  • 1. Data: 2007-04-10 06:27:00
    Temat: Komputer - modernizacja - sprzedaż
    Od: "Tomek" <torzesz@wp_.pl>

    Witam,
    W ubiegłym roku wprowadziłem do firmy używany wcześniej komputer (ewidencja
    wyposażenia - wartość 1000 zł).
    W tym roku przyśpieszyłem i rozbudowałem go znacznie (ze starego został
    tylko flop, CD-ROM, dysk, klawiatura)
    W związku z likwidacją firmy mam kilka pytań:
    - Jak zaksięgować sprzedaż tego komputera (przekazanie na cele prywatne) -
    skoro zawiera on części z komputera jaki przekazałem do firmy, nie
    odliczając VAT'u ?
    - Jak zaksięgować sprzedaż 'starych' części tego komputera ? nie odliczałem
    od nich VAT'u.

    Pozdrawiam
    Tomek

  • 2. Data: 2007-04-10 07:46:25
    Temat: Re: Komputer - modernizacja - sprzedaż
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 10 Apr 2007, Tomek wrote:

> [...]
    > W związku z likwidacją firmy mam kilka pytań:
    > - Jak zaksięgować sprzedaż tego komputera (przekazanie na cele prywatne)

    To *nie jest* sprzedaz!
    Jest to "czynność dla VAT zrownana ze sprzedażą".
    Dla podatku dochodowego sformułowanie brzmi "niestety", bo od wyposażenia
    płaci się podatek remanentowy (liczony "razy proporcja dochodu do
    przychodu", sprawdź sobie w ustawie!) zaś od samego przekazania na
    cele osobioste środków trwałych podatku by nie było.
    Tu masz ustawy:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_139.html

    > skoro zawiera on części z komputera jaki przekazałem do firmy, nie
    > odliczając VAT'u ?

    "częsci" nikogo nie interesują :(
    Ustawodawca postanowił "łupnąć" przekazujących "na cele osobiste" (w tym
    kończących DG) tak, żeby im "przekazywania" dożywotnio się odechciało :>
    (i zrobiono to kilka lat temu, żeby nie było że PiS, do tego pod pozorem
    dbania o podatnika - "żeby nie musiał doliczać marży do towarów
    handlowych"!)
    Ale może nie być tak źle ;)

    > - Jak zaksięgować sprzedaż 'starych' części tego komputera ? nie odliczałem
    > od nich VAT'u.

    Weźże ustawy jak wyżej :) tu masz na zachętę:
    +++ ustawa o VAT +++
    Art. 43.
    1. Zwalnia się od podatku:
    2) dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem
    że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonujšcemu ich
    dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę
    podatku naliczonego; [...]
    6. Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie stosuje się do
    dostawy towarów wymienionych w ust. 2 pkt 1, jeżeli przed
    wprowadzeniem ich do ewidencji œrodków trwałych lub w trakcie
    użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie,
    w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej
    30 % wartoœci poczštkowej, a podatnik:
    1) miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę
    podatku naliczonego od tych wydatków;
    2) użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu
    wykonywania czynnoœci opodatkowanych.
    ---

    Nie mamy pojęcia, czy "dokonywałeś ulepszeń w rozumieniu podatku
    dochodowego" - sądzę że nie (skoro komp jest w wyposażeniu
    a nie zadawałeś trudnych pytań :>).
    WYDAJE SIĘ, iż w takim przypadku zwolnienie dałoby się zastosować.
    Z drugiej strony... czy ktoś się przyczepi? - nie wiem.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-04-10 12:44:19
    Od: "Tomek" <torzesz@wp_.pl>

    "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał ....
> [...]
    > przychodu", sprawdź sobie w ustawie!) zaś od samego przekazania na
    > cele osobioste środków trwałych podatku by nie było.

    Rozumiem, że wprowadzenie (np. komputera) do ewidencji wyposażenia jest
    wymagane gdu jego wartość przekracza 1500 zł.
    A co, w przypadku gdy jego wartość wynosiła 1000 zł, nie został wpisany do
    Ewidencji, a następnie rozbudowany (netto 800 zł) - czy nadal nie ma
    konieczności wpisywania go do Ewidencji ?

    Czy w tym przypadku - po likwidacji firmy - można przejąć komputer na cele
    osobiste (wydatki na rozbudowę komputera pozostają w kosztach, bo służyły
    uzyskaniu przychodu) ?

    Pozdrawiam
    Tomek

  • 4. Data: 2007-04-10 21:57:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    > wymagane gdu jego wartość przekracza 1500 zł.
    > A co, w przypadku gdy jego wartość wynosiła 1000 zł, nie został wpisany do

    Czekamy na takich żeby co tak zrobili, żeby wyjaśnili jak ma być!
    http://groups.google.pl/groups?as_q=zostaniesz+ekspe
    rtem&num=100&as_ugroup=*.podatki
    ;)

    > (netto 800 zł)

    E...to nie jest "ulepszenie w rozumieniu USTAWY" (o podatku dochodowym)!
    Może zajrzysz:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    ...art.22g.17

    > - czy nadal nie ma
    > konieczności wpisywania go do Ewidencji ?

    JEŚLIBY zaszło ulepszenie, to byłby zgryz - dawno temu w prasie
    podatkowej (GP/RP) były dyskusje na ten temat, bez oczywistych
    wniosków (a zdania chyba nie były jednolite).
    "Zaliczenie do ST" jest ustawowe, pozwolenie na odrębne zasady jest
    ustawowe, same zasady są z rozporządzenia (czyli mniej ważne i nie
    mogą uchykać zasady).
    Na pytanie czy zastosować "ulepszenie" do wyposażenia, dobrej (tj.
    jasnej, zrozumiałej) odpowiedzi nie znam.

    Na mój gust jest tak:
    - JEŚLi doszłoby do ulepszenia, a tą drogą do wykluczenia z ST, to
    cały komp "podpadłby pod VAT"
    - jeśli zaś do ulepszenia nie doszło, to elementy dokupione do
    kompa stanowią wyposażenie nieewidencjonowane, a to by oznaczało
    konieczność zwrócenia odliczonego VATu, tyle że nie w formie
    "wliczonego do kompa" a osobno od majątku w remanencie VAT.

    > Czy w tym przypadku - po likwidacji firmy - można przejąć komputer na cele
    > osobiste (wydatki na rozbudowę komputera pozostają w kosztach, bo służyły
    > uzyskaniu przychodu) ?

    Zwróciłeś uwagę na remenent końcowy (pisałem!) czy nie?

    Tak, wyposażenie (ewidencjonowane i nieewidencjonowane) "pozostaje
    w kosztach", ale wylicza się z remanentu *ryczałtowy podatek
    dochody* (liczony sławetną "proporcją").
    Masz przed nosem w ustawie jak wyżej, art. 24.3

    Niezależnie, fakt przekazania na cele nie związane z przychodami
    oVATowanymi, powoduje konieczność wykazania VAT w wysokości
    wyliczonej *od wartości nabycia* - czyli faktycznie całego
    odliczonego VATu!
    Tego <...> geniusza co to wprowadził (nie wiem co robili ci
    głosujący "za" :>) powinno się opodatkować koniecznością płacenia
    dożywotnio drugi raz podatków od każdego żuzytego sprzętu :>
    ale niestety podatek od używanych rzeczy w wysokości podatku
    od rzeczy nowej płacą prowadzący DG :(

    pzdr, Gotfryd