  • 1. Data: 2007-03-02 11:06:21
    Temat: Internet w KUP
    Od: Martinez <m...@g...com.NOSPAM>

    Witam!

    Mam pytanie. Do tej pory miałem na jednej F.VAT abonament telefoniczny
    oraz abonament na dostęp do internetu.

    Teraz dostaję od jednego operatora F.VAT abonamentową za telefon a od drugiego
    abonament na internet. Obie faktury są na mnie prywatnie a nie na DG
    (nie ma na nich numeru NIP).

    Czy mogę teraz mając odrębną F.VAT na internet (na mnie prywatnie) dalej
    wrzucać w koszty DG? Czy musi być na działalność z numerem NIP?

    Martinez

  • 2. Data: 2007-03-02 13:07:25
    Temat: Re: Internet w KUP
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 02 Mar 2007 11:06:21 +0000, Martinez napisał(a):

> [...]
    >
    > Czy mogę teraz mając odrębną F.VAT na internet (na mnie prywatnie) dalej
    > wrzucać w koszty DG? Czy musi być na działalność z numerem NIP?

    Nie bardzo rozumiem w twoim pytaniu słowo "dalej". Czy to znaczy, że
    dotychczas mając telefon na osobę prywatną (bez NIP) wrzucałeś w koszt
    abonamenty? W zasadzie każda kontrola ci to wyrzuci z KUP. Chyba, że np
    masz w domu 2 linie telefoniczne i dwa łącza internetowe. Możesz spokojnie
    wrzucać w KUP rozmowy wg billingu, ale nie abonament, który i tak
    musiałbyś płacić jako osoba prywatna.

  • 3. Data: 2007-03-02 13:21:18
    Od: Martinez <m...@g...com.NOSPAM>

    Dnia 02.03.2007 jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> napisał/a:

> [...]
    > masz w domu 2 linie telefoniczne i dwa łącza internetowe. Możesz spokojnie
    > wrzucać w KUP rozmowy wg billingu, ale nie abonament, który i tak

    Nie. Miałem kiedyś jedną fakturę, która zawierała abonament na telefon i
    internet. W KUP wrzucałem tylko internet.

    Teraz dostaję dwie oddzielne faktury. Jedna na telefon, druga na internet.
    Telefonu nie wrzucam w KUP, chcę tylko internet.

    Moje pytanie jest takie. Czy faktura za internet z moimi danymi prywatnymi może
    być wrzucona w KUP firmy. Działalność prowadzę w domu

    Martinez

  • 4. Data: 2007-03-02 13:44:00
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 02 Mar 2007 13:21:18 +0000, Martinez napisał(a):

> [...]
    >
    > Moje pytanie jest takie. Czy faktura za internet z moimi danymi prywatnymi może
    > być wrzucona w KUP firmy. Działalność prowadzę w domu

    Więc jest tak jak napisałem. Jeśli masz łącze o stałej opłacie, czyli nie
    jesteś w stanie wyodrębnić jaka część opłaty dotyczy tylko firmy, to nie
    mogłeś i nie możesz liczyć tego w KUP. Argument kontroli będzie taki:
    "gdyby nie używał pan tego łącza także do DG, to musiałby pan za nie też
    zapłacić tyle samo". I z pewnością ten sam problem powstałby nawet gdyby
    faktury za telefon i internet były wystawiane na DG prowadzoną w domu
    (jeśli oczywiście jest to jedyny telefon i jedyne łącze internetowe).
    Chyba, że potrafisz w jakiś sposób udowodnić, że internetu nie
    wykorzystujesz nigdy do celów "prywatnych".

  • 5. Data: 2007-03-02 13:49:27
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 02 Mar 2007 13:21:18 +0000, Martinez napisał(a):

    > Teraz dostaję dwie oddzielne faktury. Jedna na telefon, druga na internet.

    A tak nawiasem mówiąc, może ktoś wie czy zakładając internet w Netii na
    linii "prywatnej" z TPSA można mieć telefon nadal "prywatnie" a internet
    "firmowo"?

  • 6. Data: 2007-03-02 13:54:29
    Od: Martinez <m...@g...com.NOSPAM>

> [...]

    > Chyba, że potrafisz w jakiś sposób udowodnić, że internetu nie
    > wykorzystujesz nigdy do celów "prywatnych".

    Komputer stoi w pomieszczeniu, którego użytkowanie wrzucam procentowo w
    KUP. Oczywiście nie udowodnię, że z internetu nie korzystam również
    prywatnie bo mając lokal firmowy też internet mogę używać w prywatnych
    celach. Potrafię za to udowodnić, że dostęp do internetu stanowi bardzo
    ważny element świadczenia moich usług.

