  • 1. Data: 2007-04-10 07:53:00
    Temat: Zakup auta na osobę i firmę a rachunek
    Od: "PiotrB." <p...@n...pl>

    Witam,

    Mam okazję kupić auto dla swojej firmy (KPIR, VAT, liniowy, memoriał).
    Chciałbym abym ja był właścicielem 9/10 a mój ojciec
    współwłaścicielem 1/10 (ze względu na zniżki w OC).
    Sprzedający ma działalność gospodarczą i wystawi rachunek (bez VAT).
    Jak rozumiem (?) trzeba wpierw spisać umowę kupna-sprzedaży.
    W umowie tej będą wymienieni obaj kupujący (ja i mój ojciec).

    Na kogo sprzedający powinien wystawić rachunek?
    Czy wpisać w nim obu nabywających, czy może ma wystawić dwa rachunki?

    Czy w umowie i rachunku powinna być wpisana pełna nazwa mojej firmy
    czy wystarczy jeśli kupię na swoje nazwisko (i co będzie lepsze
    jeśli jest wybór)?

    Czy w takim przypadku wystąpi podatek o czynności cywilnoprawnych?

    Proszę was o możliwie szybką odpowiedź bo transakcja ma się
    odbyć dzisiaj lub jutro.

    Piotr

  • 2. Data: 2007-04-10 10:31:49
    Temat: Re: Zakup auta na osobę i firmę a rachunek
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 10 Apr 2007, PiotrB. wrote:

> [...]
    > współwłaścicielem 1/10 (ze względu na zniżki w OC).
    > Sprzedający ma działalność gospodarczą i wystawi rachunek (bez VAT).

    Mało danych. Brakuje podania powodu - "DLACZEGO"
    Albo ma DG, ale tej DG nic do tego, bo samochód nie jest w EST
    więc będzie sprzedawał majątek osobisty jak każda "osoba z ulicy"
    (nie wiadomo po co wspominasz o DF), albo nie jest VATowcem i to
    dlatego, albo JEST VATowcem i MIMO tego będzie "zw" - ale powinna
    być faktura.
    Dlaczego zadajesz nam łamigłówki? :>

    > Jak rozumiem (?) trzeba wpierw spisać umowę kupna-sprzedaży.

    Przymusu nie ma ;) (KC nie wymaga), ale dobrze by było.
    Jak sam piszesz - "najpierw". Żeby ktoś nie wpadł na to, żeby
    uznać dokument stwierdzający ZAMIAR dokonania transakcji (czyli
    umowę) za dowód księgowy :O

    > Na kogo sprzedający powinien wystawić rachunek?
    > Czy wpisać w nim obu nabywających, czy może ma wystawić dwa rachunki?

    Teza: oba rozwiązania są dopuszczalne. Wspólny rachunek jest
    sensowniejszy, bo jasno stawia kwestię jednoczesnego zbycia
    na współwłasność (nieistotne dla podatku, czy może mieć do
    innych rzeczy znaczenie - nie wiem, pewnie tak).
    Kto przeciw tezie? ;)

    > Czy w umowie i rachunku powinna być wpisana pełna nazwa mojej firmy

    Hm... znaczy słowo "firma"? ;) (czepiam się, nie bić! - ale
    firma jest *nazwą*, wychodzi że nazwa nazwy to słowo "nazwa").
    Bo pełna firma, czyli "imię nazwisko inne określenia" IMO
    może być :), acz przy ST (do tego kupowanych bez VATu) *wyjątkowo*
    jest to zupełnie bez znaczenia; w odróżnieniu od innych zakupów,
    kiedy firma na f-rze jest ewidentnym dowodem *zamiaru* zakupu
    w celu gospodarczym, dla ST nie ma wymogu (zakupu "w celu").

    > czy wystarczy jeśli kupię na swoje nazwisko (i co będzie lepsze
    > jeśli jest wybór)?

    IMHO - w tym (dość rzadkim jak na zakupy DG) przypadku jest
    to (wyjątkowo) zupełnie bez znaczenia.
    Kto głosuje przeciw? :)

    > Czy w takim przypadku wystąpi podatek o czynności cywilnoprawnych?

    Wszytko zależy od tego, czego NIE napisałeś - patrz na początek
    postu!

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-05-09 18:04:19
    Od: "michale" <m...@o...pl>

> [...]
    >
    > Czy w takim przypadku wystąpi podatek o czynności cywilnoprawnych?
    >
    > Proszę was o możliwie szybką odpowiedź bo transakcja ma się

    co prawda nie znam odpowiedzi ale mam podobny problem tj:

    SPRZEDAJACY:
    firma platnik VAT sprzedaje uzywany samochod z kratka - na dzisiaj to zalicza
    sie wg ustawy jako osobowy, co ma w dowodzie wpisanie nie wiem ale chyba nie ma
    znaczenia - wystawiajac fakture VAT

    KUPUJACY:
    1. ja prowadzacy DG, VAT
    2. ojciec - nie prowadzi nic

    chce ojca wpisac jako wspolwlasciciela 1% w/w samochodu ale jednoczesnie moc
    odliczyc VAT z 99% samochodu i moc go amortyzowac w firmie

    chce tym sposoben uzyskac znizki w OC/AC

    i tutaj mam pytanie jak to najlpeiej rozwiazac tj
    1. czy sprzedajacy ma wystawic fakture VAT na moja DG i wpisac tam tez dane
    mojego ojca i jakos zaznaczyc ze 99% jest moje a 1% ojca
    2. czy moze fakture tylko na moja DG a potem odsprzedam ojcu 1% wartosci
    samochodu lub przekaze jako darowizne
    3. czy moze w jakis inny sposob??

    wertuje od x godzin internet i nic nie moge znalezc
    z gory dzieki za pomoc