1. Data: 2006-08-07 13:47:59
Temat:Konto firmowe, a wplaty prywatne.
Od:"Neko" <miglce@_bez_spamu_poczta.wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mala dzialalnosc. Konto firmowe. Ktos wplaca
mala sume (np. 50 zl) na te konto firmowe jako osoba prywatna.

Czy to jest zgodne z przepisami? Czy moge prosic
o odpowiednie paragrafy? Na zdrowy rozsadek,
to chyba US ma ciekawsze rzeczy do roboty, nizeli
zajomowac sie tak malym wplatami od osoby prywantej,
czyz nie?

Wiem ze jest cos takiego (chyba), co mozna skwitowac
stwierdzeniem: "wplyw na konto = przychod
i marsz do PKPiR".

Ale jak to jest w praktyce z tymi prywatnymi malymi
wplatami na konto firmowe?

I w druga strone. Czy popelniam wielkie przestepstwo
jesli z konta firmowe oplace np. gaz, prad czy cokolwiek
innego "prywatnego"?

Poprosze opinie z zycia wziete, bo wiadomo przepisy
przepisami a zycie zyciem...

Neko

2. Data: 2006-08-07 14:16:28
Temat:Re: Konto firmowe, a wplaty prywatne.
Od:jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> szukaj wiadomości tego autora

Neko wrote:

> Mala dzialalnosc. Konto firmowe. Ktos wplaca
> mala sume (np. 50 zl) na te konto firmowe jako osoba prywatna.

To nie ważne czy on wpłaca jako osoba prywatna czy jako firma.
Przypuszczam, ze chodziło ci o to, że on wpłaca tobie jako osobie
prywatnej.

> [...]
> stwierdzeniem: "wplyw na konto = przychod
> i marsz do PKPiR".
>
> Ale jak to jest w praktyce z tymi prywatnymi malymi

Jest tylko podejrzenie, że był niezaewidencjonowany przychód. I przy
kontroli US tak to potraktuje. Jeśli tytuł wpłaty jest jakiś sensowny i
jasno z niego wynika, że nie miało to nic wspólnego z DG (np. zwrot
prywatmej pożyczki), to się wybronisz. W przeciwnym wypadku ciąganie po
US-ach i sądach, świadowie itp., itd. Warto?

> I w druga strone. Czy popelniam wielkie przestepstwo
> jesli z konta firmowe oplace np. gaz, prad czy cokolwiek
> innego "prywatnego"?

Też się będą przyglądać. I też odradzam tytuł przelewu np: "zapłata za
fakturę nr nnn/rrrr", bo mogą mieć wątpliwości, że to był np zakup
niezaewidencjonowanego towaru. "Opłata za gaz" oczywiście jest raczej
bezpieczna.

W praktyce, jeśli to będą jednorazowe przelewy 20-100 zł a kontrola
znajdzie u ciebie coś ciekawszego, to nie zainteresują się tym. Gorzej
jak nic nie znajdą, to będą próbowali przyczepić się do czegokolwiek.

3. Data: 2006-08-08 18:15:39
Od:"sebol" <a...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Neko" <miglce@_bez_spamu_poczta.wp.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> wplatami na konto firmowe?
>
> I w druga strone. Czy popelniam wielkie przestepstwo
> jesli z konta firmowe oplace np. gaz, prad czy cokolwiek

Kiedyś zawzięcie szukałem przepisu regulującego te kwesie i w przypadku DG
na wpis trudno w ogóle mówić o podziale ponieważ twoja firma to tak naprawdę
ty z imienia i nazwiska. W ustawie o swobodzie DG jest jedynie ogólny nakaz
używania rachunku bankowego w określonych przypadkach.

4. Data: 2006-08-08 20:22:30
Od:Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 8 Aug 2006, sebol wrote:

> Użytkownik "Neko" <miglce@_bez_spamu_poczta.wp.pl> napisał

[...]
> [...]
> ty z imienia i nazwiska. W ustawie o swobodzie DG jest jedynie ogólny nakaz
> używania rachunku bankowego w określonych przypadkach.

Na mój gust (również w poście Jureq) chodzi o "konto wykorzystywane
w działalności gospodarczej".
Zapisy ustawy o podatku dochodowym jednoznacznie wskazują że takie
konto powinno być opodatkowane INACZEJ, powinno być ZGŁOSZONE (do
US i ZUS na przykład).
Dopiero stąd mogą wynikać dalsze rozważania - mianowicie czy US
przypadkiem nie może chcieć traktować danych z konta jako dowodów
czegoś-tam w razie prowadzenia postępowania/kontroli.
I IMO Jureq dobrze pisze: należy domniemywać że operacje na koncie
"związanym z działalnością" są "zwiazane z działalnością", przeciwwskazań
żeby dokonywać operacji osobistych nie widać - poza tym, że warto
by nastawić się na konieczność wykazywania że nie jest się wielbłądem :)
i (dalej idąc tropem posta Jureq) zapłata za zakup czegoś-tam nie
jest zapłatą za towar handlowy, nie zaewidencjonowany "najpóźniej
z przekazaniem do magazynu lub przerobu" w myśl przepisu...

:)
BTW: kilka lat temu było trochę zaciętej dyskusji, również w prasie.
Wnioski:
- zapłata za *SWÓJ* (podatnika) ZUS
- zapłata SWOJEJ zaliczki na podatek dochodowy
- zapłata SWOJEGO VATu ("na NIP podatnika")
...nie są "związane z DG" bo stanowią zobowiązanie osobiste.
Co innego jak ktoś płaci dochodowy z PIT-4 (pracownika lub wykonawcy),
rozważenia wymaga VAT przy S.C. (mającej własny NIP) itp - tu raczej
można się doszukiwać "związania z DG".

--
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

5. Data: 2006-08-09 08:01:38
Od:"Neko" <miglce@_bez_spamu_wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Co innego jak ktoś płaci dochodowy z PIT-4 (pracownika lub wykonawcy),
> rozważenia wymaga VAT przy S.C. (mającej własny NIP) itp - tu raczej

Inaczej mowiac, jak zwykle jeden wielki burdel.
Prawo mozna interpretowac na tysiac sposobow i nie ma przeslanek
aby nastala przynajmniej iluzoryczna normalnosc...

Neko

6. Data: 2006-08-09 21:37:32
Od:Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 9 Aug 2006, Neko wrote:

> Inaczej mowiac, jak zwykle jeden wielki burdel.

Dlaczego?
W tym jest jakaś logika - podatek na druku PIT równie dobrze dotyczy
DG jak przychodu z najmu, sprzedaży "osobistego" samochodu (przed
pół roku od nabycia i z zyskiem)...

> Prawo mozna interpretowac na tysiac sposobow

IMO tu nie ma dowolności: podatki płacone "za siebie" są osobiste
więc można płacić z dowolnego konta.
Podatki płacone w roli płatnika wynikają z przyczyny tej roli - na
przykład prowadzenia DG, więc przy DG do "osobistych" się nie
zaliczają.

> i nie ma przeslanek
> aby nastala przynajmniej iluzoryczna normalnosc...

Popatrz na to tak: kto chce płacić podatki z konta "firmowego"
ten może, przeciwwskazań nie ma.
Ale kto ma widimisię płacić z osobistego ma niekiedy pewien wybór
- i tyle :)

--
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, memoriał, ZUS)