    Pomijając element udawadniania, interesuje mnie tylko czy fakturę
    wystawioną na mnie prywatnie (z adresem prowadzenia DG) mogę wrzucić w
    KUP.

    --
    Martinez

  • 7. Data: 2007-03-02 16:25:05
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> w

    > Argument kontroli będzie taki:
    > "gdyby nie używał pan tego łącza także do DG, to musiałby pan za nie też
    > zapłacić tyle samo".

    Gdybym nie potrzebował łącza dla celów uzyskania przychodów z DG, to bym go
    po prostu nie miał

    > Chyba, że potrafisz w jakiś sposób udowodnić, że internetu nie
    > wykorzystujesz nigdy do celów "prywatnych".

    Każdą kartkę z ryzy papieru, którą wpisałeś w koszty DG przechowujesz w celu
    udowodnienia, że nie wykorzystałeś żadnej dla celów "prywatnych"? Nie, no to
    masz problem, chyba, że po każdym zużyciu do nieDG korygujesz zapisy w
    księgach ;-)

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 8. Data: 2007-03-02 23:04:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Mar 2007, 'Tom N' wrote:

    > jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    > Gdybym nie potrzebował łącza dla celów uzyskania przychodów z DG, to bym go
    > po prostu nie miał

    OK.
    Sam faktu wykorzystywania usługi na cele DG IMO (patrz niżej cytat
    z ustawy!) nie uprawnia do zaliczenia w KUP.
    Szczególnie, jak ktoś najpierw *pisemnie* (czyli na umowie z odręcznym
    podpisem) twierdzi, że wydatek ma zamiar ponosić w celu osobistym,
    a dopiero później przyznaje że tak uzyskane świadczenie PRZEZNACZYŁ :)
    na cele DG.
    IMO - są podstawy żeby się czepiać że "za późno" (patrz niżej).

> [...]
    > masz problem, chyba, że po każdym zużyciu do nieDG korygujesz zapisy w

    IMO wpuszczasz nas w maliny ;) czyli implementujesz błąd w logice.
    Zakładasz (w domyśle), że fakt *wykorzystania* kartki papieru musi być
    jakoś udokumentowany poprzez jej przechowanie - a to nie jest prawda.
    Starczy brak zmiany :) oświadczenia ZAMIARU jej nabycia (np. na f-rze
    zakupu). Możesz wskazać przepis, nakazujący dokumentowanie *wykorzystania*
    wydatku poniesionego *z zamiarem* zużycia w DG?
    Z przepisów w sposób oczywisty wynika, że jeśli wydatek nie został
    zużyty na DG to należy "wyjąć" go z kosztów. Ale jeśli został zużyty,
    nie trzeba tego oddzielnie dokumentować. Chyba że się mylę.

    Być może, że "maliny" trzeba umieścić w innym miejscu rozumowania,
    mianowicie w tym iż zakładasz ze fakt *wykorzystania* kartki papieru
    do DG (bez względu na *cel*, dla którego została nabyta) uprawnia
    do zaliczenia wydatku na nabycie tej kartki za KUP.
    Nie widzę podstaw.... przynajmniej w literze przepisu (ekhm... proszę
    o nie powoływanie się na "zwykłą logikę", czyli oczekiwanie ze
    ustawodawca napisał to czego logicznie myślący człowiek mógłby
    się spodziewać!).

    Pozwolę sobie zacytować:
    +++
    Art. 22
    1. Kosztami uzyskania przychodów sš koszty poniesione w celu
    osišgnięcia przychodów lub [...]
    ---

    "poniesione w celu".

    Fakt *wykorzystania* w celu się nie liczy - za wyjątkiem tych przypadków,
    dla których jest zezwolenie przepisem szczegółowym (znam kilka, owszem,
    na przykład środki trwałe oraz "wydatki związane z nieruchomością").

    Liczy się *poniesienie w celu*, co jak rozumiem ma oznaczać "zamiar
    w momencie kupna"! możesz jakoś inaczej wyjaśnić fakt, że zaakcentowana
    jest para słów "poniesienie" i "cel" jako *całość*?

    Jak ktoś kupi kartki żeby mieć na cele osobiste, a później PRZEZNACZY
    na cele DG, to wolno mu. Ale przepisu pozwalającego uznać za KUP
    fakt PRZEZNACZENIA wydatku (innego niz wyjątki j.w.) nie znam - możesz
    wskazać? :)

    Jak nie, to sprawa wygląda tak, że Martinez ma fakturę bez NIP.

