  • 1. Data: 2002-08-26 21:53:09
    Temat: Kilka pytan dotyczacych Sp. z o.o. (kwestie finansowe)
    Od: "Wayland" <w...@p...onet.pl>

    Witam wszystkich Grupowiczow,

    Jak napisalem w temacie mam kilka pytan odnosnie funkcjonowania Sp. z o.o.
    Przejde zatem do rzeczy:
    1. Czy czlonkowie Zarzadu bedacy jednoczenie wspolnikami moga swoja prace
    wykonywac bez wynagrodzenia, dzialajac w celu osiagniecia przez spolke
    najwiekszego zysku i potem (powiedzmy po roku) dopiero uczestniczyc w
    podziale zysku i pobrac nalezne dywidendy. Czy praca wspolnikow w Zarzadzie
    bez wynagrodzenia jest w ogole mozliwa w swietle obowiazujacych przepisow?
    2. Jak wyglada kwestia placenia ZUSu itp., w przypadku kiedy wspomniani
    wspolnicy nie pobieraja wynagrodzen z czlonkostwa Zarzadu. Dodam, ze
    sytuacja poszczegolnych wspolnikow jest rozna (emeryt; pracujacy; nie
    pracujacy). Szczegolnie interesuje mnie kwestia ostatniego z nich, czyli nie
    zatrudnionego na podstawie umowy o prace. Czy musi on placic skladki ZUS?
    3. Dywidendy. Przyjmijmy, ze placone raz na rok. Jaki podatek od dywidend
    obowiazuje (czyzby 15%) oraz czy podlegaja one innym niz wspomniany podatek
    obciazeniom (np. ZUSy, zdrowotne itp.).
    4. Rozumiem, ze dochody spolki obciazone sa podatkiem 26% w 2002 roku, 24% w
    2003 i 22% w 2004 roku. Oczywiscie jak to w naszym pieknym kraju bywa na tym
    sie nie konczy. Te same pieniadze juz raz podatkiem oblozone wyplacane w
    postaci dywidend podlegaja opodatkowaniu kolejnym cudownym haraczem. Wiaze
    sie to niejako z pytaniem nr 3, ale szukam potwierdzenia czy dobrze
    rozumuje. W te sprawy dopiero wchodze i chetnie poznam opinie bardziej
    doswiadczonych ode mnie.
    5. Czy przy rozliczaniu podatku dochodowego od osob fizycznych konieczne
    jest ujmowanie jako zrodla dochodu dochodow z dywidendy. Wszak podatek
    zostal zaplacony w pelni (jesli sie oczywiscie nie myle to te 15%) i nie ma
    potrzeby szukania odpisow itp. Oczywiscie jesli trzeba ujmowac w deklaracji
    PIT to niewatpliwie podnosi to ogolny dochod do opodatkowania i od dochodow
    z dywidendy zaplaci sie mimochodem faktycznie wyzszy podatek. Czy tak jest?
    6. Jesli spolka ma obrac siedzibe w poczatkowym okresie funkcjonowania w
    prywatnym mieszkaniu (spoldzielcze, wykupione na wlasnosc) to czy istnieje
    koniecznosc zawiadamiania spoldzielni o tymze fakcie. I co wazniejsze, czy
    spoldzielnia ma wowczas prawo podniesc czynsz od powierzchni zajmowanej
    przez dzialalnosc. Czy kwestia wlasnosci moze tu pomoc w jakikolwiek sposob.
    7. Czy wklady rzeczowe wykorzystywane w dzialalnosci spolki podlegaja (od
    samego poczatku) amortyzacji?
    8. Bede wdzieczny za podanie wszelkich aktow prawnych mogacych przydac sie w
    toku tworzenia i funkcjonowania sp. z o.o. Oczywiscie poza KSH, bo o tym to
    wie kazdy. ;)

    Dziekuje za wszelkie odpowiedzi, ktore pozwola rozwiac moje watpliwosci.
    Pozdrawiam Wayland

  • 2. Data: 2002-08-27 22:20:11
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 26 Aug 2002, Wayland wrote:

> [...]
    >+ Przejde zatem do rzeczy:
    >+ 1. Czy czlonkowie Zarzadu bedacy jednoczenie wspolnikami moga swoja prace

    Nie wiem. Obawiam się że spółka musiałaby zaliczyć równowartość
    ich pracy jako przychód (czytaj: odprowadzić podatek).

> [...]
    >+ wspolnicy nie pobieraja wynagrodzen z czlonkostwa Zarzadu. [...]

    >+ 3. Dywidendy. Przyjmijmy, ze placone raz na rok. Jaki podatek od dywidend

    AFAIK tak. Z tym, że AFAIK dywidenda jest wypłacana z czystego zysku,
    który już został opodatkowany CIT jak piszesz niżej.

    >+ oraz czy podlegaja one innym niz wspomniany podatek
    >+ obciazeniom (np. ZUSy, zdrowotne itp.).

    Nie widzę powodu ! :)

> [...]
    >+ sie to niejako z pytaniem nr 3, ale szukam potwierdzenia czy dobrze

    AFAIK dobrze rozumujesz.

    >+ 5. Czy przy rozliczaniu podatku dochodowego od osob fizycznych konieczne
    >+ jest ujmowanie jako zrodla dochodu dochodow z dywidendy.

    Co obejmuje PIT określa ustawa, dochodów kapitałowych tam chyba
    nie ma ;), za wyjątkiem takich dochodów wynikłych z prowadzonej
    osobistej DG (jednoosobowej lub SC, żeby ktpoś się nie czepiał
    "osobistiści" :))
    [...]
    >+ 6. Jesli spolka ma obrac siedzibe w poczatkowym okresie funkcjonowania w
    >+ prywatnym mieszkaniu (spoldzielcze, wykupione na wlasnosc) to czy istnieje
    >+ koniecznosc zawiadamiania spoldzielni o tymze fakcie.

    IMO nie ma różnicy między osobistą DG a spółką, dla "osobistej"
    temat wraca jak bumerang: zaaplikuj np.

    http://groups.google.com.pl/groups?as_oq=sp%F3%B3dzi
    elnia%20sp%F3%B3dzielni&ie=ISO-8859-2&as_ugroup=*.po
    datki&lr=&as_drrb=b&as_mind=1&as_minm=1&as_miny=2002
    &as_maxd=27&as_maxm=8&as_maxy=2002&num=100&hl=pl

    ...co 4-5 post jest na ten temat.

    >+ I co wazniejsze, czy
    >+ spoldzielnia ma wowczas prawo podniesc czynsz od powierzchni zajmowanej
    >+ przez dzialalnosc.

    AFAIK tak: powinien to opisywać regulamin spółdzielni.
    Coś mi się zdaje (tylko :( zdaje) że widziałem wyrok NSA, że *o ile*
    nie ma zapisu "regulaminowego" to ew. wzrost czynszu musi mieć
    "realne podstawy" (np. wpływ na zużycie budynku, wpływ na
    zużycie mediów - po ludzku mówiąc jak zużywasz tonę wody dziennie
    to rury muszą być grubsze :) - itp., nie powinien być "z powietrza").
    Jeśli jest regulamin - to nie ma pytań, czynsz rośnie.

    >+ Czy kwestia wlasnosci moze tu pomoc w jakikolwiek sposob.

    Wątpię...
    [...]

    Pozdrowienia, Gotfryd