    tez unijna, wiec traktuje ja jak rachunek.

    > Napisz coś więcej jakie to rachunki tzn kto komu i gdzie ten
    > lokal, która ze stron umowy nie jest rezydentem itp, dlaczego w euro-
    > niewykluczone, że powinny być dokonane jakieś inne rozliczenia

    Rachunki w euro, poniewaz dotycza wynajmu mieszkania w podrozy sluzbowej
    osoby prowadzacej dzialalnosc. Osoba ta nie mieszkala w czasie podrozy w
    hotelu, tylko wynajela apartament i, poza odstepnym za wynajem, musiala
    zaplacic za gaz, wode, prad - wg rachunkow wystawionych przez tamtejszego
    dostawce mediow i wedlug zuzycia (liczniki).

    Ok, tak zrobie, dzieki!
    pozdrawiam,
    joan