    Czyli w momencie zawierania umowy oraz ponoszenia podatku *deklarował*,
    że wydatek NIE jest przeznaczony na cele DG - co wynika z faktu iż
    zezwolenie na brak NIP dotyczy wyłącznie zakupów na cele nie-DG
    oraz dla rolników "VATryczałtowych" (! - ci mogą...)

    Ba, czasem marudzę iż w zakresie DG (ale *tylko* w tym zakresie,
    ze względu na obowiazek rejestracji prowadzenia i podania firmy pod
    którą będzie ta DG występować) faktura "deklarująca nabycie na cele
    DG" profilaktycznie powinna zawierać firmę (czyli oprócz imienia
    i nazwiska, RÓWNIEŻ "dowolne wybrane określenie" - o ile zostało
    ono zarejestrowane).
    Przyznaję, iż opór przeciw temu p.widzenia rozumiem (poprzez powołanie
    się na fakt iż *podatnik* jako osoba również bez "określenia" nie
    przestaje być podatnikiem VAT - i np. dla limitu zwolnienia DG liczy
    się suma przychodów z DG i nie-DG).

    Ale tu mamy czarno na białym - faktura bez NIP!

    IMO, można kombinować, czy wydatek "na internet" łapie się pod "wydatek
    związany z lokalem", czyli wyjątek od zasady "wydatku poniesionego
    w celu" (sam fakt wykorzystania w celu, a nie poniesienia w celu,
    uprawnia do zaliczenia w KUP na mocy rozporządzenia o KPiR).
    Pasuje?
    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2007-03-02 23:10:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Mar 2007, Martinez wrote:

> [...]

    ...oberwę :) ale standardowo... DG OD nadal jest "prywatna".
    Znaczy sam preferuję "telefon w celach osobistych"...

    [...]
    > Nie. Miałem kiedyś jedną fakturę, która zawierała abonament na telefon
    > i internet. W KUP wrzucałem tylko internet.

    Jureq pyta, czy ona była z NIP czy bez.
    Mój punkt widzenia masz w sąsiednim poście, pytanie jureq uważam
    za dość istotne.

    > Moje pytanie jest takie. Czy faktura za internet z moimi danymi prywatnymi może

    Hm... na wszystkich f-rach mam "prywatne" imię i nazwisko... IMO to
    w niczym nie przeszkadza ;)
    Chciałeś powiedzieć, że "bez NIP"?
    To sam ciekaw jestem kompletu stanowisk :)

    (jedno mamy - bez abonamentu, zaliczenie rozmów wyłącznie na podstawie
    bilingu - przyznam że z tym bym się zgodził, broniąc w razie czego
    że w momencie dzwonienia określałem "cel" wydania impulsów :>,
    drugie może być oparte o "wydatek związany z nieruchomoscią" - acz
    trochę dziwnie wygląda zaliczanie w KUP części wydatku na internet,
    proporcjonalnej do udziału powierzchni DG w powierzchni mieszkania...).

    > Pozdrawiam

    wzajemnie - Gotfryd

  • 10. Data: 2007-03-03 07:37:05
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> w

    > OK.
    > Sam faktu wykorzystywania usługi na cele DG IMO (patrz niżej cytat
    > z ustawy!) nie uprawnia do zaliczenia w KUP.

    Patrzę :D

    > IMO - są podstawy żeby się czepiać że "za późno" (patrz niżej).

    > IMO wpuszczasz nas w maliny ;) czyli implementujesz błąd w logice.

    Trochu wpuszczam, ale dlatego, że za dużo wyciąłem z wiadomości jurqa :)

    > Jak nie, to sprawa wygląda tak, że Martinez ma fakturę bez NIP.

    IMO pozostaje mu skorzystać z ulgi :)

    Oczywiście, odniosłem się do całości, wraz ze zdaniem:

    <q>
    I z pewnością ten sam problem powstałby nawet gdyby
    faktury za telefon i internet były wystawiane na DG prowadzoną w domu
    (jeśli oczywiście jest to jedyny telefon i jedyne łącze internetowe).
    </q>

    Sprawę telefonu pomińmy -- billing, pomniejszymy odpowiednio koszty. Ale co
    z internetem? Zużył sie bardziej od otworzenia tego czy owego portalu...

    Ba, wiadomo, że, z różnych, niezależnych od użytkownika powodów, nie cały
    transfer będzie wykorzystany do czynności związanych z DG

    > Pasuje?
    > :)

    Jak najbardziej :)

    --